Wanneer merrie scannen op drachtigheid ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Wanneer merrie scannen op drachtigheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 14:21

Wanneer laat je een merrie scannen op drachtigheid ? Mijn tinkermerrie staat nu bij de hengst, is inmiddels 3 keer gedekt en nog steeds hengstig Bloos .

Maar straks komt ze dus weer naar huis, en dan wil ik haar laten scannen om zeker te weten dat het "gepakt" heeft en om een eventuele tweelingdracht uit te sluiten.

Maar nu zijn de meningen nogal verdeeld over het wanneer laten scannen. Sommigen zeggen 16 dagen na de eerste dekking, omdat het (eventuele dubbele) embryo zich dan nog niet ingenesteld heeft en er dus makkelijker 1 eitjes "weg te spuiten" is. Anderen zeggen 18 dagen na de laatste dekking.

Wie weet raad ?

Morrie

Re: Wanneer merrie scannen op drachtigheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:36

als ik me niet vergis en het me goed herinner kan je met 18 dagen laten scannen, zoiets herinner ik me van mijn tijd op de paardenmelkerij

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:40

na 18 dagen scannen of ze drachtig zijn (zoniet kunnen ze weer naar de hengst binnen een paar dagen), en na 36 dagen om te kijken of het er echt wel 1 is (en dus geen tweeling).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:48

ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijvers, na 18 dagen scannen en na 36 dagen, voor die tijd heeft het geen zin omdat er dan toch niets te zien is op de scan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:42

Bij een zeer goede scanner kan je idd op 16/17 dagen scannen. De kans is dan ook aanwezig dat je het nog niet ziet. Meest gangbare is tussen 18 en 21 dagen. Volgens mij moet je op 28 of 30 dagen scannen om een tweelingdracht te zien en om het dan uit elkaar te drijven, heeft met innestelen te maken rond die tijd.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:44

Het innestelen van het vruchtje gebeurt op de 16e-17e dag. Meestal wordt er inderdaad tussen dag 18 en 21 gescand, op dat moment is een tweeling ook al te zien.

Er kan al eerder (betrouwbaar) gescand worden, vanaf dag 11 is het vruchtje goed herkenbaar. Omdat het dan nog niet is ingenesteld kom je allerlei problemen tegen waardoor het niet heel praktisch is om in de praktijk al zo vroeg te scannen. Vandaar dat er 18-21 dagen wordt aangehouden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:24

Ga met bovenstaande mee. Scannen op 18 dagen. Als je mazzel hebt, kun je het op 16 a 17 dagen zien, maar meestal is het dan nog te vroeg om het met zekerheid te kunnen zeggen. Gewoon wachten tot 18 dagen dus, dan weet je het zeker.