Hangend Rooster buiten het Wisselen......?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Hangend Rooster buiten het Wisselen......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:12

De pony die ik op proef heb heeft een hangend rooster ze is 6 jr oud en lijkt op dit moment niet te wisselen.
nadat ik op i-net verschillende sites over dit onderwerp heb doorgestruint blijken verschillende dieranarsten uiteenlopende meningen hierover te hebben, weet dus niet wat ik moet geloven.

Hangend rooster komt voor bij paarden die aan het wisselen zijn, aangezien de ene da op i-net het daarmee eens en de andere zegt dat het ook kan voorkomen bij paarden die niet wisselen, vroeg ik me af wat jullie ervaring hiermee zijn?

Heb gehoord dat het vrijlang kan duren voordat het weg getrokken is (bv een jaar), maar dat er ook paarden zijn die er veel korter last van hebben van enkele weken tot een half jaar bijvoorbeeld.
Nu snap ik dat niemand mij een voorpelling kan geven hoelang het evt bij mijn pony kan gaan duren, maar zijn er mensen die ervaring hebben met een hangend rooster en een paard/pony die niet aan het wisselen was op dat moment?

Alvast bedankt!

Apple

Re: Hangend Rooster buiten het Wisselen......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:15

Kan vrij vaak voorkomen hoor Lachen.

Mijn paard had een hangend rooster als gevolg van verminderde weerstand (verhuizing en verharen). Ik heb meerdere volwassen paarden gezien met een hangend rooster. Meestal idd bij het verharen van de wintervacht naar zomervacht (als de weerstand wat minder is).

De pony waar jij het nu over hebt heeft nu natuurlijk ook stress vanwege verhuizing en nieuw baasje.

Vitaminespuit geven, dan is het zo weer over Lachen (binnen 1 maand moet dat toch wel over zijn).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:20

Dus stress kan ook een oorzaak zijn, fijn dat je dat zegt want op i-net staat deze factor nergen omschreven maar in haar geval zou het goed kunnen idd.

Ze eet verder als een dijkwerker, Vork ze verhaard op dit moment erg en de vitamine spuit had ik vorige week al gekocht omdat ik het idee had dat ze deze wel kon gebruiken, buiten het hele verhaal van het hangend rooster om.

Bedankt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:22

Dan klinkt het logisch Lachen. Erg verharen en wat stress zorgen voor verminderde weerstand Lachen.

Hoop dat het snel over is Lachen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:21

Mijn paard heeft vanaf dat ik hem kocht al een hangend rooster. Ik heb hem nu 4 jaar. Dus het gaat niet altijd helemaal weg.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:27

droebel schreef:
Mijn paard heeft vanaf dat ik hem kocht al een hangend rooster. Ik heb hem nu 4 jaar. Dus het gaat niet altijd helemaal weg.

In hoeverre heeft jouw paard daar last van? (Bv met eten of bit in de mond).
Is het bij jouw paard ook onstaan na het wisselen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:07

mijn paard heeft het ook, en eigenlijk altijd

ik rij hem daarom met een dubbelgebroken bustrens, die kan niet in zn gehemelte prikken Lachen
verder wil hij niet in appels en wortels bijten, maar wilt ie ze in stukjes gesneden hebben Clown

ook gaat hij 2x per jaar naar de tandarts om haken van zn kiezen te laten vijlen en zn gebit verder na te kijken, want iedere kleine irritatie in zn mond levert een nog erger hangend rooster op

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:08

Mijn merrie heef ook een hangend rooster. Al jaaaaaren (ze is 23). heb haar met een gewone trens gereden en later met stang en trens. Die stang had wel een hele lage tongboog omdat ie anders in haar gehemelte kon gaan prikken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:28

Mijn paard was ook verdacht voor hangend rooster. Dat zeiden diverse leken in het paardenvak. Toch maar laten navragen bij de dierenarts, bleek dat het niet zo was. Hij heeft een lichte overbeet, en dan wil de geheemelte achter de voortanden iets wat lager hangen. Maar dat is geen hangend rooster. Dat is meer achter de voortanden en meestal rood gekleurd. Begreep dus dat het vaak voorkomt bij gebrek aan vitamine, en ook met name vitamine C werd genoemd. Weet dat je paarden een heel goedkoop en simpel vit C kuurtje kan geven door bruistabletten op te lossen en die te mengen met wat slobber.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 19:43

Best veel paarden die er dus toch altijd 'last' van blijven houden, maar met wat creatieviteit is er wel wat mogelijk begrijp ik.

Mijn pony is vorige week helemaal klinisch gekeurd en ook dr mond en gebit is toen nagekeken op dat moment was er geen sprake van een hangend rooster of een andere afwijking, behalve wolfkiesjes, maar daar heeft ze verders geen last en zolang dat zo is raade de Da mijn aan er ook niks aan te laten doen.

Bedank voor de reacties!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:57

die wolfstandjes had mijn paard ook, en ook al leek hij er verder geen last van te hebben, bleek toch dat het wat irriteerde

toen die eruit waren gehaald is het hangend rooster wel wat verminderd

nu is het alleen nog heel erg wanneer we bv een nieuwe lading hooi hebben etc

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:09

Mijn paard heeft het ook al 2 jaar. We hebben van de dierenarts al eens 2 flessen vitaminen gehad. Daarna moest het over zijn, nou mooi dat dat niet zo was. Naar mijn idee heeft hij er geen last van, al kan hij wel heel raar met zijn lippen doen als hij net een bit in heeft of tijdens het rijden lange teugel krijgt, tijdens het rijden doet hij dat niet.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:58

Mijn paardje heeft het ook al jaren. Ik rij inderdaad met een dubbel gebroken bit wat niet al te dik is. Maar verder heeft ze nergens last van.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 16:16

An_J schreef:
Mijn paardje heeft het ook al jaren. Ik rij inderdaad met een dubbel gebroken bit wat niet al te dik is. Maar verder heeft ze nergens last van.

wbt het rijden met bit, heeft jouw paard daar helemaal geen hinder van? (met de dubbelgebroken bit, want met een enkel zal het misschien vervelend voor d'r zijn)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:49

Ik heb jaren met een enkelgebroken bit gereden (kocht haar toen ze al wat ouder was en nam dat gewoo over) en nooit verder bij nagedacht omdat ik daar ook geen aanleiding voor had. Bij het passen van de stang heb ik er wel één aangeschaft met een lage tongboog omdat ze dat beter leek te passen. Toen ze een veulen kreeg en die ouder werd en ik zag dat bij hem sprake was van een laaghangend rooster ben ik bij zijn mams gaan kijken en toen kwam ik er pas echt achter zeg maar Bloos . Wil voor hem nu wel een ander bit, denk aan een Mylerbit met zo'n klein tonnetje in het midden. Lijkt me nog zachter voor zijn gehemelte dan een gewone dubbelgebroken trens.