Help mijn paard heeft allemaal (eiwit???) bulten!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Help mijn paard heeft allemaal (eiwit???) bulten!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 18:58

Eergister was er nog niets aan de hand, gister niet geweest, vandaag had hij allemaal bulten, rechts op zijn buik en een paar op zijn rechterbil. Hij is net het land op gegaan anderhalve week geleden dus het zouden misschien eiwitbulten kunnen zijn maar ik weet niet precies hoe dat er uit hoort te zien. De bulten zijn vrij hard, ze doen geen pijn bij hem, het is net of er een M&M (met pinda Knipoog ) onder zijn huid zit zo groot zijn ze ongeveer. Maar ze zitten maar aan één kant.. hij is wel ontwormd ook tegen horzeleitjes enz, maar het zijn er ook zo veel.. een stuk of 20 op zijn buik en nog 5 op zijn bil ongeveer.. weet iemand wat dit is, anders laat ik morgen waarsch de veearts komen, ookal heeft hij er geen last van, 't moet ook niet erger worden.

Zjadore

Re: Help mijn paard heeft allemaal (eiwit???) bulten!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:24

Mijn paard had een aantal weken geleden ook ineens vreemde harde bultje op de linkerkant van haar rug. Zij stond op dat moment niet op de wei.
Ze had er geen last van maar de ene dag waren het er meer dan de andere dag.
Ik heb de dierenarts laten kijken en die dacht dat het een allergische reactie ergens op was. De bultjes waren volgens hem gevuld met vocht. Ze heeft een injectie gehad en de volgende dag was het iets minder, maar het heeft nog zeker 4 weken geduurd voordat het helemaal weg was.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:45

hmm ja 't kan ook allergie zijn maar dat heeft hij nooit eerder gehad, maar last van eiwitten eigenlijk ook niet, heel vaag. Mijn paard is zo bang voor de dierenarts, ik moet 'm dan eerst platspuiten met zo'n wormenkuur-achtige spuit anders breekt hij de hele tent af. Ik zit daarom niet echt te popelen om de dieren arts te laten komen maar als 't erger word dan moet het wel!

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:15

mijn merrie heeft ook bultjes op haar lichaam, eerst zaten ze alleen aan een kant maar nu kom ik er ook af en toe aan de andere kant tegen. in de zomer is het erger dan in de winter, en ze zijn er neit altijd. bij mijn merrie zijn het kleine harde bultjes geen korstjes ofzo ze heeft er ook geen last van. ik heb wel eens aan mijn veearts gevraagt wat het kon zijn , hij zij toen dat het wel eens een soort puisten bij paarden kan zijn, en als ik zo kijk kan dat wel een beetje kloppen want volgens mij wordt het erger tegen de hengstigheid aan en in de zomer heeft ze er meer als in de winter dus het kan een hormoon kwestie zijn. ik moet wel zeggen dat het steeds erger wordt [ ben ik niet blij mee] en ik me nog steeds af vraag of dat het wel is ik zou het ook graag zeker willen weten. ik hou dit topic ook in de gaten dus als je wat weet meld het hier dan even.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:59

kan netelroos zijn ( ook wel urticaria genoemd)

dit is een allergische reactie op een stof, kan van alles zijn.
kan een reactie zijn op een steek van een mug, maar ook stress, zweten en reactie op een bepaalde plant kan dit veroorzaken.

meestal verdwijnt dit uit zichzelf weer, maar kan in sommige gevallen wel tot 6 weken aanhouden.

voor meer informatie zou ik de veearts vragen

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:16

mijne heeft het ook, meteen na de eerste happen groen gras en ook op 1 bil, je omschrijving klinkt precies hetzelfde. Na mijn weten gewoon eiwit bultjes. Is die van mij wel gevoelig voor namelijk. Gaan vanzelf weer weg, en zolang ze er geen last van hebben...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:41

Op het eerste gezicht denk ik aan muggenbulten. Toen het een keer warm weer was zo'n 2 maanden geleden had mijn KWPNer ineens allemaal bulten over het lichaam. Dit kwam door muggen/vliegen/neefjes. Mijn Fjordenmerrie had ook ineens allemaal bultjes. Dit kwam door een eiwitallergie. In gras kan heel veel eiwit zitten.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:13

als je denk dat het door de weidegang komt zou je hem minder op de wei moeten zetten, een paard bij ons in de buurt heeft ook vlug last van eiwitbulten.
Als hij ze heeft gaat hij een poosje van de wei af en weg zijn ze... het gaat natuurlijk niet zo snel als ik nou zeg, maar als ze weg zijn mag hij weer op de wei...

schimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:57

Kan zijn dat ze gewoon geztoken is door vliegen die zijn erg agressief in deze tijd van het jaar.
Eiwit bultjes zitten meestal over het hele paard heen.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:38

de mijne heeft nu opeens ook een bult naast de schoft!
Je moet er eens aan krabbelen en kijken wat je paard doen! Die van mij vind het heerlijk Clown een insectensteek dus!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:08

Bedankt voor de reacties, het is nu een week geleden en de bulten zijn zo goed als weg.. Ik denk dat het van het eiwit kwam, ze stonden met vijf paarden op een halve hectare, dat is nu lekker kortgegeten en de bulten zijn ook verdwenen. Eind goed algoed!! Thnx!!