eierstokken bij een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

eierstokken bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:26

mijn proefpaard is vanaf toen ze bij mij kwam erg hengstig geworden ,het wordt wel minder maar heeft nu protest met rijden,ze denken dat het aan de eierstokken ligt,want alsje drijft gaat ze met de staart zwaaien niet aan het been,en kriebelig hinnikt veel enz..,en krijg z eniet meer aan de teugel,maakt de rug bol of gaat dribbelen op de volte enz...maar is hier wat aan te doen!!!gr emaartje Knipoog .

shana

Re: eierstokken bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:49

een van mijn paarden heeft ook regelmatig last van haar eierstokken en ze wordt hiervoor met acupunctuur behandeld

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:57

ow,nou ik heb dit paard op proef...en ze is super lief enzo...en bij de vorige eigenaar nooit last gehad van de hengstigheid..en nou dus wel..maar hoop niet dat dit altijd is want ga niet weer zoveel geld uitgeven...kan het ook voor een keer zijn dan....heeft een da ook een oplossing daarvoor enz...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:57

shana schreef:
een van mijn paarden heeft ook regelmatig last van haar eierstokken en ze wordt hiervoor met acupunctuur behandeld

hoe reageert dit paard dan als ze last vna haar eierstokken heeft??en waar zitten ze trouwens...gr

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:41

Als je paard met rijden last heeft van haar hengstigheid, staartzwiepen, om je been heen krullen, terugkomen als je been geeft etc, heeft ze dat bij de vorige eigenaar ook gehad.
Het is dan over als de hengstigheid ook over is........

Laat je niets wijs maken, door de vorige eigenaar, die wilde het paard toch verkopen ?
Mocht het terugkomen bij de volgende hengstigheid en je vind het een probleem dan zou ik het paard terug doen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het voor lief neemt.

Waarom gelijk op kosten gejaagd worden, terwijl je net opnieuw begint................

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 23:48

[quote="kiana"]Als je paard met rijden last heeft van haar hengstigheid, staartzwiepen, om je been heen krullen, terugkomen als je been geeft etc, heeft ze dat bij de vorige eigenaar ook gehad.
Het is dan over als de hengstigheid ook over is........

Laat je niets wijs maken, door de vorige eigenaar, die wilde het paard toch verkopen ?
Mocht het terugkomen bij de volgende hengstigheid en je vind het een probleem dan zou ik het paard terug doen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het voor lief neemt.

nou ze beweren toch echt nooit gene last gehad te hebben,want de reed bijna elke dag wedstrijden enz.geen protest gehad enz,,maar het kan toch ook met de omgeving te maken hebben plotseling zo hengstig.en last van haar rug(eierstokken)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 23:49

nou ze verkopen haar omdat ze over gaat naar een groter paard...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 00:06

Alles kan, maar het is wel typisch dat ze het nu in eens heeft.
Hoe lang heb je haar nu ?
Stond ze bij de vorige eigenaar meer op stal als buiten ?
Staat ze bij jou meer buiten ?
Doet ze het alleen tijdens hengstigheid of altijd ?
Waarom ik dat vraag ? Zonlicht beinvloed de hengstigheid.
Ben benieuwd............

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 06:22

Een paard kan wel degelijk opeens last van haar eierstokken hebben, en dat nooit eerder gehad hebben. En het hoeft na behandeling ook niet terug te komen.
Soms, vooral vroeg en laat in het seizoen, kan een paard nl (kleine) eierstokcysten krijgen, of soms ook wel alleen maar meerdere eitjes tegelijkertijd, die dan niet goed afrijpen. Het gevolg is dat zo'n merrie eigenlijk continue een beetje hengstig is. Dat zet dan niet goed door, en daar kan zo'n paard goed lastig van worden, en last van hebben natuurlijk. De stress van de verhuizing naar jou toe kan het fenomeen opgeroepen hebben.

Je DA kan dit behandelen met een middel dat het afrijpen van de eitjes bevordert. Hij zal wel eerst ook een scan willen maken om te kijken of het paard idd last heeft van cysten of een overmaat aan onrijpe eitjes.
Totale kosten bij mijn DA ongeveer 50-60 euro.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:11

ik zag dit aan mijn paard omdat ze op haar voorhand liep , ze had pijn in haar rug

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:56

[quote="Ibbel"]Een paard kan wel degelijk opeens last van haar eierstokken hebben, en dat nooit eerder gehad hebben. En het hoeft na behandeling ook niet terug te komen.
Soms, vooral vroeg en laat in het seizoen, kan een paard nl (kleine) eierstokcysten krijgen, of soms ook wel alleen maar meerdere eitjes tegelijkertijd, die dan niet goed afrijpen. Het gevolg is dat zo'n merrie eigenlijk continue een beetje hengstig is. Dat zet dan niet goed door, en daar kan zo'n paard goed lastig van worden, en last van hebben natuurlijk. De stress van de verhuizing naar jou toe kan het fenomeen opgeroepen hebben.

Je DA kan dit behandelen met een middel dat het afrijpen van de eitjes bevordert. Hij zal wel eerst ook een scan willen maken om te kijken of het paard idd last heeft van cysten of een overmaat aan onrijpe eitjes.
Totale kosten bij mijn DA ongeveer 50-60 euro.[/quo

ow oke het kan dus wel!!!dat ze het bij de verhuiziing gekregen heeft!!en wat voor middel zal je dan krijgen voor haar eierstokken....was het bij jouw paard gauw weg dan??ook de rugpijn enzo....??

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 12:11

kiana schreef:
Alles kan, maar het is wel typisch dat ze het nu in eens heeft.
Hoe lang heb je haar nu ?
Stond ze bij de vorige eigenaar meer op stal als buiten ?
Staat ze bij jou meer buiten ?
Doet ze het alleen tijdens hengstigheid of altijd ?
Waarom ik dat vraag ? Zonlicht beinvloed de hengstigheid.
Ben benieuwd............

ja precies kiana,ze stond toen bijna altijd op stal,en bij ons meer buiten,ik heb ze nou 2weken,en ze doet het inderdaad alleen wanneer de hengstig is...en ze is hengstig geworden gelijk toen ze bij ons kwam en heel erg ,bleef maar plassen enzo..

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:18

Ibbel schreef:
Een paard kan wel degelijk opeens last van haar eierstokken hebben, en dat nooit eerder gehad hebben. En het hoeft na behandeling ook niet terug te komen.
Soms, vooral vroeg en laat in het seizoen, kan een paard nl (kleine) eierstokcysten krijgen, of soms ook wel alleen maar meerdere eitjes tegelijkertijd, die dan niet goed afrijpen. Het gevolg is dat zo'n merrie eigenlijk continue een beetje hengstig is. Dat zet dan niet goed door, en daar kan zo'n paard goed lastig van worden, en last van hebben natuurlijk.

Ik wil je met het volgende verhaal absoluut niet bang maken of iets, maar dit is wat een vriendin van me had met haar merrie.
Die had ook een continu aanhoudende hengstigheid en daarbij ook het lastige gedrag.
Oorzaak: een follikel dat te groot groeide in de eileider of eierstok.
Te groot = flinke sinaasappel
Eerst ook een hormoonkuur gehad om de follikel te verkleinen / los te laten komen, maar deze kuur is niet aangeslagen.
Uiteindelijk is de follikel samen met de eierstok operatief verwijderd in de kliniek. De verzekering heeft alle kosten vergoed.

Goed nieuws!
Ze heeft nu een veulentje uit haar merrie, uit een eitje van de andere
gezonde eierstok!

Tip: Laat haar door een DA/VA opvoelen. Die kan meestal wel voelen wat er aan de hand is.

Succes!

Ik vind dat de huidige eigenaar deze kosten op zich hoort te nemen... Of van de prijs af te halen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:05

ja precies we wachten het wel af wa te rprecies aan de hand is!!!iedereen alvast bedankt..

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:20

als ik het goed begrijp is ze dus nu zowel kreupel als lastig met de hengstigheid?

Ik zou op zoek gaan naar een ander paard voordat je al je euro's naar de DA kunt brengen.......

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:49

Vlimmen schreef:
als ik het goed begrijp is ze dus nu zowel kreupel als lastig met de hengstigheid?

Ik zou op zoek gaan naar een ander paard voordat je al je euro's naar de DA kunt brengen.......

nou kreupel vind ik wel een erg groot woord!!bij de keuring liep ze wat onregelmatig op het harde...en ja van de hengstigheid ja is lastig maar z ekan inderdaad last vna haar eierstokken hebben,of meerdere eitjes want sindsdien is z eniet te rijden..is bij verhuizing op komen zetten..maar da tkan goed komen namelijk..dus da tis het probleem niet,,,ze wil gewoon niet ontspannen nou,houdt de rug gespannen als je er al op zit..en leg je jje been eraan protesteert ze al..ik laat haar goed onderzoeken voorda tik haar koop natuurlijk..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:03

dan zou ik haar gewoon niet kopen............
begin met een gezond paard, zou ik zeggen.
voor je het weet zit je op torenhoge DA kosten , kan je niet meer rijden en gaat de lol er ook nog af.

er zijn zoveel anderen te koop................

( dit is geen kritiek hoor..)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 23:13

ja ik denk er zekers goed over na!!!!maar ze was juist fijn te rijden,zekers wel een goei week...en da tmaakt het zo moeilijk en een goed karakter enz....maar z emoet inderdaad wel goed zijn anders houdt het echt op..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 00:08

ik hoop voor je dat hje een passende oplossing vind.
succes in ieder geval

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 00:03

ik heb toch besloten om nesula weer terug te doen!!!in verband met de vele kosten die erbij komen kijken!!!en omdat ze ook al afgekeurd was enzo,en veel protest vertoonde..dus zoek gewoon evne verder naar een gezond paard....hopelijk kom ik net zo lieve tegen...want dat was ze wel...maar de kans is groot da tik nou voor een ruin ga.....niet met deze probemen te maken...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 08:31

Zeer goede keuze, er lopen meer paarden rond!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:54

ja en zou het probleem aan de eierstokken liggen ben je nog eens een hoop geld kwijt ook,en wie weet zit ze met de volgende hengstigheid ook weer zo...je hoeft maar je bene eraan te leggen of ze dribbelt al,ze wil niet inbuigen,steigert,en bokt...en loopt door het bit heen...dus dat zijn vele dingen..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:08

Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Je komt vast weer een ander lief paard tegen.

Zelf ben ik ook geen merrie-mens, heb altijd een ruin Knipoog