Kort gezegd: Hoefkatrolontsteking (de volledige naam) is een slijtage aan het hoefkatrolmechanisme. De pezen aan de achterkant van het voorbeen lopen vanuit de knie over een beentje naar de hoef toe. Dit beentje fungeert dus als een katrol, waarover de pees "glijdt". Als het beentje van mindere kwaliteit wordt (het wordt ruw of er komen groefjes in), dan kan de pees er minder makkelijk overheen glijden. Dit geeft irritatie aan de pees en dit is pijnlijk voor het paard.
Paarden met hko willen minder graag strekken in draf, staan op rust vaak met het bewuste been naar voren en worden snel kreupel.
Wil je zekerheid hebben, ga dan naar een goede kliniek die ook foto's kunnen maken. Zij kunnen bij kreupelheid een kreupelheidsonderzoek doen (buigproeven etc) en naar aanleiding daarvan kunnen ze foto's maken van het hoefkatrolmechanisme.
Onlangs was mijn paard ook kreupel en was ik ook bang voor hko of artrose (slijtage). We zijn naar de kliniek geweest en bij het kreupelheidsonderzoek vertoonde ze alle symptomen van hko. Ik was natuurlijk meteen helemaal in paniek, maar toen ze foto's namen om de ergheid te bepalen bleek ze helemaal niets te hebben! Alle gewrichten waren perfect, geen enkel spoortje van artrose of hko. Ze heeft nu een maand op rust gestaan en deze week ben ik voorzichtig weer begonnen met rijden. Perfect! Waarschijnlijk heeft ze een kleine pees/spierblessure onder in haar been gehad.
Dus, als je er geld aan wilt spenderen en je wilt gewoon zekerheid hebben, dan zou ik een kreupelheidsonderzoek laten doen.