zachte hoeven wat moet ik doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geeek

zachte hoeven wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:03

na 4 weken zaten de achterijzers van mijn haf weer helemaal los nou hoefsmid erbij gehaald en die schrok echt...... zo zacht waren de hoeven geworden de nagels waren er zo door heen gescheurt omdat ze al weinig hoef heeft was het dus heel moeilijk om er weer nieuwe ijzers eronder te krijgen (zonder kan ik absoluut niet) gelukkig is het goed gegaan 1 nagel sloeg hij door het leven maar die kon er gelukkig weer uit gehaald worden

waarschijnlijk komen die zachte hoeven doordat ze al 3 weken in het weiland loopt en omdat het zo nat is.

nu mag ze voorlopig niet meer in het land als het zo nat is... verder voer ik nu biotine bij men zegt dat ze daar wel harde hoeven van krijgen maar dat kan wel even duren voordat dat werkt.

wie heeft er nog meer tips of ervaring met zachte hoeven?
ik hoor het graag! Knipoog

Suusje1986

Re: zachte hoeven wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:28

Voordat je pony de wei in gaat de hoeven helemaal invetten, ook de onderkant. Dan kan het water er niet intrekken. Dat werkt natuurlijk niet voor de hele dag, maar wel voor een à twee uurtjes.

Verder zou ik er voor zorgen dat de stal goed droog is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:37

Hoef&Zool van de Paardendrogist, volgens de gebruiksaanwijzing aanbrengen op het hoorn , de straal en de zool (niet op de kroonrand, daar weer laurierzalf op smeren) en na een week zal je verbaasd staan, de hoeven worden echt harder en nog heel snel ook

Het is een mengsel op waterbasis van zinksulfaat, kan geen kwaad, maar werkt super!

Mijn paard staat al een half jaar in een baggerpaddock, 12 uur per dag in de modder, de weilanden zijn nu te nat, daar mogen ze niet op helaas, dat lopen ze aan gort, maar zijn hoeven zijn spijkerhard.
Ik bekap hem zelf, en ik vijl me een ongeluk en er komt bijna niets af!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:04

geeek schreef:
zonder kan ik absoluut niet

De wand zal nooit en te nimmer steviger kunnen worden door het steeds weer opnieuw laten nagelen in de al verzwakte witte lijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:39

koop een pot zeewier bij de ruitersportzaak.
elke dag een schepje overt voer, werkt heel goed dat ze wat hardere hoeven krijgen.
natuurlijk zie je niet meteen resultaat, maar na een aantal maanden merk je t echt wel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:43

Elke dag op het harde gaan lopen!

eerst 5 minuutjes en dan langzaam opvoeren. Daar worden de hoeven mega sterk van!

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:47

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:50

rooiesabien schreef:
KIJK EENS OP DEZE SITE WEDDEN DAT JOU PAARD ZONDER IJZERS KAN LOPEN!! www.hoefnatuurlijk.nl

Zeker met die Caps Lock aan! Er zijn hier al vele discussies geweest over natuurlijk bekappen en die monden altijd uit in ruzie.
Mischien iets vriendelijker doen? Heeft iedereen wat aan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:55

Ja idd, komt nogal schreeuwerig over, daar bereik je toch niet echt veel mee. Cool

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:04

ik heb een "gewone"hoefsmid...

die komt 1x per 3 maanden..ik loop gewoon over de weg en de hoeven van de mijne zijn dus knetterhard.

gewoon van de zeewier.....

met gewone hoefsmid... Tong uitsteken

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:38

rooiesabien schreef:
KIJK EENS OP DEZE SITE WEDDEN DAT JOU PAARD ZONDER IJZERS KAN LOPEN!! www.hoefnatuurlijk.nl

nou ja wedden?? mijn hoefsmid raad het echt af want ik heb er al met hem over gehad misschien lukt dat wel als je 1 of 2 keer in de week over de straat gaat maar ik ga er zowat 5 keer per week over!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:36

Bij een fjord die ik ken was de hoef ook zo zacht dat zelf de straal een beetje gescheurd was. Ze had ze toen iedere dag geteerd en in het gat een watje gestopt die ook vol zat met teer. De hoeven worden nu steeds harder en het gaat al een stuk beter (gelukkig:P)