Kreupel na bezoek hoefsmid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khorizon

Kreupel na bezoek hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 10:14

25 April is de hoefsmid voor mijn paard geweest. Want voor had hij lerenzolen onder zijn ijzers. En gleed hierdoor veel uit. De hoefsmid heeft ze toen vervangen voor leertjes in de vorm van het ijzer.
Toen ik 27 April ging rijden liep hij niet helemaal rad. De vrijdag liep hij weer goed en zaterdag en zondag ook. Nu was hij zondag uitgegeleden en liep hierdoor niet rad. De volgende 2 dagen was er niks aan de hand. Woensdag liep hij weer niet rad. En nu nog steeds niet.

Nu zag ik dat zijn hoef rond de nagels aan de buitenkant blauw (gekneusd)is. terwijl dit niet zou moeten kunnen vanwege de leertjes. En het is ook vreemd dat het precies bij de nagels zit. Nu vind ik de nagels ook erg hoog zitten.
Iemand zij mij dat hij waarschijnlijk vernageld is en daarom niet rad loopt.

Heeft iemand dit meegemaakt en kan mij hier meer over vertellen.

Vorig jaar had hij een peesblesure aan dit been. Mischien dat dat weer terug is gekomen. Maar zijn been is niet dik of warm.

Morgen komt de dierenarts kijken, hij moest toch al geent worden dus dit kan mooi tegelijk.

Hoop op reacties.

R0MY

Re: Kreupel na bezoek hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:26

Het kan idd dat ie vernagelt is. Als het niet heel erg is gaat dit vanzelf over. Maar als het erger is moet het ijzer er weer opnieuw onder gezet worden. Ook bestaat er kan op een infectie of schimmel. Maar dat ligt eraan hoe erg het is. Ik denk dat je de smid ff terug moet laten komen.
Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:09

Het kan zijn dat 1 van de nagels er verkeerd is ingeslagen en nu het paard belemmerd in het lopen. idd de dierenarts er even naar laten kijken morgen, bel vandaag ook even je hoefsmit, misschien weet hij wat er fout zit?

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:38

De dierenarts is geweest. En hij is niet vernageld. Hij heeft een kleine ontstekking aan zijn pees. De dierenarts kon eerst niks vinden. Hij liep niet meer kreupel. Maar na een buigproef liep hij iets onregelmatig.
Nu moet ik 2 weken 3x per dag 15 min aan de hand stappen. Daarna 2 weken 3x 15 minuten onder de man. En dan komt hij weer kijken. Hij krijgt ook ontstekking remmers.
Volgens de dierenarts komt de onstekking door de stand van de hoeven. Hij moet stijler komen te staan. Want nu staat er onnodig veel druk op zijn pezen. We hadden dit al vaker bij de hoefsmid aangekaart. En als we ebij waren werd hij wel stijler gezet dan wanneer we er niet bij waren.

Verder is het een heel gezond paard met mooie sterke benen.

Mischien zetten we hem wel op de wei. Want anders breekt hij de stal af. En aan de hand lopen met een paard van 1.83m is geen makkie als hij lang stil staat. Verlopig blijft hij nog een week binnen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:26

je kan hem een beetje verdoven met wat korrels.....daar worden ze heel duf van......ons paard moest ook 4 weken op stal staa..die mocht er zelfs niet uit om gepoetst te worden dus hebben we dat gegeven werkte super!! 1 eet lepetje een onze knol van 1.80 ging slapen als een roos!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:03

Ik zou hem ook op de wei zetten, zo blijft hij ook zelf de hele dag een beetje in beweging, wat meestal ook bevordelijk is voor de genezing.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:42

Die pees kan inderdaad flink oplopen door zijn stand van de hoeven.Alleen is het niet altijd zo dat na 1 keer bekappen de hoeven in de juiste stand staan.Dat ligt erg aan de groei en de slijtage van de hoef.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:04

We hebben hem toch maar van de wei afgehaald want hij was veelste druk. Nog 7 dagen aan de hand lopen en dan mag ik er op. Hem verdoven is geen optie. Reageerd hij heel slecht op.
Ik weet dat de hoeven na 1 keer bekappen niet gelijk goed staan. Het moet ook geleidelijk. Maar als hij eindelijk wat stijler staat zet hij hem vervolgens weer te plat. Hij moet aan de achterzijde van de hoef niet teveel weghalen en dat doet hij wel.
Maar dit komt wel goed. We laten hem langzaam stijlerzetten om blesures te verkomen.
Het gaat al beter met hem. Zijn been is niet meer warm. Gelukkig is het ook nooit dik geweest. Het is maar een kleine ontstekking. Maar we doen rustig aan we hebben alle tijd.