Hengstigheid herkennen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevada

Hengstigheid herkennen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:10

Hoi, allemaal!
Bij ons thuis hebben wij nu 3 merries staan die dit jaar waarschijnlijk allemaal gedekt gaan worden. Een van de merries is al gedekt en vermoedelijk drachtig (duim, duim!!! Pling ), haar hengstigheid is makkelijk te herkennen, ze plast namelijk veel, knipoogt en is dan echt een "supertut" (hi, hi...).
Maar helaas is het bij de beide andere merries niet zo eenvoudig te zien Huilen
Bij de ene is het komt het denk ik omdat ze nog heel jong is (bijna 3 jaar) en het allemaal hormonaal nog een beetje op gang moet komen... Maar de andere laat dus echt HELEMAAL niets zien... zucht...
Ze plast niet vaker dan normaal, ze knipoogt niet echt (heft wel af-en toe haar staart op, maar dit doet ze dus te pas en te onpas...), ook is haar gedrag niet anders.
Daarom mijn vraag: zijn er nog ander manieren (ik geloof dat temperaturen ook kan, maar weet niet precies hoe dit in elkaar zit) om te herkennen of een merrie hengstig is of niet???
Wie kan me helpen??? _/-o_

TheSam

Re: Hengstigheid herkennen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:25

Misschien heb je in de buurt een ruin staan waar je merries erg op reageren of is er een mogelijkheid om te schouwen met een hengst? Dan zie je snel genoeg of ze klaar zijn om gedekt te worden! Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:10

de volgende info vond ik door even te googelen....
Hallo paardendokter,

Ik vraag mij af of door middel van temperaturen het tijdstip van hengstigheid kan worden bepaald. Zo, ja wat is dan de temperatuur wanneer een merrie hengstig moet worden?

Met vriendelijke groeten,
Jacqueline

Beste Jacqueline,
De mogelijke temperatuur schommelingen rond de eisprong zijn met grote waarschijnlijkheid niet nauwkeurig te meten. De rectale temperatuur is ook afhankelijk van de vertering. Bovendien komt de eisprong aan het eind van de hengstigheid en dan is het voor een bevruchting waarschijnlijk te late informatie.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:23

Pakina was ook zo'n paard die nooit liet merken dat ze hengstig was. En ja, ook zij moest gedekt worden (en staat inmiddels 8 dagen overtijd *grom*). Het enige teken waarop wij Pakina hengstig verklaarden en lieten dekken, was het verschijnen van vlekjes op haar achterbenen. Een soort 'slijmvlekjes' die wittig worden als je ze weg probeert te poetsen. En gelukkig; Pakina was hengstig! Misschien heb je er iets aan, succes Lachen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:18

Ik heb ook een merrie die helemaal niet hengstig toont. En wanneer ze hengstig wordt, zet óf het ei niet goed door, óf de baarmoeder wordt niet goed hengstig...
Nu heb ik met mijn dierenarts overlegd en hij advieseerde om de merrie eerst een tijdje aan de regumate te doen. Dit is als ik het goed begrepen heb een middel dat de hormonale huishouding gelijk/platlegd. Dit betekend dus dat de cyclus onderbroken wordt. (ze geven dit middel ook wel aan drachtige merries die een verleden hebben in het verwerpen van veulens)
Wanneer we dit middel een tijdje gebruikt hebben wil onze dierenarts haar hengstig spuiten. Dan wordt ze na tien dagen hengstig en kunnen we haar laten dekken. Daarna weten we in ieder geval in welke cyclus ze zit. Ookal wordt ze niet direct drachtig.

Misschien heb je hier wat aan, maar ik zou in ieder geval even overleggen wat jullie dierenarts voor plan heeft voor dit probleem... Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:31

soms kan je hengstigheid herkennen als ze vaak met hun staart opzij tegen de muur van de box staan schuren. vinden ze lekker ofzo Verward

Jamie_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:53

*gaap*

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:43

Ik heb ook zo'n merrie waar aan je dus niet kan zien dat ze hengstig is. Ze knipper ook niet en heeft ook geen merrie kuren. EN als er een ruin in de buurt is reageert ze daar niet eens op zelfs met hengsten niet. Tegen over haar hebben twee hengsten gestaan waarvan 1 helemaal verliefd op haar was. maar zij moest er niks van hebben. Haar beste maatje was zelfs een ruin. Volgens mij is mijn merrie pot of zo Knipoog. dus ook ik zou wel eens willen weten hoe het beste dan kan ontdeken hoe een merrie hengst is als je het niet kan zien.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 08:50

Kijk eens bij de paardendrogist bij het middel bronscure. ik heb er goede ervaring mee. zowel bij merries die veel te veel hegstig zijn als bij merries die helemaal niet hengstig zijn. dit middel bevorderd de cyclus.