gevoelige rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 23:09

hoi,nesula die ik op proef heb wat me opvalt is dat ze een gevoelige rug heeft,als je er op drukt of borsteld op de rug zakt ze iets in...kan dat kwaad!!!of wie weet wat het kan zijn...

breezertje

Re: gevoelige rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:18

ik weet het niet , maar ik houd dit topic wel in de gaten! ik ken een paard en die doet dat ook! vooral als het wat kouder is. het lijks net een kou op de spieren ofzo , heel raar Verward

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:35

Kan meerdere oorzaken hebben, wat me zo snel te binnen schiet zijn oa: (meest voorkomend) slecht passend ZADEL, dit kun je na laten kijken door een fysiotherapeut of een goed zadelmaker.....................RUITER die scheef zit en daardoor een onjuiste drukverdeling geeft, een goede instructrice heeft daar kijk op en ziet dit...................het paard kan een hoef probleem of andersinds LICHAMELIJKE AFWIJKING hebben waardoor hij zijn lichaam probeert te onlastten en scheeff kan gaan lopen of aan 1 kant meer vasthoud en daardoor rugklachten kan krijgen (bv paarden met nierproblemen) paard kan heel ergens anders in zn lijf pijn hebben waardoor de rug als eerste gaat 'opspelen' denk aan het been/hoef/nek de veel voorkomende oorzaken van rugklachten die vanuit het lijf zelf komen, maar meestal komt het door factoren van buitenaf zoals ruiter/zadel of beide. Een te nauw passend ijzer, iets waardoor sommige paarden hun pas niet helemaal af kunnen maken, kan al een reden zijn waardoor een paard rugklachten kan ontwikkelen. (en zo zijn er tig andere dingen).

Wat je voor jezelf na kunt gaan of ze in de dagen dat je veel rijd of intensiever rijd kun merken of ze meer last heeft van de rug, misschien reageert ze gevoeliger en drukt ze de rug echt weg?
Mocht je haar besluiten te houden, dan kun je (in afwachting van het advies van je DA) een fysio langs laten komen om het zadel na te laten kijken en de rug en de rest van haar lijf te checken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 23:50

ja bedankt cissie dat zal ik zekers doen!!morgen en donderdag neem ik het zadel ook mee..ben echt benieuwd wat het kan zijn
merk inderdaad dat he tnu wat kouder is dat ze het meer heeft...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:57

sluit me aan bij sissie....

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 18:22

nou heb ze vandaag al laten onderzoeken bij iemand die er veel verstand van heeft,en veel met een dierenarts samen is.en het beenwerk was goed,mooi ruim en vierkant enz.en we zijn voor de rug geweest,ze had inderdaad een wat gevoelige rug,maar was niet iets schokkends,want moest nesula ook onder het zadel zien,en het zadel was perfect!!!dus had geluk,en had er een bontje onder was ook goed.maar kwa de gevoelig heid kwam het bijna zekers dat het ana de eierstokken zou liggen,en zo vervelend nou is met rijden,want sindsdien ze gekomen is was ze erg hengstig,dus als het goed is is dat de oorzaak vna het probleem,maar donderdag wee tik meer!!!maar wat zullen ze eraan kunne doen aan de gevoelige eierstokken,als ze daa rlast van heeft!!!