zeker wel. er kan ontzettend veel ijzer in het grondwater zitten. ik weet niet wat voor water jij je paarden geeft: gewoon water uit de regenton of water uit de kraan.
in het eerste geval kun je een wateronderzoekje laten doen, om te kijken wat er voor mineralen in het water zitten. ik kan dat zo neit zeggen want het verschilt per plaats en soms zelfs per perceel.
ook de ''zure regen' is niet echt goed voor je paarden natuurlijk. ik ben dan ook overgestapt op gewoon kraanwater. het is wel duurder maar zeker te weten schoon. 's winters durf ik de paarden nog wel water uit de regenton te geven, omdat de zure regen dan wat minder is dan in de zomer. '
ik weet ook niet in welke omgeving je woont. maar wij wonen in de polder en mij pa is zelf boer. als er in jou buurt veel boeren wonen heb je ook veel mest op het land. en in de mest zit amoniak. deze amoniak komt ook in het grondwater en ook dat is niet goed. (teveel mest is overigens een van de oorzaken van zure regen!!)
ik weet niet of regenwater en putwater de drachtigheid van je merrie verslechterd, maar goed is het in elk geval niet: voor geen enkel paard of het nu een ruin of een merrie is!!
ik hoop dat je er wat aan hebt