Wie kent de ziekte EMND?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LianneJantje

Wie kent de ziekte EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 13:26

In het laatste nummer van Bit stond een artikel over EMND. Het paard van een kennis is al een tijdje niet goed en de syptomen van deze zenuwziekte, komen overeen met symtomen die zij heeft. Er is nog niet veel over bekent en pas na de dood van het paard vast te stellen of hij het heeft. Wie kan mijn wat meer vertellen? Of het artikel overtypen?

Groetjes, Lianne

Arnoud

Re: Wie kent de ziekte EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:00

Ik ken wel EDM, volgens mij bedoel je dat, dat is ook een zenuwziekte. Staat voor Equine Degenerative Meyloencephalophaty. (ik geef toe, heb ik overgetypt) EDM is een langzaam verlopende degeneratie van cellen in het centrale zenuwstelsel met name in de hersenstam en het ruggenmerg. De vrschijnselen lijken op die van de spinale ataxie en ontstaan geleidelijk en wordt langzaam erger. Wat de oorzaak is, is nog niet bekend. Dan is er ook nog EPM en is ook een ziekte van het centrale zenuwstelsel, maar dat wordt veroorzaakt door een eencellig organisme, een Protozo en wordt waarscheinlijk verspreid door vogels en insecten. In Nederland worden deze ziektes doorgaans alleen gezien bij geimporteerde paarden uit de VS en uit GB.

DaphneL

Re: Wie kent de ziekte EMND?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:08