Wat kan je doen tegen hoefbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 16:24

hallo,

Groetjes,

Angela

Re: Wat kan je doen tegen hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:00

Kun je je vraag iets specifieker stellen? Wil je weten wat je kunt doen om het te voorkomen of wil je weten wat je moet dan als je paard hoefbevangen is?

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:45

Sorry, nee als die hoefbevangen is! En het is eigenlijk ook wel makelijk om te weten om het te voorkomen, omdat we nog andere paarden hebben staan.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:10

Ik heb voor mijn shetje een greenguard masker gekocht.
hij is nu 3 keer hoefbevangen geweest, wel lichtjes hoor.
Ik heb hem zelf pas 6 maanden, de eerste 2 keer was bij zijn vorige baasje.

Ook heb ik druppeltjes voor hem, lamicure of zo heten die, dast is ook om te voorkomen en te "genezen" het zijn homeopatische druppeltjes.

Verer oppassen met kuil, geef ze liever hooi en doe rustig aan met het land, zet ze niet op veel gras en bouw rustig op.
Let op met eiwitten, ook in de brokken, die van mij krijgen basis brok van pavo, daar zit weinig eiwit in...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:08

Mijn verzorgshets zijn ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid.
De oorzaken van hoefbevangenheid zijn:
Voeding: een teveel aan eiwit-/koolhydraatrijk voedsel of een te rijke weide (voorjaarsgras).
Weinig beweging: hierdoor kan het paard hij het eten van royaal krachtvoer of eiwitrijk voer ook te veel eiwit in het bloed krijgen omdat het dier weinig verbruikt in rust.
Een slechte leverfunctie: dit betekent automatisch stofwisselingsproblemen, waardoor eiwitten in het bloed blijven circuleren en niet worden afgevoerd.
Om dit te voorkomen moet je er voor zorgen dat je je paard (vooral rassen zoals de shetlander zijn er erg gevoelig voor) niet te veel biks oid geeft en niet in een grote weide vol voorjaarsgras zet. Zorg ervoor dat je paard voldoende beweging krijgt. Met een slechte leverfunctie kan je aan je dierenarts om medicijnen vragen, zodat de lever geactiveerd wordt.
Op deze manier kan je het voorkomen, mocht je paard alsnog hoefbevangen raken, zorg er dan voor dat er zo gauw mogelijk een dierenarts/hoefsmid naar komt kijken. Voer het paard alleen hooi en zorg voor een zachte bodem voor zo weinig mogelijk pijn.

Mijn verzorgshet Bull was helaas ook hoefbevangen geworden, na een goeie beurt bij de hoefsmid, veel rust en weinig voer (schraal weilandje - af en toe wat extra hooi) is het nu weer over. Ik heb haar bijna 2 maanden met rust gelaten. Beweging is niet goed voor hoefbevangenpony's, als ze hoefbevangen zijn zie je al dat ze erg gevoelig/kreupel lopen en al het gewicht verplaatsen op hun achterhoeven, om hun voorhoeven meestal zo weinig mogelijk te belasten. Ze hebben erg veel pijn in hun hoeven en het geneest alleen met veel rust. Bij zieke pony's heb je vaak de neiging ze te verwennen met wat extra biks... Niet doen! Hooguit wat hooi is het beste.

Veel sterkte ermee! Probeer het in het vervolg te voorkomen...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:28

mijn shetje heeft het ook gehad! die heb ik medicijnen gegeven en toen ze geen medicijne meer hoefde op een shraal landje gezet en dat lekker laten lopen!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:12

Hoi

Als je paard bevangen is, dan roep je als eerste de Dierenarts. Het paard krijgt geen krachtvoer, alleen hooi en absoluut niet in de wei. verder kun je de hoeven koelen met lauw water. De dierenarts geeft het paard ontstekingsremmers en bloedverdunnende medicijnen. Het paaard moet acute rust (er zijn paarden die behoefte hebben om zelf een beetje in een padock te lopen). Verder krijgt het paard de medicijenen over meerdere weken. Daarbij krijgt het paard een middel dat de lever en nieren ontgift en ondersteunt. Ook homeopastische middelen zoals arnica en Nux Vomica worden voorgeschreven. verder moeten de ijzers er onderweg en moet de smid snel komen om een speciaal beslag aan te leggen. Het geven van vitaminen en Biotine kan het paard helpen sneller weer stabiel te worden. We hebben zelf een bevangen paard die na 2 jaar stabiel is geworden maar nu weer begint met problemen. Een bevangen paard kun je beter niet meer in de wei zetten. De onze kan 5 minuten grazen in het voorjaar niet eens vedragen. Maar het ene bavangen paard is het andere niet. Laat dierenarts en smid goed samen werken, dat is heel belangrijk. Een hele informatiefe site is www.hufrehe.de . Wel handig natuurlijk als je wat Duits kunt.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:08

Ik heb gehoord dat zand en water heel goed is als een paard bevangen is. Dus een soort modderbak maken waar hij in kan staan, en heel schraal eten geven! verder inderdaad dierenarts zijn adviezen opvolgen!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:54

Wij hebben inderdaad een modderbak gemaakt voor mijn bevangen Haflinger, hier koelen de hoeven van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:20

Volgens de nieuwe inzichten komt hoefbevangenheid meer van een te hoog fructaan gehalte in het gras dan van teveel eiwit. Het fructaangehalte in gras gaat omhoog als de groei omstandigheden niet optimaal zijn. Bv grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht. zoals veel in het voorjaar voorkomt. Ook te kort gras maakt veel fructaan aan als stress reactie. Daarnaast heeft koeiegras vaak een hoger fructaangehalte door bemesting en grassoort selectie, dit voor een hogere melkproductie.

Behandeling: goede doorbloeding van de hoeven is essentieel. Dat betekend bewegen op een stevige ondergrond. bv hard zand of rubber matten. Modder geeft geen tegendruk genoeg om het hoefmechanisme en dus de hoefgroei te stimuleren bij dit probleem. Correct bekappen in combinatie hiermee zal sneller en permanenter resultaat geven dan beslaan, aangezien een verkeerde hoefvorm en slechte doorbloeding mede risicofactoren zijn.

Zoek verder met bv google op bv : laminitis treatment trimming . Dan krijg je ook de nieuwste amerikaanse inzichten over oorzaak en behandeling.

Let ook op met pijnstillers! Sommige hebben hoefbevangenheid als bijwerking.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:24

Ik geloof niet dat een harde ondergrond goed is hoor.
Ik denk dat een stal vol natzand nog altijd het beste is tegen de pijn.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:31

Je moet absoluut niet een bevangen paard bewegen op een harde ondergrond. Dat is echt het dier kwellen. De hoeven van het paard zijn bij bevangenheid zeer pijnlijk. Ook nat zand is niet goed. Er kan rotstraal ontstaan en dat kunnen bevangen paarden ook niet gebruiken, geen enkele trouwens. Verder kun je, je paard op vlas zetten, dat is zacht voor de hoeven, ze gaan eerder liggen waardoor ze de hoeven ontlasten en het is ook nog eens goed voor hoeven en luchtwegproblemen. Voor een optimale doorbloeding kun je arnica geven (homeopathisch) Wat verder goed helpt is Acetylsalicylzuur tabletten. Een paard van 600 kg. Geef je 2 x daags 10 tabletten van 500 mg. Het is pijnstillend en zorgt voor een goede doorbloeiding en ook nog eens ontstekingsremmend.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:11

ok, ik dacht dus (vorige week geloof ik) dat mijn oude pony (die hebben wij ook nog thuis staan, en daar fokken wij mee, om het zo maar te zeggen) op eens zo moeilijk begon te lopen, dus me moeder en ik dachten eigenlijk vrijwel meteen aan hoefbevangenheid, maar dit hebben wij nog nooit echt mee gemaakt dus wouden wij wel wat informatie hebben (vandaar ook dat ik dit topic heb gestart) maar achteraf bleek dat die waarschijnlijk een beetje overbelast was omdat die bijna is uitgerekend, maar nu loopt die weer normaal, haha misschien scheinhoefbevangenheid geweest ofzo! Clown
(om meer over deze pony te weten te komen, van welke hengst (het is een welsh) zie ik wel een pb verschijnen)

Maar ik heb eigenlijk zoiets van laat die tips enzo maar komen voor de gene waar de pony het wel van heeft en hier wat uit op kan steken Knipoog
Maar daar ga ik niet over! In ieder geval bedankt voor de reacties!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:28

kale wei en weinig eiwitten!
bij de waterbak een soort modderpoel maken, zodat het paard elke keer als het gaat drinken lekker met de hoeven in de modder/water staat.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:34

toevallig is mijn paardje er net vanaf.
2 weken geleden werd ze ook ineens bevangen.
ze krijgt weinig gras en geen brok, dus het hoeft niet altijd aan de eiwitten te liggen.
het kan ook zijnn dat ze ergens een ontsteking heeft (gehad)

na een dag de DA gebeld (dacht dat het door de smid kwam, die was diezelfde dag geweest) die heeft een pijnstiller gegeven en gezegt dat ze nu zo veel mogelijk moest bewegen op zachte grond (bos) om het vocht wat in de hoef zit af te voeren.
en idd voor de zekerheid toch van het gras af.
na 1 dag ging het al een stuk beter Lachen
na 2 dagen was er bijna niks meer van te zien.
en morgen ga ik weer rijden.

HET IS DUS NIET ALTIJD DOOR EEN TE VEEL AAN EIWITTEN.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:00

Een paard die aan het einde van de dracht loopt kan hoefbevangen worden. Zeker als ze erg dik zijn. Het is dan een belasting voor de benen, (Belastings hoefbavngenheid). Tevens krijgt en dragend paard vaak merriebrok waar veel eiwit inzit en lopen ze rond deze tijd van het jaar in de wei, waar in het gras veel fructaan zit met dit weer. Dan is de kans groot dat enkele bevangen worden of er tegen aan hangen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:43

nou de meningen zijn in ieder geval sterk verdeeld over het wel en niet lopen. mij is altijd verteld (door dierenarts en hoefsmid) dat mn poy veel moet lopen desnoods met de zweep erbij. zo heb ik mn pony altijd weer beter gekregen. ze loopt nu als een kieviet. ook zijn er mensen die juist vinden dat absolute rust noodzakelijk is.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:01

Ik vind dat je alleen de pony moet laten lopen wanner de pony dat zelf wil. Als het in een ver stadium is, kan je het best de pony zo weinig mogelijk laten lopen want op die manier genezen de hoefjes geloof ik sneller en lopen is erg pijnlijk. Wél laten lopen is goed voor de doorbloeding, maar als een paard pijn heeft bij elke stap kan dat natuurlijk ook nooit goed zijn. Ik vind dus gewoon dat de pony rust moet krijgen en als 'ie zelf graag wilt lopen dat je dan best een wandelingetje kan maken. Dat is ook goed voor de spijsvertering enzo geloof ik.