Kreupel, of toch hoefzweer..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlekkiieGirl

Kreupel, of toch hoefzweer..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:45

hallo bokkies Haha!
Mijn verzorgpaard moest vandaag door de gang heen naar de wasplaats, en ik nam haar mee. toen ik door de gang liep, deed ze heel raar, en ik hoorde vriendinnen (ze staat op een manege) ook zeggen dat ze kreupel was enzo, toen ik keek zag ik het ook. toen werd er een instructrice bijgehaald, en Blek moest weer terug naar stal gebracht. Ze liep echt heel mank. Toen hoorde ik een andere instructrice zeggen dat ze waarschijnlijk hoefzweer had. dit heeft ze wel vaker, maar ik wilde nou wel even weten wat dat nou precies is?
Dus, wat is hoefzweer enis het ernstig?

YvonneS

Re: Kreupel, of toch hoefzweer..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:06

Een hoefzweer is een zweertje in de hoef, dit is onschuldig. Als je de hoef goed schoonhoud en 2 x per dag (of vaker) in een emmer met warme biotex zet moet het zweertje binnen een dag of 2-3 uitbreken (hij breekt dan door naar buiten bij de kroonrand of onderaan de hoef) Als de zweer is doorgebroken lopen ze vaak weer helemaal goed. Ik laat altijd meteen een hoefsmid komen en die snijd dan de zweer open, dan 2 dagen in de biotex om m schoon te houden en hij loopt weer helemaal goed.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 19:28

nOg meer tips?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:09

Niet in de biotex!!!!! Daar krijgen paarden vaak bloedvergiftiging van, ik ken een paard die er bijna dood aan is gegaan. Je kunt wel soda gebruiken in plaats van biotex. Verder kun je het best de hoefzweer open laten snijden door een dierenarts en de hoef goed schoon houden. Als de pus er eenmaal uitkan, is de ergste kreupelheid verdwenen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:30

Gebruik al jaren biotex, nooit problemen gehad! Zelfs de DA adviseert gewoon Biotex.... Volgens mij is dat echt weer zo'n fabel.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:55

Ik weet niet of het een fabeltje is, maar ik heb het al van verschillende mensen gehoord, ook van dierenartsen, dus ik neem het risico niet meer.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:38

biotex werkt het beste!!!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:00

Mijn paardje heeft pas hoefzweer gehad en ik heb er toen een topic over geopend:
Hoefzweer >> Ervaringen en tips gevraagd!

Misschien heb je hier iets aan. Uiteindelijk is Spark er vanaf gekomen met heel goede hulp van de hoefsmid, 2 maal daags weken in lauw water met Biotex Groen (en het lijkt me niet dat je daar bloedvergiftiging van krijgt, ik moet nu zelf ook met m'n hand daarin weken, ziekenhuis-advies) en veel stappen op harde bodem. Belangrijk voor Spark was vooral dat zij aan kon geven hoe hoog het wandeltempo lag en wat ze wel en niet wilde. Ze had zoveel pijn en was zo zielig dat ik niks anders kon dan daaraan toegeven..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:50

ik gebruik ook gewoon altijd biotex, maar ik wacht nooit tot het vanzelf over knap. Onze smid snijd het alitjd open, en die adiviseert altijd gewoon biotex. Tong uitsteken , nooit problemen mee gehad trouwens Schijnheilig

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 20:30

Ik zou maar het zekere van het onzekere nemen en dan toch maar in de soda zeggen, als iemand een paard kent die er bijna dood aan is gegaan zet ik hem toch maar liever in de soda

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:20

Op zich is een hoefzweer niet levensbedreigend naar mijn weten. Het schijnt vaker voor te komen bij paarden die op zaagsel staan.

Het verbaasd me om te lezen dat de hoefsmid er met een hoefzweer bij wordt gehaald.
Mijn paard had het 2 jaar terug ook, dus ik belde de hoefsmid maar die wilde niet komen. Sterker nog, hij mág niet eens komen. Hij vertelde dat de DA er ten alle tijde bij gehaald moest worden. (en verdorie, ik weet niet meer waarom Bloos!)

Over die Biotex: overdaad schaadt. Het is zeer heftig inwerkend spul. Niet te lang erin laten staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 00:06

Ik zou er iig de hoefsmid bijhalen, en verder met soda schoonhouden, biotex kan rare dingen doen met hoeven. De hoefsmid kan meer doen dat de DA, (inclusief aangepast beslag) en heeft daar meer ervaring mee. Kans is groot de de DA de hoefsmid alsnog laat komen, dus bespaar jezelf het geld voor het consult van de DA. Erger nog: als de DA met pijnstillers gaat beginnen, kan de smid de zweer ook niet vinden.

We hebben op stal een paard gehad die zooltjes had, en waar de hoefzweer niet als zodanig is herkend. Door de zooltjes kon de zweer ook niet naar buiten. De ontsteking is naar binnen geslagen, paard is heel ziek geweest en moest een maand in Utrecht (de Uithof) staan.

Dus altijd de smid inschakelen.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:37

HOEfzweer is nie erg.
Mijne ruin heeft er net een gehad, hij kon er nie op staan , ik was in paniek..toen DA gekomen en hefet hem 2 spuiten gegeven en de zweer open gesneden en toen goed ontsmet idd maar geen bandage of iets rond doen, moet in open lucht blijven om te genezen. De dag erna was hij weer de oude Knipoog