Mijn verzorgshets zijn ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid.
De oorzaken van hoefbevangenheid zijn:
Voeding: een teveel aan eiwit-/koolhydraatrijk voedsel of een te rijke weide (voorjaarsgras).
Weinig beweging: hierdoor kan het paard hij het eten van royaal krachtvoer of eiwitrijk voer ook te veel eiwit in het bloed krijgen omdat het dier weinig verbruikt in rust.
Een slechte leverfunctie: dit betekent automatisch stofwisselingsproblemen, waardoor eiwitten in het bloed blijven circuleren en niet worden afgevoerd.
Om dit te voorkomen moet je er voor zorgen dat je je paard (vooral rassen zoals de shetlander zijn er erg gevoelig voor) niet te veel biks oid geeft en niet in een grote weide vol voorjaarsgras zet. Zorg ervoor dat je paard voldoende beweging krijgt. Met een slechte leverfunctie kan je aan je dierenarts om medicijnen vragen, zodat de lever geactiveerd wordt.
Op deze manier kan je het voorkomen, mocht je paard alsnog hoefbevangen raken, zorg er dan voor dat er zo gauw mogelijk een dierenarts/hoefsmid naar komt kijken. Voer het paard alleen hooi en zorg voor een zachte bodem voor zo weinig mogelijk pijn.
Mijn verzorgshet Bull was helaas ook hoefbevangen geworden, na een goeie beurt bij de hoefsmid, veel rust en weinig voer (schraal weilandje - af en toe wat extra hooi) is het nu weer over. Ik heb haar bijna 2 maanden met rust gelaten. Beweging is niet goed voor hoefbevangenpony's, als ze hoefbevangen zijn zie je al dat ze erg gevoelig/kreupel lopen en al het gewicht verplaatsen op hun achterhoeven, om hun voorhoeven meestal zo weinig mogelijk te belasten. Ze hebben erg veel pijn in hun hoeven en het geneest alleen met veel rust. Bij zieke pony's heb je vaak de neiging ze te verwennen met wat extra biks... Niet doen! Hooguit wat hooi is het beste.
Veel sterkte ermee! Probeer het in het vervolg te voorkomen...