Droes, ieder paard drager?>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Droes, ieder paard drager?>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:18

Er is hier een hevige discussie losgebroken,.
Er is een dierenarts die zegt dat ieder paard droes bij zich draagt en dat je daarom gewoon op wedstrijd mag gaan.. In hoeverre is dit waar volgens jullie?

piggeljay

Re: Droes, ieder paard drager?>

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:30

volkomen oneens die man is een schande voor zijn vak of juist een genie voor zijn vak.
hoe meer zieke paarden hoe meer werk hij en zijn collega's hebben en hoe meer paarden er worden uitgeroeid.
naar mijn mening moet deze man per onmiddelijke ingang uit zijn vak gezet worden.
elk paard kan droes over brengen als hij een besmetting heeft of in een stal staat met een besmetting, dus nooit maar dan ook nooit met een paard die mogelijk een besmetting bij zich heeft of besmet is naar een wedstrijd gaan.
ik blijf er bij schande, schande, schande
( sorry hoor hier wordt ik zo boos over en vooral als een dierenarts het gaat beweren)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:18

Zo gek is die DA anders niet, je moet het alleen wel anders interpreteren:

viewtopic.php?f=3&t=370802
Citaat:
Meestal zijn het de jonge paarden die geïnfecteerd raken door droes. Na een dergelijke infectie zijn de paarden meestal de rest van hun leven immuun voor droes. Wel kunnen ze drager worden van de bacterie, en zo een bron van infectie vormen voor paarden die nog geen droes hebben gehad.

Als een jong paard en infectie heeft gehad heeft hij anti-stoffen aangemaakt, waardoor de bacterie geen kans meer krijgt om de overhand te krijgen c.q. het paard ziek te maken. Wel kan hij dus een besmettingshaard blijven vormen voor andere paarden.

Overigens zal die besmetting alleen dan plaatsvinden bij paarden die niet 100% gezond zijn c.q. niet de anti-stoffen bij zich dragen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:55

Er is onderzoek naar gedaan: bij ongeveer 25% van de gezonde paarden kan je de bacterie die droes veroorzaakt in de neusgangen vinden. Dit zijn dus de 'dragers', zelf hebben ze al lang droes gehad en worden dan ook niet ziek van de bacterie.
Wel scheiden ze maar héél weinig kiemen uit waardoor besmetting van andere paarden veel minder vaak optreedt dan door paarden met actieve droes (dus koorts, snotteren, pus).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:26

dus sugarmiss en knavia jullie gaan met een paard die droes heeft naar een wedstrijd?
want zo schrijft stalleke het, dat kon volgens die dierenarts geen kwaad.
mijn dierenarts is het met de uitspraak van deze man totaal niet eens en vind het zonde dat het zo op internet en bokt terecht komt omdat het de sugesstie wekt dat je met droes naar een wedstrijd kan als jou paard al droes heeft gehad en op een stal staat waar droes is.
zijn advies nee zijn wet is thuis blijven tot alle gevaar is geweken
3 weken na het laatste ziekte geval

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:22

Zoals Sugarmiss HAD ik het moeten verwoorden.... Dus bij deze, maar vervolgens blijf ik bij m'n andere stand punt...
Droes is zeer vervelend, maar zal waarschijnlijk altijd een ziekte (virus) onder de paarden blijven, dus mij mening is misschien heel vreemd, maar ze kunnen het maar gehad hebben, de kans dat ze het ooit krijgen is groot.
Ik heb liever een grote groep paarden in eens die ziek zijn dan telken 1 a 2 maar ja dat is mij mening en over een mening valt niet te twisten!!!!
Bloos
Lees voor meer info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=406106

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:26

En Stalleke misschien moet je eens aanspreken, dan krijg je denk ik het eerlijkste antwoord en kan HIJ je jou precies en persoonlijk uitleggen waarom hij deze beslissing heeft genomen.... IDEE??
In mijn beleving kan je dan pas oordelen en dissucie's maken want elk verhaal heeft 2 kanten.... En dat hoef je het nog niet met hem eens te zijn hoor, ik bedoel ieder zijn eigen mening.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:08

Wacht een effe.... ik heb niet gezegd dat er met een droes paard op wedstrijd gegaan moet worden. Dat zou absurd zijn, want paarden met droes zijn ziek en moeten kunnen uitzieken, niet op westrijden worden meegesjouwd.
En 'gezonde' paarden afkomstig van een stal waar droes heerst mógen wel op wedstrijd, maar erg sociaal gedrag is dat natuurlijk niet van de ruiter.
Maar het niet mogen vervoeren van paarden afkomstig van een droes stal is wel erg rigoreus. Dan zouden er bijvoorbeeld nooit meer paarden uit de opfok weg mogen, in die stallen heerst immers min of meer continu droes (erg fijn, dan hebben ze het tenminste maar gehad). Wetten zijn er niet, alleen 'normen en waarden' (bleh, krijg dat haast niet meer uit m'n strot), en daaruit zou je kunnen halen dat er in ieder geval overleg moet zijn geweest met je veearts en de stalhouder van de stal waar je naartoe wil gaan.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:24

bleuberta schreef:
En Stalleke misschien moet je eens aanspreken, dan krijg je denk ik het eerlijkste antwoord en kan HIJ je jou precies en persoonlijk uitleggen waarom hij deze beslissing heeft genomen.... IDEE??
In mijn beleving kan je dan pas oordelen en dissucie's maken want elk verhaal heeft 2 kanten.... En dat hoef je het nog niet met hem eens te zijn hoor, ik bedoel ieder zijn eigen mening.

Ik heb er zelf bij gestaan dus weet heus wel waar ik over praat. Ik was het volkomen oneens met hem en vandaar dat ik mijn vraag hier eens voor leg.. Daar heb ik het recht toch voor!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:58

Was de DA toevallig Jeroen?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:59

Nee niet jeroen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:36

Droes is tog alleen besmettelijk als het bij een paard echt is uitgebroken en contact maakt met een ander paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:37

Nee de droesbacteriën zijn altijd besmettelijk voor een paard wat daar nog vatbaar voor is.
Overigens is het niet waar dat een paard maar 1x droes kan krijgen. Ook een paard wat het al gehad heeft (c.q. drager is) kan eens niet zo goed in zijn vel zitten en er dus vatbaarder voor zijn. Ook dan kan de bacterie zo 'sterk' worden dat het toch tot een ziektebeeld komt.

@piggeljay: ik ga met een ziek paard wat duidelijk droes heeft niet naar een wedstrijd (als ik al wedstrijden zou 'doen'). Maar het gevaar zit in elk paard en dat kun je dus niet weten. Of je moet ze elk half jaar laten testen.

Juist deze hele grote groep paarden maakt het zo moeilijk om droes uit te bannen en het zijn idd vaak de ruiters/bezoekers die het onbewust overbrengen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:56

Dus als Liekie contact heeft gehad met het droespaard waar het hier over gaat, dan draagt hij de bacterie bij zich?
Hij heeft het niet gekregen (sterk genoeg of al eens gehad!? )
DAt zou betekenen dat ik NOOIT meer met hem buiten mag komen omdat hij drager is maar niet ziek is Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:07

Niet ELK kontakt resulteert in een bacterie-overdracht, maar beter is het te vermijden dat vreemde paarden bij elkaar 'neuzen' .

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:29

Neuzen hebben ze al gedaan... Elke dag dat ze naast elkaar stonden...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:40

voor alle duidelijkheid en dan stop ik deze discussie.
neem contact op met jullie dierenarts en laat jullie eens goed voorlichten wat droes is, wat het in houd en wat de maatregelen zijn.
de regels van mijn dierenarts zijn:
1. als er droes op jullie stal heerst niet naar een wedstrijd niet buiten rijden sterker nog niet het terein verlaten met het paard, en altijd schone kleren aan trekken als je naar een ander paard gaat die niet op de zelfde stal staat.
2. zodra het laatste ziekte geval zich heeft voor gedaan op stal 3 weken wachten en daarna is het besmettings gevaar geweken en kan je weer alles gaan doen met je paard wat je maar wil want dan is de droes bacterie geisoleerd.
3. denk niet dat als je paard droes gehad heeft hij het nooit meer kan krijgen of over kan brengen want dat is een fabel die elke ruiter maar wat graag wil geloven.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:47

bleuberta schreef:
Droes is zeer vervelend, maar zal waarschijnlijk altijd een ziekte (virus) onder de paarden blijven, dus mij mening is misschien heel vreemd, maar ze kunnen het maar gehad hebben, de kans dat ze het ooit krijgen is groot.
Ik heb liever een grote groep paarden in eens die ziek zijn dan telken 1 a 2 maar ja dat is mij mening en over een mening valt niet te twisten!!!!
Bloos

Ten eerste is droes geen virus, maar een bacterie. En ten tweede vind ik jouw mening nogal kortzichtig. Een stal in de buurt hier heeft het net gehad en daar zijn er zeker 3 dood gegaan van de ong. 35. En dat waren geen oude, verzwakte of zeer jonge dieren, maar gewoon gezonde volwassen paarden. Ik denk dat de eigenaren daarvan het er niet mee eens zijn dat het ze het gewoon even moesten krijgen. Daarnaast is het niet zo dat als een paard al eens droes heeft gehad dat ze er de volgende keer niet flink ziek van kunnen worden, dus dat is ook onzin.

Droes is een erg vervelende, hardnekkige ziekte waarvan de verspreiding zoveel mogelijk ingeperkt moet worden. Dus ook niet met 'gezonde' dieren van een droesstal op wedstrijd gaan, ze kunnen immers de bacterie wel bij zich dragen ookal zijn ze er zelf niet ziek van.

Het klopt dat er paarden zijn die na het opknappen van droes de bacterie bij zich blijven dragen. Of het percentage zo groot is al 25% betwijfel ik, die aantal ligt eerder bij de 10 %. Bij het openbreken van de abcessen komt er troep in de luchtzakken terecht. Deze paarden scheiden dus een kleine hoeveelheid bacterien uit bij het ademen. Deze luchtzakken kunnen op de kliniek schoon gespoeld worden, dus het is niet alsof er niets aan de doen is. Het rottige hiervan is echter dat je pas weet of je paard een drager is als het een ander paard ziek heeft gemaakt.

De uitspraak van de bovengenoemde DA vind ik ronduit belachelijk. Juist door de grote hoeveelheid contactmomenten (zoals wedstrijden) tussen paarden van verschillende stallen is de verspreiding van droes momenteel zo groot. Hij zou eerder na moeten denken over een manier om dragers te kunnen identificeren direct na dat ze zelf beter zijn geworden van droes dan te zeggen: ach ze worden er toch wel ziek van, waarom zou je daar je persoonlijke plezier als ruiter voor opofferen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:32

Nado schreef:
Droes is een erg vervelende, hardnekkige ziekte waarvan de verspreiding zoveel mogelijk ingeperkt moet worden. Dus ook niet met 'gezonde' dieren van een droesstal op wedstrijd gaan, ze kunnen immers de bacterie wel bij zich dragen ookal zijn ze er zelf niet ziek van.

Dus mijn paard zou drager kunnen zijn van Droes, hij stond nl naast het droespaard incl neuscontact... zolang hij er niet voor behandeld wordt blijft hij dit dus bij zich dragen. Dan zou ik dus nooit meer van het terrein af mogen met hem!?

Dat bedoelde ik met mijn vraag...
dus ergens geloof ik de mening van de betreffende DA en Bleuberta wel...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:42

Er zijn twee soorten dragers. In jouw geval, griebels, zou je paard al wel de bacterien binnen hebben kunnen krijgen, maar er zelf nog niet ziek van kunnen zijn geworden. Misschien dat hij alleen een fikse verkoudheid krijgt. Als dat beter is (en dus geen snot meer heeft), dan kan je na 3 weken gewoon weer het erf af. Zelfs al wordt je paard er helemaal niet ziek van, dan kan je het beste een quarantaine periode vasthouden voor je paard vanaf het laatste moment dat hij contact heeft gehad met het droespaard. Dit zal tussen de 4-6 weken liggen en daarin zit de incubatieperiode van de bacterie en zal je dus zien of je paard ziek wordt of niet. Wordt hij helemaal niet ziek (ook geen verkoudheid), dan heb je geluk gehad en is zijn afweersysteem goed genoeg geweest om de bacterie in zijn lichaam af te breken. Nooit meer het terrein af komt dus niet ter sprake, slechts een quarantaineperiode vanaf het moment van het laatste contact met het zieke paard.

Het andere type drager is degene die ik hierboven beschreef. Deze dieren hebben na het opengaan van hun abcessen troep in hun luchtzakken gekregen en scheiden kleine hoeveelheden bacterien uit. Dit zijn het soort paarden die nieuwe droes-uitbraken kunnen veroorzaken en dus uitgespoeld zouden moeten worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:09

Ik controleer hem al ruim een week lang op verdachte verschijnselen maar hij heeft nergens last van. Nergens!
Ik heb gehoord dat als hij besmet zou zijn met het virus, dat hij dan binnen een dag verschijnselen zou moeten krijgen. Het besmettingsgevaar is volgens iedereen al weg. Ook is de stal ontsmet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 16:56

Ok, de stal is net droesvrij verklaard!
Wel hadden ze gezegt dat als de koorts onder de 38 kwam ze weer terug mochten naar hun eigen stal. Dat zie ik persoonlijk niet zitten omdat ze na het openbarsten van de bulten nog 1 a 2 maanden de ziekte kunnen overdragen. Mijn paard staat in een traliestal naast het droespaard. Ik ga dus straks even informeren, want ik heb liever niet dat dat droespaard alweer naast mijn paard komt te staan

Plucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:51

ik vind dat jullie allemaal niet zo overdreven moeten doen, het is een ziekte maar ieder paard draagt het met zich mee, en trouwens iedereen maakt het veel erger als dat het in werkelijkheid is. En dan nog iets, de twee paarden die het hebben, hebben allebei alweer een goede temperatuur, geen koorts meer dus.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:58

Plucky, ik heb gewoon info gevraagt en gezocht... Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar als Lucky naast Jewel zou staan zou je hetzelfde reageren als ik nu doe... Ik loop ook liever geen risico, zoals je wrs wel kunt begrijpen... Knipoog

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:43

sorry Plucky, hoezo overdreven ? Dit is niet zomaar een verkoudheid, hoor. Paarden kunnen hier reeel aan dood gaan en wat griebels zegt is juist: de troep uit de abcessen zorgt nog voor een besmettingsgevaar. Ik vind het heel goed dat ze hierover nadenkt en informeert. Het gaat wel over de gezondheid van haar paard !