bloedwormen besmettelijk voor kinderen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

bloedwormen besmettelijk voor kinderen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:54

hey weet niet of dit hier goed staat, anders hoor ik het wel.
Ik werk op een ponyfarm op een park waar vooral kinderen onder de 10 jaar komen.
nou hebben de pony's bloedwormen en ik zou graag willen weten of ze besmettelijk zijn voor kinderen.
Normaal gesproken zou de dierenarts wel komen, maar die is op vakantie

benangelique

Re: bloedwormen besmettelijk voor kinderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:00

Infectie
Via het voer kunnen Strongylus-larven opgenomen worden. Ze dringen door de slijmwand van de dikke darm heen in de bloedvaten. Hiervandaan kunnen ze via de bloedvaten door het hele lichaam migreren. Tenslotte komen ze weer terecht in de dikke darm, waar ze tot volwassen wormen uitgroeien. Hier leggen vrouwelijke wormen ook hun eitjes, die via de mest uitgescheiden worden. Binnen een aantal dagen groeien deze uit tot infectieuze larven, die weer opgenomen kunnen worden door de volgende gastheer.

Gevolgen
De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.

Bloedwormen (wormen die zich in de bloedvaten nestelen worden in de volksmond zo genoemd) zijn niet gevaarlijk voor de mens. Zorg echter wel dat de kinderen na aanraking met het dier, de stal of het land goed hun handen wassen. Dit is voor iedereen sowieso aan te raden...