Te mager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

Te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:41

Mijn paardje is te mager. Het is een draver merrie dus echt breed hoort ze niet te zijn maar ze is nu echt veeel ste mager. Ze krijgt al een paar weken meer voer maar het lijkt niet te helpen. Ook heeft ze pas der wormenkuur gehad en geen wormen in haar uitwerpselen.

Ik sta sinds februari op een nieuwe stalling en ik heb zo'n idee dat ze sindsdien steeds iets magerder werd. Maar de laatste 2 weken is ze gigantisch achteruit gegaan met gewicht.

Op der oude stalling stond ze veel op stal s'winters en zomers dag en nacht op het weiland. Op stal kreeg ze 1 en soms 2 kilo biks per dag en 2 keer per dag kuil en ze kwam 4 uurtjes in de bak (dit is allemaal s'winters) en zomers stond ze dag en nacht op het land en kreeg soms ook nog kuil bijgevoerd. Biks kreeg ze alleen als ik erg intensief had gereden.

Op deze stalling staat ze dag en nacht in de bak zomers en s'winters s'nachts op stal en overdag buiten. Ze krijgt s'winters 2 plakjes hooi per dag en 2 kilo biks per dag. Zomers krijgt ze samen met 2 andere paarden totaal 7 plakjes hooi en sinds kort krijgt ze 3 kilo biks per dag plus nog 1 kilo muesli. En ze staan heel weinig op gras.

Het is een wel een verschil maar ik hoopte eigelijk dat ze veel op het gras zou komen maar dat is dus niet zo, waar ik erg in teleurgesteld ben. Maar ik zal toch iets moeten doen zonder het gras.

Weet iemand raad? Verdrietig

Sorry als het ingewikkeld klinkt maar ik hoop dat mensen snappen wat ik bedoel.

ellepel

Re: Te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:13

onbeperkt hooi!

geen extra krachtvoer gaan geven, dan rijd je straks op een bommetje, en als een dravertje teveel krachtvoer krijgt worden ze nerveus en vallen ze daardoor juist weer af.

bloedonderzoek kan misschien een idee zijn, maar eerst maar enes ene tijdje onbepertk hooi geven en kijken hoe dat gaat

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:20

Ja 2 plakjes hooi is echt veel te weinig.Mijn pony krijgt nog meer.Ik zou gaan minderen op de bix maar veel meer hooi geven.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:39

owke ik zal het eens gaan bespreken met de staleigenaresse! Iemand nog meer ideeen?

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:38

heb je ook al eens aan mentaal probleem gedacht? Heeft ze misschien heimwee naar haar oude stal? Je zegt dat het probleem begonnen is sinds je bent verhuisd, dus misschien zit daar wel een link. Als dat zo is, kun je haar misschien ook helpen met Bachbloesems en aromatherapie.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:37

Van hooi worden paarden echt niet dik, het is natuurlijk wel buikvulling en ontzettend belangrijk. Twee plakjes hooi vind ik wel een beetje weinig. (niet omdat je paard dan af zou vallen, maar het spijsverteringsstelsel is nu eenmaal ingesteld op veel ruwvoer) Waar paarden echt dik van worden zijn granen, dus muesli. Ook maismeel werkt goed. Succes ermee!

esprittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 07:01

Hoi,
Mijn paardje was ook te mager dit kwam dan door ouderdom.
Hij kreeg naast zijn 2kg biks een halve kg maismeel en een halve kg
reform granenmix. Dit kan je ook bij paarden gebruiken die niet werken.
Het hielp heel goed en binnen een paar weken was ie weer mooi vol.
Verder veel brood bijvoeren bv een heel brood per dag.
Succes ermee!

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:32

Ik zou er zeker een kilo biks vanaf halen. Geef haar zoveel mogelijk hooi, probeer anders een wei in de buurt te huren met meer gras.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 10:42

Terence schreef:
heb je ook al eens aan mentaal probleem gedacht? Heeft ze misschien heimwee naar haar oude stal? Je zegt dat het probleem begonnen is sinds je bent verhuisd, dus misschien zit daar wel een link. Als dat zo is, kun je haar misschien ook helpen met Bachbloesems en aromatherapie.

dat zou idd kunnen maar ze speelt hier wel meer dan op de vorige stalling want daar was ze alleen maar bang voor de 2 paarden waar ze mee in de bak stond.

Maismeel heb ik idd ook als advies gekregen en ik ga dat maar eens proberen. Maar ik weet niet waar ik het kan kopen want ik heb nu in 5 winkels gekeken waar ze paardenvoer verkopen (en ander soort dieren voer) maar geen maismeel. Ik heb overal gekeken want er is mij verteld dat ze het ook wel verkopen tussen de kippen, geiten etc voer maar daar staat het ook niet.

Over het weiland. Ik ben ondertussen al op zoek (weer) naar een andere stalling want het bevalt me hier totaal niet Boos! en ik wil toch dat mijn paard zomers dag en nacht op het land staat. Lijkt mij ook leuker en lekkerder voor m'n paard. Ach gut

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:59

Ik zou eerst kijken of dat nieuwe dieet (dus met maismeel en onbeperkt hooi (als dat mogelijk is)) en kijken of dat aanslaat.

Blijft ze erg mager dan zou ik toch even de DA d'r bij halen. Die kan toch even kijken wat hij/zij er van vind en kan eventueel bloed afnemen om te kijken of er wat anders aan de hand is.

Dus even afwachten en blijven zoeken naar een lekker groene wei, en het komt vast wel goed! Ach gut

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 16:41

_isaatje_ schreef:
Ik zou eerst kijken of dat nieuwe dieet (dus met maismeel en onbeperkt hooi (als dat mogelijk is)) en kijken of dat aanslaat.

Blijft ze erg mager dan zou ik toch even de DA d'r bij halen. Die kan toch even kijken wat hij/zij er van vind en kan eventueel bloed afnemen om te kijken of er wat anders aan de hand is.

Dus even afwachten en blijven zoeken naar een lekker groene wei, en het komt vast wel goed! Ach gut

Daar dacht ik ook aan! Haha! Zodra ik maismeel gevonden heb koop ik dat en ga het proberen. En ondertussen op zoek naar een groene wei en hopelijk een stalling met meer hooi of kuil Tong uitsteken Als dat niet aanslaat ga ik op zoek naar een DA voor onderzoek. Al denk ik zelf dat het wel aanslaat maarja zonder proberen weet ik het nooit natuurlijk! Bloos

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:01

Citaat:

radnah2 schreef:

Daar dacht ik ook aan! Zodra ik maismeel gevonden heb koop ik dat en ga het proberen. En ondertussen op zoek naar een groene wei en hopelijk een stalling met meer hooi of kuil Als dat niet aanslaat ga ik op zoek naar een DA voor onderzoek. Al denk ik zelf dat het wel aanslaat maarja zonder proberen weet ik het nooit natuurlijk!

Ik heb trouwens precies hetzelfde probleem als jij. Mijn (half)draver werd ook steeds magerder (ondanks dat ie op het gras stond en werd bijgevoerd met hooi, dus eigenlijk nog iets ernstiger). Dus ik heb eergisteren de DA d'r bij gehaald en die zei dat hij iid te mager was maar zij wou dat we hem eerst nu 2 weken hard gingen voeren ('s ochtends slobber met maismeel, 's avonds 1 kilo biks en 1 kilo meusli en de hele dag door weidegang en hooi).

En (ik weet niet of je dat kan zeggen na 2 dagen Bloos ) hij begint langzamerhand een beetje op te knappen.

Dus ik zou het gewoon uitzoeken wat voor jouw dravertje het beste is en hem weer een lekker rondje buikje geven! Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:57

radnah2 schreef:

Maismeel heb ik idd ook als advies gekregen en ik ga dat maar eens proberen. Maar ik weet niet waar ik het kan kopen want ik heb nu in 5 winkels gekeken waar ze paardenvoer verkopen (en ander soort dieren voer) maar geen maismeel. Ik heb overal gekeken want er is mij verteld dat ze het ook wel verkopen tussen de kippen, geiten etc voer maar daar staat het ook niet.

Waarom probeer je het eerst niet gewoon met hooi op te lossen je kan er nu wel van alles en nog wat instoppen maar 2 plakjes hooi is echt veel te weinig voor een paard en ik vind het logisch dat ze mager is.Het staat niet interesant hoor om maar van alles en nog wat aan je paard te geven je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat hij gezond is en 2 plakjes is niet gezond voor een paard.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:58

kuilgras en mais maken ook voller(kuil dikker Bloos )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:08

Maïs:

Maïs is een product dat door paarden zeer goed benut wordt. Maïs bevat een hoge energiewaarde wat vooral van betekenis kan zijn voor dieren in verminderde conditie. Er moet echter goed opgelet worden dat de dieren niet vervetten. Gebruik maïs met mate en laat het paard er geleidelijk aan wennen. ..

even van internet geplukt, wat ik me e rnog van kan herinneren is dat mais inderdaad vrij veel energie bevat, paarden die er dus gevoelig voor zijn kunnen er heel druk van worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:24

Maak het jezelf niet te moeilijk met naar maismail te zoeken: geef gewoon slobber van een goed merk, daar zit o.a. ook maismeel in.

Om je paard in betere conditie te krijgen: 1 x per dag slobbermaaltijd geven, en 1 x per dag wat biks. Wat hooi betreft: 1kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht is wel het minimum.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:00

Ik denk dat vooral gras heel belangerijk is, ik zou een weiland voor haar gaan zoeken en haar lekker vol in het gras zetten Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:03

Wij zijn hier een paar jaar terug ook aan het tobben geweest met maïs, meer hooi, kuil, van alles ... Geen vlees op Levi te krijgen, geen glans ook trouwens.

Na een kuur Equimax was het over, lintworm dus! Hij doet het sinds die tijd helemaal prima.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 12:21

Wel erg verwarrend als iedereen er heel anders over denkt. Natuurlijk ook wel logisch maar als je met je handen in je haar zit wil je van alles proberen.

Maar ff een heel ander vraagje: Als een paard op het gras staat (flink wat gras) moet hij/zij dan ook bijgevoerd worden met hooi/kuil of is dat niet nodig omdat er genoeg in het gras zit??

Om weer terug te komen op deze topic.

Ik ben druk op zoek naar een goede weiland hier in de buurt want ik denk dat als ze de hele dag op gras staat dat het al een hele verandering is.

Van dat hooi ga ik eens berekenen hoeveel ze dan wel moet hebben want de hele dag door gaat niet op deze stalling omdat mijn paard niet alleen staat en die andere 2 mensen (we staan met z'n 3en) heel anders denken dan ik.

Bedankt voor de hoeveelheid per soort voer etc. Ik ga het zeker weten proberen. Eerst het 1 en als dat niet lukt het ander. Haha!

Wormenkuur heeft ze pas nog gehad dus dat lijkt me toch sterk. Maarja het zou idd wel kunnen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:26

radnah2 schreef:
Op deze stalling staat ze dag en nacht in de bak zomers en s'winters s'nachts op stal en overdag buiten. Ze krijgt s'winters 2 plakjes hooi per dag en 2 kilo biks per dag.
Zomers krijgt ze samen met 2 andere paarden totaal 7 plakjes hooi en sinds kort krijgt ze 3 kilo biks per dag plus nog 1 kilo muesli.
En ze staan heel weinig op gras.

Dit is de zin waar in denk dat je probleem vandaan komt. SAMEN ??????
Geld dat SAMEN ook voor de biks en het andere voer?

Want dan zou het zo maar eens kunnen dat jou paardje niet dominant genoeg is en dus zo wat geen eten krijgt omdat de andere twee het voor haar neus weg vreten. Als het zo is dat ze samen eten krijgen dan zou ik eens proberen een tijdje je paard apart van de rest te voeren. Waarschijnlijk is dan het probleem opgelost.

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:35

Als er genoeg gras op het weiland staat dan hoef je niet bij te voeren. Ligt er natuurlijk aan wat voor activiteiten je doet met je paard. Maar bij dag en nacht op een vol weiland, en je rijd wat recreatief hoef je in principe niet bij te voeren.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:38

Citaat:

Adrienne schreef:

radnah2 schreef:
Op deze stalling staat ze dag en nacht in de bak zomers en s'winters s'nachts op stal en overdag buiten. Ze krijgt s'winters 2 plakjes hooi per dag en 2 kilo biks per dag.
Zomers krijgt ze samen met 2 andere paarden totaal 7 plakjes hooi en sinds kort krijgt ze 3 kilo biks per dag plus nog 1 kilo muesli. En ze staan heel weinig op gras.

Dit is de zin waar in denk dat je probleem vandaan komt. SAMEN ??????
Geld dat SAMEN ook voor de biks en het andere voer?

Want dan zou het zo maar eens kunnen dat jou paardje niet dominant genoeg is en dus zo wat geen eten krijgt omdat de andere twee het voor haar neus weg vreten. Als het zo is dat ze samen eten krijgen dan zou ik eens proberen een tijdje je paard apart van de rest te voeren. Waarschijnlijk is dan het probleem opgelost

Hier kan het idd ook door komen! Bij mijn paard was het ook zo dat ze met zijn tweeen in een stal stonden en altijd met zijn tweeen in het weiland. En de een was altijd tonnetje rond en de ander altijd wat schraal. Nu geven we sinds kort apart eten (slobber, biks en hooi) en als ze het op hebben mogen ze weer bij elkaar op het gras (gras genoeg dus daar hoeven ze niet om te vechten) dus dit zou ik zeker ook gaan proberen!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 12:56

nee alleen het hooi krijgen ze samen. Het voer krijgen ze apart!

Maar ik ga het er over hebben om mijn paardje apart te voeren want ze is idd niet zo dominant en ze eet normaal al best slecht (kieskeurig en een rustige eter dus niet echt slecht) maar als ze dan moet delen laat ze het ook wel staan voor de ander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 14:14

Als er geen weidegang mogelijk is en het je daar niet bevalt, wat let je om weer te gaan verhuizen? Zoek een locatie waar je paard wel op het land kan!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 17:04

Cassidy schreef:
Als er geen weidegang mogelijk is en het je daar niet bevalt, wat let je om weer te gaan verhuizen? Zoek een locatie waar je paard wel op het land kan!

Ben ik idd ook van plan. Bloos Maar het is niet echt makkelijk om bij mij in de buurt een goede en leuke stalling te vinden. Maar ik ben er hard mee bezig en heb er al een paar op het oog.