Paard heeft last van "hikjes"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Paard heeft last van "hikjes"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:15

Sinds vanmiddag heeft mijn paard (Tinker - merrie) af en toe last van een soort van "hikjes", niet constant maar af en toe een minuut of tien achterelkaar. Ze eet en drinkt normaal, mest goed (geen diarree) en is erg levendig.

Sinds een week staat ze overdag op het land en 's nachts op stal. Kan het (te) natte gras opwerken?

Antheman

Re: Paard heeft last van "hikjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:02

Ann schreef:
Sinds vanmiddag heeft mijn paard (Tinker - merrie) af en toe last van een soort van "hikjes", niet constant maar af en toe een minuut of tien achterelkaar. Ze eet en drinkt normaal, mest goed (geen diarree) en is erg levendig.

Sinds een week staat ze overdag op het land en 's nachts op stal. Kan het (te) natte gras opwerken?

Tijdje geleden kreeg ik op stal de klacht dat een Tinker steeds boerde!
Had ik hier vermeld en men tipte toen idd dat het van veel gras eten KON komen!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 20:06

Hmm, die van mij is wel een veelvraat. Ze kan dus wel iets te gulzig zijn geweest Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:32

Ann schreef:
Hmm, die van mij is wel een veelvraat. Ze kan dus wel iets te gulzig zijn geweest Clown

Goed mogelijk Haha!

Hopenlijk voer je geen knoflook bij Haha! Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:55

'hikjes' bij een paard zijn niet onschuldig! Het zou kunnen komen door een Calcium tekort / een vocht tekort. Hoe is de turgor? Trek een huidplooitje van de hals omhoog, en laat hem los. Binnen 1 seconde moet het weer 'normaal' liggen. Als de huidplooi langer om hoog blijft staan, dan heb je te maken met uitdroging. Een DA is dan écht noodzakelijk (met spoed eigenlijk wel). Uitdroging lijkt me niet heel erg logisch eigenlijk, wanneer je paard altijd water heeft en je hem niet extreem hebt getraind, dan gebeurt dat niet zo snel.

Zitten er voedseldeeltjes in de neus? En staat ze nu (sinds kort dus) op een erg rijk land? Dan zou het ook een overvulling van de maag kunnen zijn. Dit is nóg ernstiger, een DA moet dan écht met enorme spoed komen om de maag leeg te halen. Paarden kunnen niet overgeven, en bij een overvulde maag zal de maag eerder scheuren (ruptuur) dan dat een paard zal overgeven. Wanneer de maag scheurt is dat fataal voor je paard.

Het kan ook nog andere oorzaken hebben.

Mijn advies: haal meteen een DA erbij, en zet het paard tot die tijd op stal met genoeg water. Dit is absoluut niet iets wat normaal is, en een DA is echt nodig om te kijken of dit het gevolg is van iets onschuldigs, of niet.