erfelijke ziekten (wie weet ze?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharirBobby

erfelijke ziekten (wie weet ze?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:34

Wie weet welke ziekten en aandoeningen er allemaal erfelijk zijn?
Kben al aan het zoeken geweest maar het is best moeilijk te vinden.

Spat, hoefkatrol, klophengst, nachtblindheid, overbijt (en onderbijt?) heb ik al gevonden, maar er zijn er volgens mij véél meer.

(Dit moet ik namelijk uitzoeken voor een opdracht voor school Bloos )

Knavia

Re: erfelijke ziekten (wie weet ze?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:22

HYPP bij de quarters (hyperkalemic-periodic-paralysis)
SCID bij arabieren (severe-combined-immunodeficiency)
Overo lethal white foal syndrome (niet echt erfelijk in de klassieke zin, maar een kruising van 2 paarden met een bepaalde kleur geeft kans op een volledig wit veulen met bepaalde gebreken)
Cornage (is omstreden, heeft waarschijnlijk meer met de grootte van het paard te maken dan pure erfelijkheid)
Ongelijke voorvoetjes (o.a. veel Concorde's hebben dit, ze zijn overigens vaak 100% op de benen, super paardjes)
Zomereczeem (in ieder geval bij de Fries en de fjorden)
Waarschijnlijk ook dwerggroei bij Friezen
OC(D) (ook omstreden, sommigen zeggen dat het meer met voeding/beweging/grootte te maken heeft)
Stalgebreken (er zijn lijnen waar veel luchtzuigers uit voortkomen)
De vos-factor bij Friezen, niet echt een gebrek, maar wel ongewenst
Franse stand, toontreden, steil achterbeen, reebeen zijn ook allemaal deels erfelijk.
Bij haflingers is de aanleg voor het ontwikkelen van een bepaalde vorm van huidkanker op/bij het oog ook erfelijk (komt althans met name voor bij de Nederlands haflingers, en nauwelijks bij de lijnen uit andere landen). Het gaat dan om 'plaveiselcelcarcinoom'.
Nou, meer weet ik er effe niet, kom ik ergens op dan hoor je het nog wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:42

GBED: Glycogen Branching Enzyme Deficiency
Een genetische afwijking bij veulens met quarter bloedlijnen die resulteert in dood op een leeftijd van een paar maanden.

De veulens missen de GBE proteïne die noodzakelijk is voor het opbouwen van een wijd vertakt netwerk van suiker in het weefsel, waardoor ze niet in staat zijn om effectief suikermoleculen op te slaan. Met name de spieren van het skelet, de hartspier en de hersenen zijn afhankelijk van suiker als brandstof, deze weefsels worden zonder GBE zwak en functioneren niet meer naar behoren.

HERDA: Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia
Een genetische afwijking die voorkomt bij paarden met quarter bloedlijnen en incidenteel in andere rassen, voor het eerst geopenbaard in 1971. Veroorzaakt door een fout in de eiwitvezels in de diepere lagen van de huid. Openbaart zich in de eerste levensjaren van het paard.

Vaak ook aangeduid als Hyperelastosis Cutis (HC) maar dit is niet geheel correct, bij HC is sprake van buitensporig elastische vezels, niet beperkt tot de rug en nek alleen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 12:31

Wouw, geweldig, super bedankt!!! OK dan!

En als iemand nog meer weet, dan hoor ik het graag!