ijzer=probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

ijzer=probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:27

Laatst hoorde ik van iemand dat als je een merrie veel ijzer geeft (doordat bijvoorbeeld het paard water krijgt waar veel ijzer in zit) dat ze dan moeilijker drachtiger is te krijgen. Ik weet niet hoeveel er van waar is. Weet iemand hier meer van of heeft iemand er ervaring mee?

Kyona

Re: ijzer=probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:19

Ik heb er nog nooit van gehoord; kan het me ook niet zo voorstellen. Zoveel ijzer zal er toch ook niet in het water zitten!?

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:30

In grondwater kan wel veel ijzer zitten.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:37

zeker wel. er kan ontzettend veel ijzer in het grondwater zitten. ik weet niet wat voor water jij je paarden geeft: gewoon water uit de regenton of water uit de kraan.
in het eerste geval kun je een wateronderzoekje laten doen, om te kijken wat er voor mineralen in het water zitten. ik kan dat zo neit zeggen want het verschilt per plaats en soms zelfs per perceel.
ook de ''zure regen' is niet echt goed voor je paarden natuurlijk. ik ben dan ook overgestapt op gewoon kraanwater. het is wel duurder maar zeker te weten schoon. 's winters durf ik de paarden nog wel water uit de regenton te geven, omdat de zure regen dan wat minder is dan in de zomer. '
ik weet ook niet in welke omgeving je woont. maar wij wonen in de polder en mij pa is zelf boer. als er in jou buurt veel boeren wonen heb je ook veel mest op het land. en in de mest zit amoniak. deze amoniak komt ook in het grondwater en ook dat is niet goed. (teveel mest is overigens een van de oorzaken van zure regen!!)
ik weet niet of regenwater en putwater de drachtigheid van je merrie verslechterd, maar goed is het in elk geval niet: voor geen enkel paard of het nu een ruin of een merrie is!!

ik hoop dat je er wat aan hebt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 17:26

Het ging er eigenlijk om dat die persoon zei dat ze zei dat ze het land maar niet moest besproeïen met het water uit de sloot want daar zit (overduidelijk) veel ijzer in. Het zou namelijk het drachtig krijgen van de merrie moeilijker maken als ze via het gras veel ijzer op zou nemen. Ik hoop dat ik de vraag nu wat duidelijker heb gesteld (ik was volgensmij een beetje vaag Tong uitsteken )

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:10

Hmmm jah ik begreep je vraag inderdaad verkeerd. ik weet hier niet zo snel het antwoord op. ik weet namelijk niet of gras het ijzer uit het water opneemt. ik zal dit vanavond eens eventjes vragen bij ons op de manege. kijken wat zij hiervan zeggen. als ik wat meer weet zal ik het hier melden.

groetjes peter

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:48

Ok, bedankt.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:29

Volgens de mensen op de manege is de hoeveelheid ijzer in gras van zo'n lage waarde is dat het bijna onmogelijk is dat een paard er minder drachtig van wordt. ze hadden er nog nooit van gehoord. ik weet niet of je dit een bevredigend antwoord vind. Tong uitsteken maar anders moet je eens even langs gaan bij je dierenarts die kan je denk ik absolute zekerheid geven

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:13

Ok heel erg bedankt. Ik vond het zelf ook wat vreemd, daarom vroeg ik het ook.