Weet iemand meer over longbloedingen bij paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justahorse

Weet iemand meer over longbloedingen bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:18

Hallo

Ik heb een vraag
Ik heb een vraag mijn paard heeft vorige week 2 kleine longbloedingen gehad.
Nu zou ik er graag meer informatie over willen hebben
Dus als jullie iets weten willen jullie het er dan neerzetten.

Oh ja ze zeiden ook dat het door de spanning is gekomen, maar hij was opzich helemaal niet gespannen.???

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

classic_life

Re: Weet iemand meer over longbloedingen bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:37

je kan je paard bijvoorbeeld herderstasje geven. Wij geven het vaak aan onze renpaarden, en dan meestal de dag voor de koersen en vaak 's ochtens nog wat voor de koers.
De geneeskracht van het Herderstasje heeft aansterkende, bloedstelpende en samentrekkende eigenschappen. Het wordt vaak gebruikt in middelen die bloedingen in het urinestelsel helpen stelpen. In combinatie met Heermoes versterken ze elkaars werking. Inwendig: Bloedstelpend. Een goed middel bij Diarree. Werkt goed op spijsvertering. Heeft een regulierende werking op hart- en bloedvaten. Wordt zowel bij hoge als lage bloeddruk ingezet.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:25

hier nog een foto van het herderstasje

Afbeelding

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:01

Hieronder wat info over longbloedingen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Longbloeding
Een beruchte aandoening bij renpaarden (volbloeden en dravers) is de longbloeding die optreedt bij kortdurende grote inspanning. Soms gebeurt dit bij military-paarden die "hoog in het bloed staan". Men denkt dat longbloedingen vooral ontstaan bij die paarden doordat - door de sterk op snelheid gerichte fokkerij - de boeddruk in de bloedvaten van de long zo hoog oploopt, dat er bloedingen optreden, waarbij het bloed in de longblaasjes en vervolgens in de bronchiën komt. Soms is dat zo ernstig dat het van buitenaf te zien is, omdat er helderrood bloed uit de neus komt. In een dergelijk geval presteren de paarden ook matig. Bij de meeste gevallen van longbloeding is de prestatie niet of nauwelijks verminderd. Alleen als men na een ren die paarden met een bronchoscoop bekijkt, ziet men op de overgang van de luchtpijp naar de bronchiën een dun straaltje bloed. Er wordt beweerd dat bij meer dan 50% van alle dravers of volbloeden tijdens de ren een bepaalde mate van bloeding optreedt, ook bij de winnaars. Vandaar dat de meeste trainers er zich niet veel van aantrekken.
Alleen als er veel bloed ontsnapt en het bloed uit de neus komt, maken de dieren het werk niet af. Er is geen goede behandeling bekend. Het is van belang tussen de wedstrijden te zorgen voor voldoende rust in een frisse omgeving. In de VS is een behandeling met het middel furosemide vlak voor de wedstrijd toegestaan, op voorwaarde dat het gebruik vooraf wordt gemeld. In Nederland is dat niet toegestaan en wordt als doping beschouwd.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 21:05

dank je wel voor de informatie ik heb er heel veel aan