Schraal paard, hoe dikker???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

Schraal paard, hoe dikker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:04

Nico wil de laatste tijd maar niet echt dikker worden. Ik ben net begonnen inrijden. Ik heb er nu 4x opgezeten en longeer hem daarnaast.
Nu valt hij heel erg in. Dit heb ik wel vaker gehad met jonge paarden waar je mee begint, maar die kon ik toch vrij snel weer wat dikker krijgen.

De laatste 2 weken heb ik helemaal niks meer met hem gedaan, omdat hij wel heel erg inviel en ik het te druk had met andere dingen.

Toch krijgt hij naar mijn idee niet te weinig eten, als ik vergelijk met mijn andere paarden.
Hij krijgt 's ochtends 1 kilo biks en een grote berg kuilhooi, daarna gaat hij van 12 tot ongeveer 5/6 de wei in (lekker sappig vet gras), vervolgens 's avonds nog 1/2 kilo biks en 1/2 kilo muesli en weer een grote berg kuilhooi.

Hij krijgt dus nu al extra biks en onbeperkt kuil, maar hij is daar af en toe gewoon vol van en laat hij het liggen, dus honger heeft hij niet.
Wat zou ik kunnen doen om het toch weer wat dikker te krijgen?

Ik heb hem trouwens al 2x extra ontwormt, dus daar zou het in principe niet aan kunnen liggen.
Hij is ook niet sloom, oogt totaal niet ziek, want hij glimt als een spiegel, overal appeltjes en is de hele dag aan het ravotten met de andere paarden.

Lami

Re: Schraal paard, hoe dikker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:51

Maismeelpap helpt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:34

Het wil ook weleens helpen een andere brok te gaan geven. Sommige paarden doen het dan ineens veel beter. Tis maar net wat bij ze past.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:51

als je echt twijfeld een bloedproef laten doen dan weet je of hij misschien naast het voer wat extra's nodig heeft.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:36

Zoals ik al in mijn topic zei: Bij ons komen staan. Haha!

Grapje, maar mais helpt echt. Ik heb eens gehoord dat het niet altijd gezond was, maar ik heb er met Armando totaal geen last mee gehad. Binnen no time was hij weer op gewicht.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:00

Mais is rijk aan zetmeel, waardoor het veel energie levert, maar arm aan eiwitten, vitamines en mineralen.
Een jong paard dat naast arbeid ook nog groeit heeft ook voldoende bouwstenen nodig voor die groei. Vandaar dat ik liever een meer compleet krachtvoer geef ipv het eenzijdige mais.

De ruwvoeropname van een paard is aan grenzen gebonden. Dat wil zeggen, een paard kan maximaal 2% van z'n lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Verschillende ruwvoeders hebben verschillende gehaltes droge stof.
Is de energiebehoefte van een paard groter, dan kan je krachtvoer bijgeven. Door krachtvoer te geven kan je paard echter wel minder ruwvoer opnemen.
Voor een goede werking van de darmen wordt aangehouden dat je zo'n 50-75% van de energiebehoefte in ruwvoer moet geven. Dit gehalte kan je verlagen naar minimaal 25% wanneer de energiebehoefte groter is.

Blijkbaar heeft je jonge paard (vergeleken met de eerdere ervaringen) toch een grotere behoefte. Probeer een extra voermoment in te lassen waarop je 'm nog een keer krachtvoer kan geven, bijvoorbeeld 's middags voordat ze naar buiten gaan, of anders 's avonds laat.
Door een extra voermoment wordt het voer beter verteerd en benut, in vergelijking met grotere hoeveelheden op de bestaande momenten.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:04

He bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ik probeer hem idd al zo vaak mogelijk porties te geven, maar het is idd zo dat ze de afgelopen 2 weken vaak het eten op het zelfde moment hebben gekregen.

Ik was erg druk en toen hebben mijn ouders gevoerd en die hebben niet de tijd en de zin om heel vaak heen te gaan.
Vorige week was ik op vakantie en toen zijn ze ook door een ander gevoerd, die moest er speciaal voor langskomen en toen kregen ze ook alles in 1 keer.

Ik voer op meerdere momenten op de dag, dus heb nu weer meer kans dat hij langzaamaan weer iets dikker wordt.

Bedankt!

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:53

toen mijn paard heel erg mager was gaf ik hem onbeperkt hooi en genoeg biks en daarnaast kreeg hij meuslie met gebroken mais.....mais en meuslie haalden ik apart en mengden het er zelf door heen. ik deed zomers knoflook door het voer en ik doe er altijd een scheutje zonnenbloem olie erdoor heen.

wel rustig opvoeren!! niet in 1x 5 kilo geven aan eten! want dan kan ie Koliek krijgen en soms met fatale afloop dus rustig op bouwen OOK vooral niet verwachten dat ie binnen een week al op gewenste breedte is!

dan nu het recept: Bloos

* Onbeperkt hooi
* s'ochtends 1 kilo biks
* s'middags 1 kilo biks
* s'avonds 1 kilo biks
* 1 Kilo meuslie
* 1 kilo mais
* 1 schepje knoflook
* 1 scheutje zonnenbloem olie

ik mengde de mais meuslie knoflook en zonnenbloem olie door elkaar heen.....en toen hij dik genoeg was heb ik 2x een halve kilo afgehaald van het biks en uiteindelijk de mais weg gelaten.
en nu glimt hij en heeft een mooi strak buikje Knipoog

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:54

Hoe eet hij eigenlijk? Is hij kieskeurig? Eet hij met lange tanden? Of schrokt hij zijn eten naar binnen?
Kan hij problemen hebben met zijn gebit? is daar al eens naar gekeken?

Zijn er nog dingen veranderd in zijn leven (behalve het rijden) waardoor hij misschien een beetje van slag is? Is het vermageren gelijk begonnen met het rijden?
Ik heb een hele leuke (uitgebreide) vragenlijst die je misschien kunt beantwoorden om een beter beeld te krijgen van jouw paard.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 21:54

Hij eet eigenlijk heel netjes, wel wat sneller dan de anderen. Maar hij is niet schrokkerig.
Een paar weken geleden is er nog een tandarts bij geweest, dus zijn gebit moet in principe in orde zijn.

Het is niet gelijk begonnen toen ik met longeren ben begonnen, het is eigenlijk wat later begonnen.
Hij staat nu wel met 2 andere paarden waar hij echt mega veel lol mee heeft, dus je zou kunnen zeggen dat hij meer speelt.

Voor de rest is er niks verandert. Ik heb zijn voer dus omhoog gegooid, maar hij laat zijn hooi op een gegeven moment gewoon liggen, dus lijkt er niet op dat hij dan nog honger heeft...

Ik ben benieuwd wat voor een vragenlijst je hebt, als je hem zou willen toesturen, graag! Haha!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:04

jufloontje schreef:
Ik heb zijn voer dus omhoog gegooid, maar hij laat zijn hooi op een gegeven moment gewoon liggen, dus lijkt er niet op dat hij dan nog honger heeft...

Wat versta je onder honger?

Dat hij geen honger heeft wil dus niet altijd zeggen dat hij genoeg energie binnen krijgt. Zoals ik al eerder schreef: een paard kan niet onbeperkt ruwvoer opnemen.
Het kan dus goed zijn dat hij alles eet wat hij op kan, maar toch te weinig energie binnen krijgt.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:52

jufloontje schreef:
Ik ben benieuwd wat voor een vragenlijst je hebt, als je hem zou willen toesturen, graag! Haha!

Je kunt hem zelf downloaden van mijn site.
Veel plezier met invullen. Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:49

Tja, advies genoeg. Mocht je er nog niet uitkomen, kun je ook nog even op mijn site kijken. Er is een breed scala aan mogelijkheden en het kan een breed scala aan oorzaken hebben. In het uiterste geval kun je een verfijnd bloedonderzoek laten doen, maar een stapje lichter is ook mogelijk een onderzoek op een haarmonster. Enfin, ik hoop in elk geval dat je er uitkomt met je paardje.

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:53

Heeft hij misschien geen lintworm?
Heb wel eerder gehoord dat een paard netjes met eqvalan werd ontwormt om de 8 weken, maar toch nog een giga lintworm bleek te hebben.
Tja en daar worden ze ook niet dikker van

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:27

Bedankt voor alle reacties!

Ik ontworm al mijn paarden ook tegen lintwormen, omdat ik nu dus beetje loop te tobben met hem, heeft hij een spuit Equimax gehad.

Ach, het zal allemaal wel goed komen, hij krijgt nu vaker op de dag zijn porties voer en dan eet hij wel alles op!
En zal natuurlijk ook niet binnen een paar dagen verschil zien, dus komt goed! Haha!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:45

ik zou om te beginnen 3x per dga gaan voeren ipv 2x... en mais help idd ook wel wat, en dat kuilgras is ook aardig vet, ook kan je misschien andere muesli gaan voeren of ander bix idd.. wat al gezegd werd, dat wil nog weleens veel verschillen hoor, sommige muesli's maken ook wel eens dikker .