Paard gevallen, nu na drie dagen kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinde

Paard gevallen, nu na drie dagen kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:05

Sinds zaterdag staan de paarden weer in het land. Erg lekker maar nu is mijn paard zondag over de kop geslagen, doordat zijn deken was gaan schuiven en in paniek is gaan rennen.
Gelukkig was er niets aan de hand, geen wondjes, niet kreupel. Zondag en maandag nog aan het stappen geweest en maandagavond rustig gelongeerd. Ook nu niets aan de hand. Dinsdag weer gestapt en sávonds gereden rustig en lekker over de rug. ook dat ging goed.
Gister, woensdag is mijn paard niet goed op zijn linker voorbeen. Ontlast het been, maar er is geen enkele verdikking te zien.

Zou dit toch te maken hebben met de val van zondag??

Mireille1970

Re: Paard gevallen, nu na drie dagen kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:10

ALS het ermee te maken heeft zou ik direct de DA raadplegen. Bij zichtbare schade kun je zelf wel iets doen (bij wondjes of verdikkingen) maar als er verder niets te zien is is het vaak lastiger omdat je het simpelweg niet weet.
Vertel dat ze over de kop is gegaan.

(over de kop gaan, vastliggen en achterover slaan mag je nooit onderschatten)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:46

Als je twijfeld zou ik inderdaad de DA erbij halen. Het kan uiteraard ook stijvigheid zijn. Maar je zegt dat hij echt kreupel loopt, dan lijkt het mij geen stijvigheid. Het is natuurlijk niet een gewone val geweest, maar een behoorlijk heftige.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:28

Heb 3 weken een soortgelijk beeld gehad. Echter mijn paard is niet gevallen, maar had zich verstapt. Was na 2 dagen kreupel in linkerbeen. Niets aan het been te zien, dierenarts kon ook niets vinden. Heb op advies van hoefsmid mijn paard 2 weken lang 3 uur per dag op de wei laten lopen. Wij dachten dat hij waarschijnlijk een spier verrekt had en dat kan later optreden en heel pijnlijk zijn. Nu loopt hij helemaal niet meer kreupel en begin ik deze week weer rustig met opbouwen. Misschien helpt het je je paard rust te geven, maar wel ook beweging. Als na een week je paard nog erg kreupel loopt, zou ik er een dierenarts bij halen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:30

Kan ook. Maar ALS er iets kapot (denk aan wervel, spier, pees, band, aanhechting) is maak je het misschien zo erg dat het niet meer te repareren is...

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:17

Gedankt voor jullie reactie. Heb ook in overleg met instructrice en staleigenaresse besloten om even tot het weekend aan te kijken. En daarna hoefsmid cq kliniek erbij te halen.