edit anya: typfout veranderd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ga er beter op letten! Djesseka schreef:@ IngLio; heb je dan ook nog een tip voor mensen met truttige paarden? Haha, mijn verzorgpony is als de dood voor die spray en dat terwijl het zo goed werkt!
IngLio schreef:Djesseka schreef:@ IngLio; heb je dan ook nog een tip voor mensen met truttige paarden? Haha, mijn verzorgpony is als de dood voor die spray en dat terwijl het zo goed werkt!
Hmmm ja lastig die spuitbusjes...
Heb je rubberen handschoenen? (Anders worden je handen zo blauw!)
Misschien kun je proberen om dat spul eerst op een handschoen te spuiten, op een plek waar je verzorgpony niet bij is. Dan met je vingers dat spul er zelf opsmeren en inmasseren na het hoevenkrabben...
Jolynn schreef:Goed uitkrabben, voor en na het rijden en eventueel op ijzers zetten.
Arabesk schreef:Jolynn schreef:Goed uitkrabben, voor en na het rijden en eventueel op ijzers zetten.
NIET op ijzers zetten. Dan krijgen ze evengoed hoefzweren alleen je mérkt er niks meer van. De doorbloeding van de hoef moet juist gestimuleerd worden en dat gaat het allerbeste blootsvoets. Hoefzweren ontstaan door een gebrek aan doorbloeding, dwz de afvalstoffen hopen zich op in de hoef. Een hoefijzer belemmerd het hoefmechanisme (dit mechanisme zorgt juist voor de doorbloeding!!).
Mijn advies:
- geen ijzers
- veel beweging (gewoon ook onbeslagen over straat rijden!)
- zoveel mogelijk weidegang/paddock, liefst 24 uur per dag buiten...
- tijdig laten bekappen
- hoeven elke dag nat maken met water om ze soepel te houden
Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl over de werking van hoeven