Hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverado

Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:24

beste bokkers,

ik had een vraagje en hoop dat jullie kunnen helpen. pas was er bij ons op stal een een clinic door de dierenarts. hij ging het hebben over paardenbenen en huidziekten. het was erg interessant en ik heb er veel van geleerd.

hij vertelde onder andere over hoefbevangenheid en vertelde ook dat die vaak voorkomt in het begin van het seizoen als je paard op een vette volle eiwit rijke wei komt te staan (als ik het zo goed zeg Tong uitsteken )

nu is mijn vraag: helpt het dan als ik eerst een keertje met de weidebloter mijn weide maai of maakt dat niets uit.

ik moet er wel bij vermelden dat onze paarden altijd buiten staan ook in de winter, maar ze hebben in het voorjaar wel vaak last van diaree.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Cassidy

Re: Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:27

Ik denk dat hoefbevangenheid afhankelijk is van aanleg, en vaker voorkomt als je vanuit de stal en bix en hooi je paard ineens de hele dag op de wei zet, i.p.v. ze er zachtjes aan te laten wennen (eerste dag een kwartier, tweede dag een half uur, en dat zo langzaam opbouwen naar de hele dag)

Ik weet niet of er tussen door op het land waar jullie paarden lopen ook schapen op lopen, en hoeveel er nu opstaat?

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:45

hmm de weide is ongeveer 1 ha groot en er lopen alleen twee paarden op. er lopen nooit andere beesten op behalve die twee. zoals ik al zei lopen ze eigelijk de hele winter wel buiten. minstens wel een paar uurtjes per dag ze kunnen duz eigelijk wel geleidelijk wennen.

maar wat ik eigelijk wilde weten of het helpt om die weide eerst 1 of 2 keer te maaien want er zijn bij ons meer mensen in de buurt die last hebben van dit probleem. en aangezien ik een maaier heb wil ik die mensen best helpen maar dan moet ik wel weten of het helpt!!

onze paarden zijn nog nooit hoefbevangen geweest, maar die diaree staat me niet echt aan. het is ten eerste een teken dat et niet helemaal goed gaat met je paard en ten tweede is het een rottig werkje om te schoon te maken Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:49

Hoefbevangenheid komt inderdaad meestal voor bij paarden die ineens op een volle wei komen te staan voor een langere periode. Door ze steeds iets langer op de wei te zetten voorkom je (meestal) hoefbevangenheid. Als de paarden (zoals bij jou) ook in de winter op de wei staan geeft dit over het algemeen geen problemen, omdat ze steeds iets meer van het nieuwe gras binnen krijgen.

Hoe het met de diaree zit weet ik niet, maar ik weet wel dat meer paarden dit probleem hebben. Vraag het anders eens aan je dierenarts? Door de wei te maaien krijg je veel nieuw eiwit-rijk gras. Hierbij moet je extra opletten op hoefbevangenheid.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:56

ik kan die weide dus beter niet maaien!! goed dat ik het weet. ik zal het ook doorgeven aan anderen.

ik zal wel eens aan de dierenarts vragen hoe het zit met die diaree