Een dik acherbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monri

Een dik acherbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:58

ik maakte mij een beetje zorgen over mijn paard. anderhalve maand had mijn paard zijn achterbeen opengehaald. het was geen diepe wond. ze liep er niet kreupel aan en de wond is goed genezen en is gewoon weer haar op gekomen.

het probleem is nu de laatse tijd dat haar achterbeen s'ochtend dik is. het is mischien een klein beetje maar toch het is er. als ik gereden heb of als ze van de wei komt dan is been weer normaal. ze loopt niet kreupel of onregelmatig, ze heeft super werklust.

zelf zat ik te denken dat de doorbloeding van het been nog niet helemaal goed is. het is geen groot probleem, maar toch jullie raad is welkom...

Knavia

Re: Een dik acherbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:07

Als ze niet kreupelt, geen koorts heeft en er zitten geen vieze wondjes meer dan is er niets aan de hand. Paardenbenen zijn nu eenmaal errug gevoelig en het duurt soms wel maanden voor dat er geen vocht meer in zit.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 15:29

kan een lichte vorm van bloed vergiftiging zijn.
moet je zeker even naar laten kijken anders heb je kans dat straks de lymphe blijvend dik worden.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:08

Monri schreef:
ik maakte mij een beetje zorgen over mijn paard. anderhalve maand had mijn paard zijn achterbeen opengehaald. het was geen diepe wond. ze liep er niet kreupel aan en de wond is goed genezen en is gewoon weer haar op gekomen.

het probleem is nu de laatse tijd dat haar achterbeen s'ochtend dik is. het is mischien een klein beetje maar toch het is er. als ik gereden heb of als ze van de wei komt dan is been weer normaal. ze loopt niet kreupel of onregelmatig, ze heeft super werklust.

zelf zat ik te denken dat de doorbloeding van het been nog niet helemaal goed is. het is geen groot probleem, maar toch jullie raad is welkom...

Is het niet gewoon een stalbeen?
Hebben op dit moment best veel paarden last van.....ik weet ook niet waarom. Het weer misschien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:52

Kan wel duiden op een bloedvergiftiging of Phlegmone/Einschuss. Helemaal als er geen grotere wonden te zien zijn of het allemaal niet erg heeft gebloed kan er een ontsteking in het been van het paard zitten. Paarden hoeven er niet kreupel op te lopen, en zijn er ook niet snel ziek van. Maar als je er niets aan doet kan het been chronisch dik blijven. Dan krijg je een zogenaamd Olifantsbeen.

Ik weet niet of de DA er bij is geweest, maar een antibioticakuurtje kost de wereld niet, en kan erger voorkomen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:57

Als het been na een paar minuten weer dun is, zou ik me geen zorgen maken. Bij Einschuss is het kenmerk over het algemeen dat het been warm is en niet snel dun is (dat duurt dan veel langer).