Rad maar nu weer kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Rad maar nu weer kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 20:04

Ruim een week geleden liep mijn paard opeens LV kreupel (vorige dag nog goed, dag er na dus niet). Dikke en warme kogel, dus paar dagen gestapt.
Toch maar na een dag of 5 de DA er bij gehaald. Zwelling en warmte waren al weg en de DA kon eigenlijk ook niets meer zien. Nog een paar daagjes doorstappen en dan weer wat draven en verder opbouwen, was zijn advies. Maar op dag 2 van het draven weer kreupel!! Alleen is de kogel nu niet dik maar een ietsiepietsie warmer (binnenkant) dan het andere been. Mijn idee is om weer een week te stappen en dan weer kijken hoe hij draaft. Of moet ik de DA er weer bijhalen?

Letizia

Re: Rad maar nu weer kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:21

Ik zou het even een weekje af wachten, tenzij het verergerd, ik zou het been ook na het stappen afspoelen met koud water en niet te lang gaan stappen, hooguit een half uurtje, kijk over een week nog eens hoe ze draaft, zowel op het hard als op de volte, succes er mee.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 08:12

Je zegt precies wat ik zelf ook al had bedacht Ja Nog even rustig verder doorstappen en uiteraard goed koelen. Ik laat van de week mijn instructeur wel even kijken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:49

Als je een paard een KORTE rust geeft, gaat ie altijd daarna beter lopen. Paard heeft energie en de blessure is gedeelte genezen. Ga je dan weer rijden dan zal hij in paar dagen toch weer kreupel lopen. Want de blessure was nog niet goed genoeg genezen, paard is rustiger ect.
Je kunt het op deze manier nog zelfs erger maken dan het al was.

Één week stappen is niks als het een echte blessure is! Nu kun je 2 dingen doen; DA erbij halen (nu is er wat te zien) of juist lang rust geven maand ofzo.

Ik zou de DA erbij halen en tot ie komt nog wel wat rijden/draven. Dan kan hij zien wat het is, onderzoek doen en dan weet je precies wat het is en hoelang ze hiervoor op rust moet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:53

Ik zou ook de dierenarts eens laten kijken, het is toch raar dat de kreupelheid nu weer terug is. Laat hem anders (eventueel na een week rust en koelen) eens een buigproef doen. Ik geloof dat je de benen van je paard echt minimaal 10 minuten moet afspuiten om het een echt koelende werking te geven. ga hier meteen even voor googlen. post straks wel weer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:05

Wat ik op het internet zie is inderdaad 10 minuten koelen (per been). Kun je je paard niet ergens op de wei zetten? dan blijven ze constant een beetje in beweging, wat meestal goed is voor het herstel (overleg even met de DA)

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:52

@angela88: Ik weet genoeg van koelen dus sta ik heel geduldig minimaal 10 minuten met koud water erop. Maar bedankt voor de moeite om het op te zoeken.
Vorige week dinsdag had de DA gekeken en zelfs met buigproef liep hij goed. Ik denk dat ik gewoon weer te snel te veel gedaan heb. Stom stom stom, maar nu mijn lesje geleerd. Blijf voorlopig nog even rustig doorstappen (aan de hand).

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:50

Ik zou ook de DA bellen of liever nog naar de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Als het een 'simpele' verstapping of iets dergelijks is, zou de kreupelheid na een dag of 5 weg moeten zijn. Dat hij nu toch nog kreupel is betekent toch dat er meer aan de hand is.