paard mest ongeloofelijk veel, komt dit door...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

paard mest ongeloofelijk veel, komt dit door...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:07

Mijn paard mest echt ongeloofelijk veel Verward Als ik de ene dag de hele box helemaal leeggehaald heb, en helemaal nieuw stro erin, dan ziet het er prachtig uit. Dan haal ik hem eind van de dag uit de wei en gaat hij lekker zijn schone box in, maar dan kom ik de volgende ochtend, en dan ziet zijn stal eruit alsof hij er al een week in staat! ook als ik buiten loop met hem, hem longeer of wat dan ook, mest hij erg veel, tijdens een halfuur poetsen bijvoorbeeld vaak wel 3 keer! Zijn box is dan ook altijd zooooo vies Verdrietig kan dit komen door bijvoorbeeld een verkeerd voerschema vergeleken bij wat hij per dag verder aan beweging doet? of is dit een teken van stress? of kan het komen doordat hij iets aan zijn blaas heeft? of zijn vertering is niet helemaal goed? ik hoop dat iemand antwoord weet en dat ik het kan oplossen want ik snap er niks van Verward

Faux

Re: paard mest ongeloofelijk veel, komt dit door...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:19

Misschien wel handig om erbij te zetten wat hij eet en beweegt per dag:

voer:
O: 1 kilo biks
M: 1 kilo biks
A : 1 kilo biks
+ 2x hooi

beweging:
per dag ongeveer 1 uur dressuurtraining, 2 x in de week halfuur longeren met pessoa, 1 x rustdag, dus of met halster longeren, of losgooien.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:23

Mijn merrie poept ook de sterren van de hemel Tong uitsteken , echt ongelovelijk waar ze het vandaan haalt Verward ...
Ik maak me er maar geen zorgen over, ze ziet er goed uit. Ze heeft gewoon een goede vertering Knipoog .

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:25

mijn paard ziet er ook wel goed uit, en is verder gezond, maar ik vind het vervelend omdat alles zo ontzettend vies word, ik moet elke dag het halve erf aanvegen, en dat is echt een rotklus als je het al druk hebt. Ik vroeg me af of het op een of andere manier verminderd kan worden?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:17

Bij ons op de manege stond er vroeger ook een. Zij dronk TE veel een echte Aqualist (ze deed dit waarschijnlijk om verveling tegen te gaan) en dat zorgde ook voor zo'n leuke stal en mijn paardje had vroeger(toen ik hem net gekregen had) wormpjes en dat gaf hetzelfde effect maar hij zag er duidelijk niet zo goed uit(dus dat valt waarschijnlijk af bij jou), maar misschien kan het geen kwaad een extra kuurtje te geven.

valando13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 01:28

ik heb dat ook. mijn paard scheid overal waar hij staad laat maar zeggen. ik heb van alles geprobeerd. het meest schone stro (wat al niet veel is) aan 1 kant leggen en dan het schone stro aan de andere kant zodat hij leert op het vieze te poepen. wat niet echt helpt en een soort van spul erop spuiten (op het str0) maar het helpt ook niet! je bent niet de enigste ik ben wanhopig!! elke dag hetzelfde liedje! ik hoop idd dat iemand ons kan helpen. HELP!

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:12

Mischien komt he wel omdat hij in het land staat.
En gewoon lekker wacht totdat hij in de stal staat.
Komt bij mensen ook voor.
Die gaan bijvoorbeeld niet naar de wc omdat ze op vakantie zijn.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:52

Meiden, denk er wel aan, dat paarden die lekker veel poepen, in de regel ook veel minder vaak een koliek zullen krijgen Lachen !
Er zit dus ook een positieve kant aan het vele mesten.
En tja, een zooitje maken van de stal is vervelend, maar ik ben bang dat je daar niet veel aan doet Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:12

Sommige paarden zijn gewoon vies op stal. De 1 doet alles netjes in de hoek en de andere scheit overal. Mijn paard staat op vlas en dat scheelt enorm, zou hij op stro staan moet ik een berg stro hebben anders is het een vieze bende elke dag. Gelukkig doet hij ook op het land gewoon poepen.

Veel drinken kan aan het merk brok liggen, veel eiwitten is veel drinken.

Met uitmensten ochtend, 4 bergen poep, daarna in de middag naar de wei nog 2 x poep, op de wei 1 of 2 maal poep afhankelijk hoeveel gras, op stal aangekomen 1 x poep voor territorium, onder rijden vaak nog 1 x poep. Dus eigenlijk best wel veel. Als je er op gaat letten is het best wel veel. In de winter minder dan in de zomer. Zal wel met de kou en vertering voer te maken hebben.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:32

mijn merrie maakt ook de hele stal elke dag vies
ik gebruik 2 1/2 baal per week
ik word daar ook gek van ik kan niet opstrooien nee ik moet elke dag uitmesten
maar ja dan maar mesten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:22

Ja, ook mijn paard is een goed- en hardwerkende poepfabriek! Nix aan te doen. Hij is echt helemaal gezond, dus ik maak me ook geen zorgen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:53

Ik vind 3 kilo per dag best wel veel, die van mij krijgt:
's ochtends: 3/4 kilo biks+hooi
's middags: hooi+ en als we wortels hebben ook nog wortels
's avonds: 3/4 kilo biks+ hooi

En soms krijgen ze ook nog wat mineralen erbij.

Het kan ook nog zijn dat die stro eet, maar anders kan je hem ook op vlas zetten vind ik zelf een stuk makkelijker mesten =).

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:16

ik ken ook zo'n paard en die mixt ook nog es alles door elkaar Clown
ik denk dat je niets aan het voerschema moet veranderen, paarden poepen nou eenmaal, de een meer als de ander, en ik denk dat je er niks aan moet/kan doen!!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:24

- Kun je ook aangeven hoe zwaar het paard ongeveer weegt ? Als je het gewicht niet weet, de bandmaat over de plek van de singel en de lengte van het paard (zitbeen-boeg). Dus bijvoorbeeld: Schofthoogte 165cm, Bandmaat: 180cm, BoegZitbeen: 190cm.
Uit deze gegevens is het gewicht af te leiden.
- welke bix gebruik je, weet je VEM of VEP waarde (die staat op de verpakking).

- mest het paard ook in de wei af ?
- als het paard gelongeerd wordt, en de hals strekt en het hoofd laten zakken: laat het paard winden, mest het paard af, houd de mest vast ?

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:46

Je kan een soort poep plekje maken.Leg mest van een ander paard in een hoek in de stal van jou paard...hij/zij zal er over heen poepen..zo leert ie misschien dat hij/zij daar moet poepen. Ik ken paarden die dit met succes hebben geleerd!

valando13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:28

lovelyhorses schreef:
Je kan een soort poep plekje maken.Leg mest van een ander paard in een hoek in de stal van jou paard...hij/zij zal er over heen poepen..zo leert ie misschien dat hij/zij daar moet poepen. Ik ken paarden die dit met succes hebben geleerd!

n0u dan leert mijn paard dat no0it Frusty Rolleyes

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:16

zoalng je paard er niet slechter uit gaat zien, en lekker in conditie blijft en alles, zou ik me er echt geen zorgen om maken, beter te veel mesten dan bijna nie he !!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:06

Mijn paard is ook een wandelende poepfabriek. En t nare is, de manege waar we eerst stonden had een hele speciale buitenbak waar de poep meteen weggehaald moest worden, nou, soms mestte hij wel 4 of 5 keer per uur, dus dat was echt irritant!!! Verder is hij wel helemaal gezond.

valando13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:19

mijn paard eet bijna al het str0 0p....elke dag staad die 0f 0p een kale gr0nd of helemaal v0l mest kan ik hem niet beter op zaagsel zetten of is dat een beetje overdreven?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:38

mijne is ook een ware poepmachine, vooral tijdens het rijden, maar zoals Sterre al zegt, is dit eigenlijk helemaal niet erg en vermindert de kans op koliek. er zijn immers geen verstoppingen, want de mest komt al snel er weer uit. de mijne is kern gezond, gelukkig, en maak me er totaal niet druk om. het ene mens poept ook meer dan de ander...