Rood oogwit bij veulen van 8 dagen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Rood oogwit bij veulen van 8 dagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:05

Vorige week dinsdag hebben we een prachtig klein hengstveulentje gekregen. Alles gaat goed, alleen valt het op dat hij boven zijn oog waar het normaal wit is, vuurrood is. Je ziet het alleen als hij zijn oog op een bepaalde manier draait hoor, dus normaal zie je het niet. Het lijkt op een gesprongen adertje ofzo, maar dan wel op een redelijk oppervlak voor zover ik kan zien. Ik weet nog dat we dit ook wel eens eerder hebben gehad, maar toen was het naar mijn idee sneller bijgetrokken (na de geboorte). Weet iemand hoe dit komt en wanneer dit over moet zijn?

Shayla

Re: Rood oogwit bij veulen van 8 dagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:47

Het wil wel eens gebeuren dat ze met de geboorte min of meer "klem" zitten met hun hoofd. Hiedoor komt er erg veel druk op de oogjes te staan waardoor er dan idd adertjes springen , waneer dit weg trekt is volgens mij per dier verschillend.
Verglijk het maar met blauwe plekken bij mensen , bij de 1 trekt het eerder weg als bij de ander en het ligt er ook maar aan hoe hard je jezelf stoot Knipoog

Gewoon even in de gaten houden (als je om de dag kijkt zie je meer resultaat dan dat je elke dag gaat kijken)
Gaat het naar je zin te lang duren kan je altijd nog even de DA erbij halen , maar ik zal me er niet al te druk om maken.

Momenteel hebben wij op de boerderij een kalfje die dus ook "klem" gezeten heeft tijdens de geboorte. Die heeft dus ook rood oogwit , het word al wel minder , maar hoelang het duurt voordat het helemaal weg trekt , geen idee.

Fleur1977

Re: Rood oogwit bij veulen van 8 dagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 06:15

Oké bedankt... had de dierenarts ook al even gebeld, maar die zei dat het wel ong. 2 weken kon duren voordat het wegtrekt, maar ik ben al lang blij dat hij er geen last van heeft en dat het geen kwaad kan!