castreren op welke leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

serenta

castreren op welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:37

In oktober wordt mijn 2de paardje officieel van mij. Ik wil hem graag laten castreren omdat die dan lekker met andere naar buiten kan enz. In mijn ogen zijn er veel voordelen zeg maar omdat te doen voor hem. Hij is nu zeg maar 1 jaar en 3 maanden. Dus hij is iets van 1 jaar en 9 maanden voordat die echt van mij is. Ook vind ik het zelf niet echt iets om in de winter te doen. Dus is hij al gelijk ruim 2 als ik hetkan laten doen. Denk zelf dat dat wel een goede leeftijd is jullie??
En waar kan ik dat het beste laten doen en wat zijn de kosten ongeveer wat ik kan verwachten (en natuurlijk wat zit er dan allemaal bij in??)

paars

Re: castreren op welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:57

Qua leeftijd en jaargetijde zou het nu mooi uitkomen. Als het paard toch zeker voor jou wordt kan je dat misschien overleggen met de huidige eigenaar? De risico's zijn als ze zo jong zijn kleiner en ze genezen vaak sneller (wel checken of beide balletjes netjes in hun zakjes zitten...). Volgend jaar deze tijd kan natuurlijk ook hoor. Als 2-jarige hebben ze soms wat meer last van zwelling na de ingreep.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:13

Het kan zeker al hoor. Meestal als je het later gaat doen, bijvoorbeeld als ze al drie zijn. Dan houden ze hun hengstenspieren ( opzich wel een voordeel) maar ook hun hengstengedrag vaak.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:34

ik heb het bij mijn paard gedaan toen hij 2 jaar was.Het beste is in het voor jaar of najaar met oog op insecten.En als je het namelijk in de winter doet en er komt een zwelling moet je het afspuiten en dan is het vaak te koud.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:19

Mijn paard was drie en had drie merries gedekt. Na zijn castratie heeft hij nooit meer aan sex gedacht en had ie absoluut geen hengstengedrag meer Haha!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:33

Ik heb mijn paard (tinker) laten castreren toen hij 2.5 was. Ik heb achteraf spijt als haar op mijn hoofd want hij heeft het eerste jaar toch alleen gestaan en hij is lang niet zo mooi breed gebouwd uitgegroeid als dat je dat bij de hengsten ziet. Hij is eigenlijk een beetje ielig gebleven, zoals wel meer vroeg geruinde tinkertjes, maar dit geldt natuurlijk ook voor andere paarden! Huilen Denk er dus wel eerst goed over na want castreren zegt vaak veel over hoe je paard gaat uitgroeien, dus zeker op jonge leefteid!!!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:35

Mijn shet (nu net een jaar) laat ik zo lang mogelijk hengst.. Je kan het wel in zijn gedrag merken, maar hij staat alleen met zijn homobokvriendjes in de wei, dus kan niks kwaad doen.. Ik wil het zo lang mogelijk vol houden, totdat ie heeel mooi is gegroeid..

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:52

Ik denk toch dat je je paard moet beoordelen. Net als die van mij, die heb ik als drie jarige gekocht, maar hij is groot 1.70 en nog vrij slap dus laat ik hem eerst wat groeien en ontwikkelen en nu laat ik hem van de zomer castreren en dan is ie ruim 4.

Verder hebben wij nog twee 2 jarige hengsten staan, de een is niet zo groot 1.57 maar is erg veel hengst en al enorm breed. Omdat ie al zoveel hengst is (sloeg ook zijn leeftijds genoten letterlijk van het land!) houd hij door de hormonen ook zijn groei weer tegen. maar voor een twee jarige echt enorm gespierd! Dus die laten we zo gauw mogelijk castreren

Die andere twee jarige hengst is iets groter, maar echt nog een slappe dweil om te zien, dus die laten we voorlopig nog hengst. Als we hem nu laten castreren blijft er maar weinig van hem over.

Dus ik denk dat je je paard zelf moet beoordelen of het al kan, maar met twee jaar castreren is geen probleem, en later castreren maak ook niet zoveel uit, anders hadden ze die horse la loi ook niet laten castreren als ze niet zouden denken dat het zijn gedrag veranderd

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:37

serenta ik heb vandaag net 2 weeken gelden mijn 4 jarige laten ruinen het ging prima hij is nu veel sterker om dat het hengst zijn heel veel verlangde van hem en hij snel ziek werdt
ik heb het als plaatselijke verdoving laten doen het koste 120 euro al in
en heb het gewoon op stal laten doen

hierkun je foto,s vinden

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:54

Ik heb mijn paard op 1,5 jarige leeftijd laten castreren. Dit is gewoon in de stal gedaan. Staand. Het kostte ongeveer 200 euro. Alles is goed verlopen. Succes

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:32

Ik zou hem zo lang mogelijk hengst houden (ong. 2,5/3jr) dit voor zijn ontzettende mooie ontwikkeling dan.

Dan is het plaatje veel mooier dan weer zo'n flauwe ruin.
(bij de meeste dan)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:41

Ach..een speknek en een lekker kontje kan je er ook op rijden Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:15

QuijoSavan schreef:
Ik zou hem zo lang mogelijk hengst houden (ong. 2,5/3jr) dit voor zijn ontzettende mooie ontwikkeling dan.

Dan is het plaatje veel mooier dan weer zo'n flauwe ruin.
(bij de meeste dan)

zoals Mistral al zegt....
bovendien verdwijnt na castratie zo'n 75 % van de extra bespiering (allemaal opgepompt door de testosteron).
Verder heb ik een merrie met een hals waar menige hengst jaloers zou zijn Haha!.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:18

Bedankt voor jullie reacties, de jaarling waar ik het over heb is erg goed ontwikkeld vergeleken bij veel andere jaarlingen(hij staat er nu met 2 op het land) die andere 2 zijn veel ieler

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:19

Mijn merrie heeft ook nogal flinke hals, sommige paarde Tong uitsteken

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:13

K zou pas gaan castreren als ze ruim 3 jaar zijn. Ze hbben dan wat meer hormonen en krijgen dus een mooier uiterlijk (lees: stoer) Als je dan zegt dat hij niet met andere pony's naar buiten kan zoek dan een hengstenland of een stal op waar meerdere jonge hengsten staan. Zorg in ieder geval dat als je um hengst laat dat je hem 's zomers als het kan in een hengstenland gooit want daar voeden ze mekaar op! Ik heb hiermee goede ervaringen, het worden dan wel eerlijke hengsten die ''opgevoed'' zijn

Bij ons op stal worden ze sowieso pas na 3,5 jaar gecastereerd omdat je pony dan completer is en niet zoon ding wat er niet uitziet

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:35

Ik volg Mistral. Mooi uitgelegd...