Ontwormen.. Stom geweest..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_456

Ontwormen.. Stom geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 19:03

Ik ben zo verschrikkelijk stom geweest. Natuurlijk blijf ik ook maar een mens.

Ik doe 3x met een ontwormingspasta. Ik geef Timon (mijn mini shet) per keer 200 kg. Dus als de houdbaarheidsdatum het goed houd een half jaar. Ik had het vorige half jaar Equvalan. Gewoon 3x mee gedaan klaar.
Nu had ik voor dit half jaar Equimax gekocht. Een vrij 'dure' (22,50).
Ik heb bij mezelf gedacht: gewoon een kuurtje, 3x mee doen, klaar. Ik heb nooit de beschrijving gelezen wat je normaal altijd doet natuurlijk. En nu had ik dus het boekje van de paardendrogist gekregen (zie ook mijn andere topic onder vraag-maar-raak) en daar las ik dit.

Citaat:
Praziquantel
- Resistentie bekend: nee
- Herhalen: 1of 2x per jaar
- Bestrijdt alleen de lintworm, bij voorkeur geven in combinatie met ivermectine (=Equimax)

Die Equimax die ik dus in januari heb gekocht en gegeven heb ik dus ook in maart gegeven. Nu ineens kreeg Timon een paar weken terug een terugslag. Hij werd mager en begon 'in te vallen'. Samen met een vriendin van mij hebben we besloten hem even wat meer bij te voeren en het aan te kijken om dan de DA te bellen. Ik weet niet of dat hier door kan komen of dat het veel schade kan aanrichten..

vlieg

Re: Ontwormen.. Stom geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:33

nee hoor, kan geen kwaad!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 21:49

Equimax hoef je maar 2 x per jaar te geven NAAST een andere goede ( ivermectine) pasta. De cyclus van de lintworm is zo traag dat je die maar 2 x per jaar hoeft aan te pakken.

Als je wil mag je de Equimax wel 5 x per jaar geven, maar dat heeft geen zin en is alleen maar duur.

Ik denk dat jou paardje ergens anders last van heeft en niet van de wormkuur.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:54

zoals ik bij de andere al las ,kan dit echt geen kwaad.Ik vond afgelopen jaar na het ontwormen bij mijn paard in zijn ontlasting horzellarven.Ik heb hem toen de volgende dag nog een kuur gegeven.Dat doen veeartsen ook weleens bij worm besmettingen.Hij heeft echter nergens geen last van gehad.En de kuur 9 weken later hebben we niks meer gevonden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:08

Het kan geen kwaad hoor,waarschijnlijk heeft je paardje ergens anders last van.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:21

Kan echt geen kwaad hoor Knipoog
Anders moet je even kiana hier op Bokt een Pm sturen, zij kan je erg veel vertellen en uitleggen Knipoog

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:25

Kan geen kwaad maar heb je hem nog wel een extra wormenkuur gegeven, want equimax is alleen tegen lintworm toch?
Misschien dat hij daarom zo magertjes word

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:49

Equimax is de enige die alle volwassen wormen dood.
Incl. 3 lintwormsoorten, alle andere wormmiddelen tegen lintworm, doden maar 1 soort lintworm.
Dus als ik een nieuw paard op stal heb krijgt hij altijd direct Equimax. Dan weet ik zeker dat het goed is.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:06

Maar let wel op dat ivermectine ook niet altijd meer werkzaam is tegen spoelwormen ook al word anders beweerd.
Dus geef anders eens een simpele febendazol, je moest eens weten hoeveel wormen er dan soms uit een paard komen die alleen met ivermectine is behandeld... Lips are sealed

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:47

misschien off-topic, maar:
Kort gelezen zat ik uitgebreid de bijsluiter van een wormenkuur te lezen (volgens mij Equivalan), en daar stond op: na opening 30 dagen houdbaar!!!!

dus ik zou dat maar eens checken, dus niet de houdbaarheidsdatum, maar hoe lang nog houdbaar na openen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:39

Ook dat is waar Meavey, vooral bij jaarlingen en twenters.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:43

ah je schrijft Eqvalan zag ik net op het doosje. Aan de buitenkant van het doosje staat er niets over dat het maar 1 maand houdbaar is na opening, misschien staat het wel op de bijsluiter. (hier leggen ze ook al weer klaar, maar khad geen zin/tijd om het doosje open te trekken Bloos )
Maar ik heb nog eens zitten nadenken (jaja), en volgens mij was het de Hippotwin die maar 1 maand na opening houdbaar is.
(maar voor de zekerheid zou ik het toch maar checken bij de wormenkuur die je nu hebt, denk dat er wel meer zijn die maar beperkt houdbaar zijn na opening)

edit: oeps ik dacht dat ik op edit drukte in mijn vorige reactie. heb dus perongeluk op quoten gedrukt (heb de quote hier nu maar weggehaald Knipoog )