scheve staart = wervels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

scheve staart = wervels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:02

Mijn pony is rechts bol en links hol. Ze neemt met rijden de rechterteugel meer aan dan de linker en ik werk onder het zadel ontzettend veel aan rechtrichten wat ook al best goed gaat.

Ik heb altijd aangenomen dat het scheef zijn puur in de spieren zat omdat ze verder nergens last van heeft. Vadaag merkte iemand op dat ze haar staart ook wat scheef naar links houdt. Kan dit duiden op een probleem in de wervels?

zzzz

Re: scheve staart = wervels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:33

ja dat zou inderdaad kunnen. Het zou zelfs een scheef bekken kunnen zijn. Maar daar is wel wat aan de doen hoor.

Xen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:48

Dat zou heel goed in de wervels kunnen zitten, maar het zou idd ook zo kunnen zijn dat het bekken scheef is, dat is iets wat je zelf niet kan bepalen...

Een fysio zou wonderen kunnen doen. Vaak wordt het veroorzaakt door een rijtechnisch probleem, omdat bijvoorbeeld de ruiter geen onafhankelijke zit heeft. Een scheve ruiter kan in zo'n geval zorgen voor een scheef paard... Het ligt er net aan, aan welke kant het paard scheef is, naar welke kant het paard zijn staart draagt. Een fysio en de juiste training (recht richten) kan dit probleem verhelpen. Succes ermee! OK dan!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:49

Houd je paard z'n staart recht als je hem tijdens het rijden rechtricht??
Mijn paard droeg altijd z'n staart scheef. de uithof en de fysio dachten allebei dat mijn paard ataxie had. sinds een paar maanden krijg ik les van iemand die echt aandacht besteed aan het rechtrichten van m'n paard. Sinds een paar weken begint hij beter te lopen en houd hij z'n staart ook recht. In het begin hield hij z'n staart alleen een paar passen recht, nu bijna de hele tijd.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:48

Mijn paard is bol op links en draagt zijn staart altijd naar rechts, ook tijdens rechtrichten.

Oorzaak ? Hij heeft een scheef bekken, zat 8 cm verschil in.
Het bekken is nu 1x gemanipuleerd en over 2 weken voor de 2e en ws de laatste keer.

Sinds de manipulatie loopt hij voor mijn gevoel rechter, maar draagt zijn staart schever als daarvoor.
Volgens de kliniek komt dat omdat het paard voor zijn gevoel nu scheef loopt.

Het scheve bekken is ws een gevolg van een val.
Paard staat onder behandeling bij Den Hoek ( holistische kliniek)

dynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:07

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:17

Het scheef dragen van de staart kan verschillende oorzaken hebben. Niet alleen een probleem in de wervels, maar ook een verschil in spierspanning (dit gaat vaak samen) speelt een rol. De staart staat dan vaak naar de meest gespannen kant. Rechtrichten tijdens het rijden kan veel verbetering bieden. Maar het is wel belangrijk dat je een blessure aan de rug laat onderzoeken en eventueel behandelen door fysiotherapeut, manueeltherapeut of osteopaat. Laat je bij het trainen ook goed begeleiden. Je zult merken dat het rijden dan stukken beter gaat en de staart uiteindelijk ook recht gedragen kan worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:39

Een paard die zijn staart scheef houd kan ook last van zijn rug hebben.