nogal problemen met een peerblessure.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

nogal problemen met een peerblessure.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:31

Onze merrie heeft vorig jaar een veulen gekregen en heeft toen door het vele staan (waken over haar veulen) stalbenen gekregen met dikke knieen en slecht opdrogende onderbenen. Ik was weer een beetje begonnen met rijden, maar nu heeft ze een blessure aan het peeskapsel opgelopen, waarschijnlijk in de wei. Ze staat dus nu op rust en ik spuit haar elke dag 10 minuten af.

Nu vraag ik mij af of ik haar niet meer beweging kan geven voor haar stalbenen. Ze is heel erg druk en explosief (wel mak, maar een echte merrie zeg maar Hamer ) en ik wil haar eigenlijk laten stappen om van die stalbenen af te komen. Ik weet niet of dit slecht is voor de peesblessure, maar anders staat ze maar wat en daar krijgt ze alleen maar dikkere benen van. Ik ben wel al begonnen met stappen over een harde ondergrond, maar dan is ze zo druk dat het weer belastend wordt voor de pezen als ze zo drentelt. Wat kan ik haar voor beweging geven???

Maiske

Re: nogal problemen met een peerblessure.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:46

Ik stap al ruim 4 maanden met mijn paardje en gelukkig is zijn we er bijna vanaf. Hij heeft een gat in zijn tussenpees en ik heb eigenlijk altijd alles overlegd met de kliniek.

Echt over de kleinste dingen zoals welk rustgevend middel te geven, of ik in de binnenbak mocht stappen omdat hij weer eens te druk was heb ik gebeld.

Omdat je weet wat voor blessure het is neem ik aan dat ze gescant is dus zou ik echt gewoon even met je arts bellen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met een peesblessure. Een ook de behandelingen kunnen heel verschillend zijn. Van volledige boxrust tot gewoon draven aan de hand waar ik nou (gelukkig!!!) mee begonnen ben.

Diego is trouwens ook zo druk geworden met lopen. Hij was al van de brokken af maar ben toen Equi Nervo en daarna Nerve Control bij gaan voeren dit hielp wel iets.. misschien een idee?

Heel veel sterkte ermee

AnjaKos

Re: nogal problemen met een peerblessure.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:00

Hey Maiske, goh Miro heeft ook een gat in de tussenpees gehad maar met 4 maanden waren wij hier nog lang niet vanaf :/ Eerst 3 maanden stappen,scannen, weer 3 maanden stappen, scannen, toen weer 3 maanden en toen was het volgens Utrecht minimaal verbeterd. We zijn toen voor een second opinion naar Emmeloord gegaan en van hun mochten we gaan draven, steeds hele kleine stukje, ongeveer 40 meter op de harde grond. Dan na 6 weken weer scannen en hadden we een duidelijk verbetering dus mocht ik hem per uur stappen 15 minuten draven, dus steeds stukjes van 2 minuten, het was hardje winter dus rende ik ernaast om zelf ook warm te blijven Tong uitsteken Toen was de pees zichtbaar beter en mocht ik een half uur gaan draven, de scan erna gaf een iets verslechterd beeld dus moesten we terug naar een kwartier draven, hier kreeg Miro ook zijn schoenen en op de scna die hierop volgde zagen we dat de pees dusdanig genezen was dat ik Miro op mocht gaan bouwen tot op zijn oude niveau (dus buitenritten van 2 uur en een klasse 1 endurance rit). Sindsdien heeft hij van zijn pees geen last meer gehad, af en toe is het wat dik maar na het rijden weer dus dit zal eerder een stal been zijn...

Veel rust en geduld, wil niet te veel want voor je het weet is je paard weer kreupel. Ik heb Miro geen sederende of rustgevende middelen gegeven omdat hij anders 2x per dag iets moest krijgen, misschien heeft het daardoor langer geduurd maar dat geeft niet Bloos