opgezette huid bij Tinker, enkel de witte delen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeV

opgezette huid bij Tinker, enkel de witte delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:25

Ik ben door bekenden gewezen op deze pagina omdat ik aan hun vroeg of ze dit wel eens hadden gezien.
Ik heb een Tinker en ze staat nu ruim 2 weken op het weiland. Ze is vrij gevoelig op haar huid (snel d'r neus verbrand etc.) en nu zijn de witte delen van haar vacht 'opgezet'. Je voelt, als je over haar vacht aait, en je gaat over van wit naar zwart, dat het verdikt is. Ik kan het niet echt duidelijk uitleggen, en foto's zie je het niet goed op. Het houdt echt precies de lijnen aan. Zwarte vlekken zijn normaal. Op haar schouders hangt ook wat vocht, of is dikker in ieder geval en het lijkt op vocht.
Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? Ben wel benieuwd hoe dat kan. Misschien te maken met het pigment in de huid?

Ik hoop dat iemand iets weet

Groetjes Marijke

pol013

Re: opgezette huid bij Tinker, enkel de witte delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:30

Het klinkt als verbrand. De witte delen zijn verbrand en daarom opgezet. Je zegt dat de neus ook wel vaker verbrand. Daar houdt het vaak ook abrupt op bij de donkere delen.
Als het sinds twee weken is kan dit ook goed omdat het toen een paar dagen erg zonnig weer is geweest. UV stralen kunnen best door de haren heen komen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:40

Het kan inderdaad zonnebrand zijn, wat pol013 ook al zegt.
Wat echter ook een mogelijkheid is, dat de vachtstructuur van de witte vacht anders is dan die van de gepigmenteerde vacht, waardoor de vacht dikker is/anders aanvoelt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:44

Een paardje bij ons op stal heeft het ook vaak. Die heeft een slecht werkende lever, overgehouden aan een weiland en drinkwater wat (later) afkomstig bleek van gifgrond. Hij loopt altijd met zo'n mooie bucas deken, tegen het zonnetje.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:47

ja dit is zonne brand dan moet je de dierenarts bellen krijgt ze een spuit en je moet der dan in een donkere stal zetten
du szal even de da bellen als jou was

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:49

Mijn paard heeft dit ook eens gehad ook vanwege een slecht werkende lever op dat moment dat kan overgevoeligheid voor zonlicht geven.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:44

Ik ken dit bij koeien (buitenblaar) en schapen (dikkopziekte). Beide zijn het gevolg van irritatie van de huid door zonlicht en een niet goed functionerende lever. Ik neem dus maar even aan dat het bij paarden ook zo is. Wat bij schapen ook een oorzaak is, is koperver giftiging. Je zou even aan de DA moeten vragen of hij bloed tapt, zodat je een leverbeschadiging/ontsteking uit kunt sluiten. Als het een soort zonne-allergie is, zal je paard voortaan een deken op moeten. Pas op met fel zonnig (logisch), maar ook met benauwd weer met een flets zonnetje, dat brandt het meeste! succes

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:27

Ik heb een appaloosa die vorig jaar hetzelfde heeft gehad. Ze kwamen toen dag en nacht in een wei te staan en heeft ook last van de zon gekregen. Ik zou kijken of een dunne deken helpt. Als dit zo is kan je een deken met UV-bescherming kopen.

MarijkeV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 22:31

Ik heb er inderdaad een veearts bij gehad, hij zei dat het ook verbrand was. Ondertussen is er een heleboel vocht bijgekomen, wat nu in d'r schouders en benen loopt.
Ik ga morgen nog even bellen met de veesrts voor meer informatie over een eventuele leveraandoening.
Bedankt voor alle reacties!

Groetjes Marijke

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:10

An_J schreef:
Een paardje bij ons op stal heeft het ook vaak. Die heeft een slecht werkende lever, overgehouden aan een weiland en drinkwater wat (later) afkomstig bleek van gifgrond. Hij loopt altijd met zo'n mooie bucas deken, tegen het zonnetje.

Hmm... dit wilde ik dus ook plaatsen Haha! Haha!

Maar idd, het bovengenoemde paard wordt ingesmeerd met een hoge faktor zonnebrand en krijgt een UV deken van Bucas op... werkt redelijk goed.