haar kan je er zo af plukken op rug => kaal !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa

haar kan je er zo af plukken op rug => kaal !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:47

Hoi,

we hebben hier een 24 jarige ruin die erg mager staat en waarvan we hopen dat hij het gaat halen. Hij begint al iets bij te komen dus dat is wel goed.

Hij had wel enkele kale plekken maar daarvan zei de DA dat het bijtplekken waren. Sommige van die plekken beginnen nu echt haar te verliezen.

We wilden hem wat poetsen (hadden hem wat met rust gelaten na enkele nare ervaringen die hij meegemaakt heeft). En toen merkten we iets heel engs: als je over zijn rug wrijft, dan komt het haar er gewoon af. en niet zoals normaal winterhaar, want eronder staat dus gewoon geen haar!!!
we hebben het er maar opgelaten. voorlopig draagt hij ook een zomerdeken tegen de regen (anders spoelt het haar er ook gewoon af volgens mij).

Heeft er iemand van julie als zoiets meegemaakt?? Wij dachten dat het misschien kan komen door een ernstig tekort van een bep vitamine of mineraal (DA-advies komt er ook aan hoor). maar zou graag weten of er misschien nog mensen zijn die dit al eens gezien hebben , eventueel opgelost hebben.....

Hij schuurt niet, dus dat is het niet....

ellepel

Re: haar kan je er zo af plukken op rug => kaal !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:55

ja ikke!

paardje van 29 en we gaan haar morgen helemaal scheren.

doordat het haar lang is en het warm geweest is, gaan de paarden zweten.
dat zweet kan niet weg door het dichte haar.
doordat dat dus nat blijft, gaan de haarzakjes openstaan en kun je hele plukken haar er zo uit trekken, bij haar wel!
op d'r kont en overal grote kale plekken, ze heeft tgelukkig niet koud eronder.
is dus puur een kwestie van het zweten en een te dichte vacht.

ik zet ff een fotootje neer van d'r schrik niet hoor, hahaha ik heb alle klitten eruit geknipt, haar vacht ging binnen enkele dagen vervilten doordat het onderhaar veel te snel losliet( t was ook ineens zo warm)

Afbeelding

t ziet er nu niet uit, hahah morgen is ze er vanaf.
volgens veearts bij me in de buurt moet je een ouder paard zoweizo scheren omdat ze zelf vaak niet goed meer kunnen verharen, lijnzaad krijgt deze dame al 1x per week en dagelijks naast weidegang nog een halve schep biks voor d'r vitamines.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:56

we houden t nog wel in de gaten hoor, want er zijn echt hele grote compleet kale stukken bij, maar volgens onze arts trekt dat wel weer bij

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:12

durf te wedden dat het paard van 29 op de foto Cushing's heeft.

scheren is een goed idee.

de pony van een vriendin is ook Cushing patient. door homeopathische behandeling is hij wel snel door zijn haar heen gekoment op enkele plukjes na. tijdelijk had hij ook plekken die bijna kaal waren waar inmiddels weer haar op is gegroeid.

zelf heb ik een 20jarige ruin die de laatste paar jaar ook altijd heel lang over deed om te verharen. die krijgt nu Hormonise, heeft een mooie vacht en een goede conditie. vorig jaar moest ik nog een ander zadel voor hem aanschaffen omdat de oude niet meer paste. zijn hele toplijn was veranderd. inmiddels zijn de rugspieren terug en past hij het oude zadel weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:23

hahah ja klopt,, die heeft ook cushing.
Haha!

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:03

Dat van het zweten klinkt logisch, want het haar hangt wel dicht aaneen..

Maar zijn jullie dan niet bang dat ze ziek wordt door die kale plekken, als het ineens hard begint te regenen ofzo? Of zetten jullie ze dan meteen binnen?

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:12

Wat is cushing? Bloos Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:48

kijk hier ff voor cushing
dan weet je t:

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... shing.html

ff over paard bij ons.... ik was eigenlijk wel aan t twijfelen gisteren, maar denk dat we na het scheren vanmiddag wel een deken erop gooien..of in elk geval voor de nacht dan...

zijn natuurlijk nog verder van huis als ze kou vat, op die leeftijd zal dat een groter risico zijn..
beetje regen kan ze wel tegen het zijn maar kleine buitjes die hier gevallen zijn, en zo spoelt alle rommel mooi van de huid af, want er zat echt best veel viezigheid op, allemaal zand en oude huidschilfers.