Legger open?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Camin

Legger open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:03

Mijn verzorgpaard heeft al een tijdje last van legger. Op zich is dat niet erg, maar vandaag zag ik dat er een 'bal' (hij heeft het aan z'n bijde voorbenen) was open gegaan. Er kwam een soort van wit/rood achtig spul uit, dat redelijk vast is. Het lijkt een beetje op menselijk vet, dat ook bij mensen er zo uitziet (als je wel es een operatie op tv hebt gezien weet je wat ik bedoel). Hij heeft er geen last van, maar ik maak me er wel een beetje zorgen over, want ik merkte het pas na het rijden, terwijl ik m daarvoor nog gewoon geborsteld heb etc, en toen heb ik niks gemerkt. Het lijkt me ook sterk dat ik het tijdens het borselen heb opengehaald, dat is (bijna) onmogelijk. Ik heb het onsmet met jodium.

Wat ik ook vreemd vind is dat het spul eruit kwam, want met legger is het zo dat hoe langer een paard het heeft, hoe harder het wordt, en hij heeft het zeker al een jaar of 2.

("Als reactie op deze druk, vormt zich onder de huid een slijmbeurs, dus een met vloeistof gevuld kussentje, waarvan de wand op den duur steeds dikker gaat worden, en de holte daarbinnen steeds kleiner, zodat het tenslotte een harde bindweefsel knobbel wordt, die nog steeds met huid bedekt is., hoewel deze huid dan ook steeds hard en hoornig aanvoelt.")

Hebben meer mensen hier ervaring mee, of heeft iemand een idee wat ik kan doen? Ik heb het er al met de eigenaar over gehad, en die zei dat hij de dierenarts zou bellen om daar advies aan te vragen. (Of hij ook echt de dierenarts belt moet ik nog maar zien...)

Alvast bedankt!!

kiana

Re: Legger open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:00

goed uitknijpen, zodat de troep eruit kan.
Gaatje even openhouden gedurende een paar dagen en idd 2 x dgs ontsmetten met betadine scrub

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 09:57

mijn mening: zoveel mogelijk afblijven: goed onsmetten en dan zo snel mogenlijk dicht laten gaan, anders loop je alleen maar meer risico op infectie. niet uitknijpen, komt toch terug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:04

helemaal niet in gaan knijpen nee, dan kan je namelijk de boel beschadigen en dat eventuele infectie in de bloedbaan komt en dan ben je nog verder van huis..

veearts erbij halen, want zal ongetwijfeld een antibiotica spuit moeten hebben.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 10:07

de bal opzich is hard, dus er valt niet echt iets uit te knijpen. ik heb de troep die eruit kwam er niet afgehaald, dus ik weet ook niet zo goed hoe groot het gat is, ik blijf er het liefste zo veel mogelijk vanaf...
ik vind het nog steeds raar, en ik weet nog steeds niet hoe het open heeft kunnen gaan. vandaag maar kijken hoe het er mee staat en blijven ontsmetten...
ik hoop echt dat hij de DA wil bellen, ikzelf mag dat niet doen... (helaas)

iig bedankt voor de reacties tot nu toe!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 11:25

Als de legger eenmaal open is, gaat ie hoe dan ook ontsteken, daar is geen betadine tegen opgewassen. Dus tijd voor de veearts....
Dat wordt waarschijnlijk antibiotica en misschien zelfs een operatie...

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 09:27

Ik heb er gister nog goed naar gekeken, en het geprobeerd een beetje schoon te maken met warm water. Hij heeft er echt pijn aan. Normaal kan je met m doen wat je wilt, maar nu begon hij echt te protesteren als je aan de legger kwam. We hebben een schriftje waar we opschrijven wat we allemaal doen, en als er speciale dingen zijn schrijven we dat ook op. We hebben gister met uitroeptekens opgeschreven of hij de DA wil bellen, ik hoop dat hij het gezien heeft. Anders ga ik vandaag meteen langs de eigenaar...

Knavia, weet je of dit vaker gebeurd, dat legger open gaat? Ikzelf heb er nl nog nooit over gehoord... (of iemand anders, heeft iemand hier ervaring mee??)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 11:42

Als het echt pijnlijk is zal er een ontsteking bij zitten.
Wat je evt kan doen is naar de DA toe gaan, evt zonder paard en de situatie uitleggen.

Misschien krijg je dan wel een goed advies en antibiotica.
Uiteraard in overleg met de eigenaar.

loyalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:00

hier zijn wat fotos :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit is het van Camin
groetjes Ike

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:08

Vind het nog wel meevallen zo op foto..........
Ik zou de haren eromheen wegknippen, liever nog wegscheren, zodat er geen vuil in komt.

Vervolgens flink blijven spoelen met schoon leidingwater en betadine scrub.

Zodra het er droog uit begint te zien, met rust laten.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 06:38

het is ook al minder groot als eerst, en alle prut die eruit komt droogt meteen in in de haren...

er heeft ook iemand anders naar gekeken, die tijdens de weekends de dieren voert (hij staat op een kinderboerderij) en zij zei dat het een abses was, en dat de prut die eruit kwam bloed met pus is/was en dat we de haren eromheen een beetje weg moeten halen en schoon moeten houden. Het klinkt op zich ook heel logisch, maar ik vind het zo vreemd dat aan z'n andere been, waar hij precies hetzelfde heeft, en wat veel groter is, dat hij daar geen last van heeft. Misschien is dat dan wel legger...

De bal is iig nu al kleiner, en hij heeft er al minder last van dan zaterdag, het deed iig minder pijn toen ik het schoonmaakte. Ik kijk het nog effe aan, en als het niet beter wordt trek ik alsnog aan de bel... tot dan: schoonhouden enzo...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:47

Ik had nog nooit van een legger gehoord tot Omar een bult op zijn binnenboven been had zitten en mijn vriendin Tallie1979 meteen zei: dat is een legger! De bult zit er nu al 2 weken.. is dat normaal? Hij is er niet gevoelig op en loopt ook niet kreupel op zachte en harde ook niet.... maar de bult wordt niet echt kleiner.

Ik ben er erg ongerust over en laat morgen toch maar even de DA er naar kijken. Mijn fysio begreep er ook niets van en zei dat het leek of het van binnenuit kwam omdat hij niet getrapt is ofzo... zou het dan toch een legger zijn? Bij Omar is het niet opengegaan ofzo zoals bij jouw paardje. Het is gewoon een harde bult een ei zeg maar.

Ik zal morgen wel even vragen aan mijn da wat te doen als zo'n legger open gaat! Hou je wel op de hoogte.

Ziet er niet best uit en je moet het wel heel goed schoon houden. Beste zou zijn als er even een DA naar kan kijken. Succes!

R0MY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:20

Paarden krijgen geen legger omdat ze geschopt zijn door een ander paard. Veelal komt dit doordat het paard op een te harde ondergrond ligt, of omdat de takken van het hoefijzer te lang zijn en het paard daar op ligt.
Een paard wat ik rijd heeft dit ook gehad duurt heel lang voordat dit weggaat (als je de oorzaak ervan kan veranderen iig, want anders blijft het) Ik heb het meerdere malen per dag ingemasseerd met Cole's liniment. En toen was het na ongeveer een maandje of 2 helemaal weg.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 13:37

Legger wordt inderdaad niet veroorzaakt door een trap. Het komt inderdaad door het liggen op harde ondergrond, of door de takken van een hoefijzer (waar hij dan op heeft gelegen).

Ik dacht ook dat het legger was bij m'n verzorgpaard, maar nu, na 2 jaar blijkt het dus toch een abces te zijn... of dat maakt die andere verzorger ervan...

Heel fijn dat je er navraag over wil doen bij je DA, want ik voel me nogal stom dat ik het niet heb herkent als abces. Het had alle kenmerken van legger... Ik vind het (nog stééds) heel vreemd...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:16

Camin schreef:
Legger wordt inderdaad niet veroorzaakt door een trap. Het komt inderdaad door het liggen op harde ondergrond, of door de takken van een hoefijzer (waar hij dan op heeft gelegen).

Ik dacht ook dat het legger was bij m'n verzorgpaard, maar nu, na 2 jaar blijkt het dus toch een abces te zijn... of dat maakt die andere verzorger ervan...

Heel fijn dat je er navraag over wil doen bij je DA, want ik voel me nogal stom dat ik het niet heb herkent als abces. Het had alle kenmerken van legger... Ik vind het (nog stééds) heel vreemd...

Wie weet is het wel gewoon een legger hoor bij je verzorgpaard.. dat ziet er ook uit als een abces. Die andere verzorger is toch ook geen DA Knipoog Ik ga het wel even voor je navragen morgen! Plaats het wel in dit toppic.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 07:25

dankje!! Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:03

De bult op het been van mijn paard is geen legger. Een legger zit meer aan de achterkant van het been zei mijn DA. Omar heeft waarschijnlijk een flinke bloeduitstorting, hij is namelijk zo'n 4 weken geleden gevallen tijdens het longeren. Voor een bloeduitstorting staat enkele weken tot maanden voor het weg is.

Ik ben vanwege de stress gisteren helemaal vergeten om het aan mijn DA te vragen maar wat ik van haar begreep gaat een legger niet open en is niet pijnlijk. Een abces schijnt wel pijnlijk te zijn.

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 06:36

ok, in ieder geval bedankt! en beterschap aan je paardje toegewenst!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:08

Waarom bel je niet gewoon met de DA? Mijn DA heeft bijvoorbeeld iedere ochtend tussen half 9 en 9 uur gratis telefonisch spreekuur. Heeft de Da van de eigenaar van het paard dat niet?

Camin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 07:18

nee volgens mij niet... zou ik es na moeten vragen...
het wondje is nu dicht, er zit een korstje op. de bal is heel erg veel kleiner geworden, maar zit er nog wel. het is waarschijnlijk wel gewoon een abces (geweest), waar niet zo veel aan te doen is/was. hij heeft er iig geen last meer van, en tis bijna genezen, dus dat klinkt wel goed...