voorkomen van hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

voorkomen van hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:39

mijn pony heeft nou alweer voor de derde keer een hoefzweer, haar hoefen zijn sowieso niet al te best, maar is er een manier waardoor je de kans op een hoefsweer vermindert?? Verward

edit anya: typfout veranderd

Primula

Re: voorkomen van hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:23

Tja, ik kan ook zo direct niks bedenken. Je kan er in elk geval voor zorgen dat de hoeven elke dag goed proper gemaakt worden, en er vooral voor zorgen dat er geen steentjes in blijven zitten (vb. na een buitenrit enzo ook grondig nakijken op steentjes), want zelfs het kleinste steentje kan soms een hoefzweer veroorzaken.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:23

Goed uitkrabben, voor en na het rijden en eventueel op ijzers zetten.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:27

Wat ik altijd heb meegekregen is dat je er voor moet zorgen dat er geen steentjes blijven zitten in haar hoeven als ze 's nachts op stal gaat. Dan kan het gebeuren dat die drukplekken in de hoef veroorzaken, blauwe plekken (bloeduitstortingen) en wellicht kunnen leiden tot een zweer.

Mijn hoefsmid heeft mij Hoof & Sole Hardener geadviseert. Dit versterkt de zool van de hoef en helpt ook goed tegen rotstraal.
Lio had ook iets wat leek op een hoefzweer. Om de dag dit spul erop/erin spuiten, zorgen dat het goed schuimt en ook goed in de gleuven langs de straal komt. Gewoon laten zitten en zijn werk laten doen. Dus even niet door plassen lopen nadat je het het opgespoten.

Het is een smerig sterk ruikend blauw goedje dat moet schuimen om zijn werk te doen. Direct je handen wassen na het spuiten, want het zal ook wel je handen terecht komen.

Verkrijgbaar bij vrijwel iedere paardenzaak. Sowieso bij HorsePlaza in Nieuwegein, onderdeel van de HorseLover website...

Succes! Vraag anders je VA of hoefsmid om raad...

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:35

Inderdaad... mijn merrie had vorig jaar ook een hoefzweer, veroorzaakt door een steentje.

Ik check nu dagelijks NOG beter bij het hoeven uitkrabben of er niet ergens een klein steentje zit.
Die van mij staat op blote voeten en vooral in de buitenste rand van de hoef (onderkant natuurlijk) willen wel eens steentjes vast gaan zitten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:41

inderdaad: steentjes peuteren uit de witte lijn, zal niet lukken met een hoevenkrabber, maar met een zakmes gaat het super, nog beter is een koetsiersmes, daar zit een soort hoevenkrabbertje aan, maar veel dunner dan een gewone. Je kan de smid ook vragen de volgende keer of hij een speciaal dingetje voor je heeft om de steentjes eruit te halen, lijkt op een scheermesje maar is het niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 21:53

bedank voor jullie reacties! ik controleer idd de hoeven niet zo vaak Haha! ga er beter op letten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:57

als je een hekel hebt aan hoeven controleren, doe het dan NA het rijden, voordat je paard terug op stal gaat (of op de wei)

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:12

@ IngLio; heb je dan ook nog een tip voor mensen met truttige paarden? Haha, mijn verzorgpony is als de dood voor die spray en dat terwijl het zo goed werkt!

@ TS; hoeven controleren is heel erg belangrijk! Sparkling had, ondanks dagelijkse controle en dagelijks hoeven schoonmaken, een enorme hoefzweer waar ze heel veel pijn aan heeft gehad. Als je je paard zo hebt zien lijden, wil je wel een keer extra controleren, geloof mij maar..

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:38

Een hoefzweer is een bacteriële ontsteking (ja je kan ook niet-bacteriële ontstekingen hebben, want een ontsteking is eigenlijk alles waar het lichaam zich tegen "verzet")

Zo'n bacteriële ontsteking kan alleen maar ontstaan als er ergens een beschadiging van de lerderhuid is. hierin komen bacteriën en dode bacteriën + dode witte bloedlichaampjes zorgen voor de vorming van pus. Deze pus zit binnen in de hoef opgesloten en er komt dus een ophoping die zorgt voor drukverhoging in de hoef en daar kan je paard dus veel pijn aan hebben.

Een hoefzweer kan je herkennen doordat het pijnlijk is om druk te zetten op de voet. De hoef is ook warm en het paard zal belastingskreupel zijn (dus duidelijk niet graag op het pijnlijke been willen staan)

Als je paard een hoefzweer heeft moet hij door de d'arts of hoefsmid "opengelegd" worden zodat de pus eruit kan en de pijn ook meteen veel minder wordt doordat de druk ervan af is. Verder kan de d'arts je paard pijnstillers en antibiotica geven, ook moet je goed nagaan of je paard wel de vaste tetanus enting heeft gehad.
De opengelegde plek moet je goed ontsmetten en denk hierbij ook goed aan de stalhygiëne.

Ja, en om een hoefzweer te voorkomen, moet je dus zorgen dat er geen bacteriën in de hoef kunnen komen, door de hoeven van je paard regelmatig te controleren op steentjes of andere voorwerpen die erin "steken" en regelmatig goed bekappen is ook erg belangrijk, want als dit niet gebeurd komen er waarschijnlijk scheuren in de wand, die misschien niet zo erg lijken, maar je moet altijd bedenken dat je alleen de buitenkant kan zien en je weet dus niet hoe diep de scheuren doorlopen in de hoef en waar dus allemaal vuil kan blijven zitten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en heel veel succes en sterkte met je paard!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:37

Djesseka schreef:
@ IngLio; heb je dan ook nog een tip voor mensen met truttige paarden? Haha, mijn verzorgpony is als de dood voor die spray en dat terwijl het zo goed werkt!

Hmmm ja lastig die spuitbusjes...

Heb je rubberen handschoenen? (Anders worden je handen zo blauw!)
Misschien kun je proberen om dat spul eerst op een handschoen te spuiten, op een plek waar je verzorgpony niet bij is. Dan met je vingers dat spul er zelf opsmeren en inmasseren na het hoevenkrabben...

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:46

IngLio schreef:
Djesseka schreef:

Hmmm ja lastig die spuitbusjes...

Heb je rubberen handschoenen? (Anders worden je handen zo blauw!)
Misschien kun je proberen om dat spul eerst op een handschoen te spuiten, op een plek waar je verzorgpony niet bij is. Dan met je vingers dat spul er zelf opsmeren en inmasseren na het hoevenkrabben...

Ik zal eens kijken of dat werkt, dankjewel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:28

Jolynn schreef:

NIET op ijzers zetten. Dan krijgen ze evengoed hoefzweren alleen je mérkt er niks meer van. De doorbloeding van de hoef moet juist gestimuleerd worden en dat gaat het allerbeste blootsvoets. Hoefzweren ontstaan door een gebrek aan doorbloeding, dwz de afvalstoffen hopen zich op in de hoef. Een hoefijzer belemmerd het hoefmechanisme (dit mechanisme zorgt juist voor de doorbloeding!!).

Mijn advies:

- geen ijzers
- veel beweging (gewoon ook onbeslagen over straat rijden!)
- zoveel mogelijk weidegang/paddock, liefst 24 uur per dag buiten...
- tijdig laten bekappen
- hoeven elke dag nat maken met water om ze soepel te houden

Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl over de werking van hoeven

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:57

Arabesk schreef:
Jolynn schreef:

NIET op ijzers zetten. Dan krijgen ze evengoed hoefzweren alleen je mérkt er niks meer van. De doorbloeding van de hoef moet juist gestimuleerd worden en dat gaat het allerbeste blootsvoets. Hoefzweren ontstaan door een gebrek aan doorbloeding, dwz de afvalstoffen hopen zich op in de hoef. Een hoefijzer belemmerd het hoefmechanisme (dit mechanisme zorgt juist voor de doorbloeding!!).

Mijn advies:

- geen ijzers
- veel beweging (gewoon ook onbeslagen over straat rijden!)
- zoveel mogelijk weidegang/paddock, liefst 24 uur per dag buiten...
- tijdig laten bekappen
- hoeven elke dag nat maken met water om ze soepel te houden

Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl over de werking van hoeven

Normaal gesproken staat ze wel op ijzers maar omdat ze drachtig was en niet meer gereden werd is ze van de ijzers afgehaald, alleen heeft ze twee keer een hoefzweer gehad terwijl ze op ijzers stond en dat merkte je echt wel! Ja

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:01

Ik zou mijn paard alleen op ijzers zetten als ze duidelijk een probleem heeft op/met blote voeten of als je vaak per week de verharde weg op gaat waardoor de hoeven erg snel slijten.

Een hoefzweer en water lijkt mij een niet erg geschikte combinatie.
Water heeft een rottingseffect en als de hoef van onder te nat blijft, kunnen de bacterien zich gaan vermeerderen, waardoor de zweer alleen maar erger wordt of juist ontstaat.
De (slechte) bacterien moeten er juist uit!

Toen mijn merrie iets had wat leek op een open gebarsten hoefzweer langs de straal kreeg ik het advies dit te ontsmetten met biotex en vervolgens de hoof&sole hardener erin te spuiten. Zie voor uitleg mijn verhaal hierboven.

Wellicht zou je nog kunnen denken aan de weerstand van je paard. Klinkt misschien gek, maar is de weerstand van je paard laag dan krijgen bacterien en virussen de kans om te groeien. Denk maar aan jezelf... jij een lage weerstand, dan wordt je vaak verhouden of krijg je griep. Ik geef Lio nu echinaefors druppels voor volwassenen, in de hoop dat dit helpt haar weerstand te vergroten. Lio heeft mok en dat is explosief toegenomen toen ze haar veulen net had gekregen. Een kleintje grootbrengen kost veel kracht en vergt veel van haar eigen weerstand. Haar weerstand verlaagde waarschijnlijk waardoor de mok ook meer kans had om te groeien. Misschien zou het herhaaldelijk terugkomen van hoefzweren hier ook mee te maken kunnen hebben.

Ik heb nog wel wat meer info over het optreden van gezondsproblemen bij paarden die niet alleen aan de fysieke gezondheid liggen. Ik heb contact met iemand die daar veel meer over weet en voor studeert. Mocht je benieuwd zijn, pb me dan maar even.