HELP !!! Tinker knijpt bij het ademen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TaniaM

HELP !!! Tinker knijpt bij het ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:40

Hallo,

mijn Tinker had 3 weken geleden Koorts en Diaree,heeft een Antibiotica kuur gekregen. Koorts en diaree waren naar twee dagen weg. 5 dagen later had hij weer koorts en de D-arts heeft nog vastgesteld dat hij knijpt als hij uitademt. Het bloed en mest is ook onderzoekt. Verder alles prima, alleen een lichte ontsteking in zijn lichaam. De D-arts heeft geen idee wat het kan zijn. Hij zij dat er veel mogelijkheden kunnen zijn wat het precies is. Wij zijn nu met een 10 daagse kuur met vento..... poeder begonnen.
Trouwens is zijn wintervacht ook nog niet helemaal weg, hij heeft nog behoorlijk dikke vacht aan zijn buik. Hij hoest nooit en ook komt geen slijm uit zijn neus. Hij eet heel goed en speelt met de anderen paarden.
Ik heb alles al op internet naar gelezen over ziektes maar bij de meeste ziektes van longaandoeningen staat er bij dat het paard behoorlijk aan het hoesten is en dat heeft hij nooit gedaan.
Misschien heeft iemand ervaring met dat ziektebeeld en kan mij verder helpen, ik wil toch heel graag weten wat hij heeft.

Groetjes Tania

DGKstudent

Re: HELP !!! Tinker knijpt bij het ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:01

Naknijpen kan duiden op een proces in de diepere luchtwegen waardoor het dier knijpt. Je zei echter dat het dier niet hoestte, en geen neusuitvloeiing had. desalniettemin kan het nog steeds een luchtwegprobleem zijn.
NIet bij alle luchtwegproblemen zie je nl. snot in de neus, en hoesten komt niet altijd voor, wanneer het proces zich afspeelt in de diepere luchtwegen (hoestprikkel word met name opgewekt door hoestreceptoren in de luchtpijp en het strottehoofd);
als je dierenarts er niet uitkomt ,zou je ervoor kunnen kiezen om het dier door te sturen naar een kliniek bij jou in de buurt, waar ze bv een endoscopie kunnen doen.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:38

Hallo Tania,

Ik heb wat informatie voor je opgezocht over problemen met de ademhaling bij paarden. Ik hoop dat je er iets aan hebt:

Bij ademhalingsproblemen kunnen de verschijnselen nogal wisselen. Sommige dieren hoesten erg veel en sommige nauwelijks. Komen de dieren buiten (weidegang of rijden) dan hoort men vaak nog een enkele hoest en daarna niet meer, tenzij de omgeving erg stoffig is. Na enige tijd zijn deze paarden echter ook niet meer in staat een redelijk zware inspanning te verrichten.
Wanneer er al in een bepaalde mate dampigheid is ontstaan, wordt meestal vrij veel hoesten gehoord.
Wanneer we goed kijken, kunnen we waarnemen dat het dier wat moeite heeft met het uitademen en de buikspieren wat meer gebruikt. Bij ernstige dampigheid is de buikademhaling duidelijker, soms zelfs zodanig dat het in twee fasen gaat en het dier met de buik als het ware "na knijpt". Dit heet een dubbelslag. Rond de ribbenboog ontstaat dan een zgn. dampgroeve. Wanneer de paarden in dit stadium zijn terechtgekomen ziet men ook bewegingen van de neusvleugels en van de anus in hetzelfde ritme als de ademhaling. Naarmate de dieren ernstiger dampig zijn, zijn ze steeds minder goed in staat om arbeid te verrichten.

Het is van groot belang dat op tijd de juiste diagnose wordt gesteld. Al te lang zelf behandelen met de op de markt beschikbare middelen is niet verstandig. Het feit dat er tientallen soorten hoestsiroop, hoestdrankjes, kruidenmengsels tegen het hoesten, hoestpasta's en andere vormen van hoestmiddelen zijn, geeft al aan dat het een moeilijk te genezen probleem betreft.
Daarom is een goed diergeneeskundig onderzoek van belang om vast te stellen hoe de situatie in de dieper gelegen delen van de long is. De DA beschikt daartoe over een bronchoscoop waarmee de luchtpijp en de bronchiën van binnenuit kunnen worden bekeken. Ook kan een longfunctie-onderzoek worden gedaan om vast te stellen of er veranderingen in en rond de bronchiën zijn die de luchtstroom belemmeren. Bovendien kan met herhaald onderzoek naar de longfunctie het resultaat van de behandeling worden vastgesteld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:57

Het zijn toch bronchitis-achtige verschijnselen, ik zou dat zeker even laten onderzoeken. Bronchitis hoeft helemaal niet gepaard te gaan met hoesten en neusuitvloeiing, maar kan wel enorme schade aanrichten indien niet tijdig behandeld.

TaniaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:11

Bedankt voor de tips, ik heb nu een afspraak voor aanstaande vijdag kliniek utrecht.Ik kan s`nachts niet meer slapen omdat ik alleen maar aan het maalen ben wat het nu kan zijn.
Vrijdag weet ik meer ik hoop niet dat het erg ernstig is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:29

Tania, mijn merrie heeft afgelopen winter ook vrij zwaar bronchitis gehad. Met een medicijnenkuur is ze nu weer helemaal beter, dus als je er bijtijds bij bent kan het helemaal genezen Lachen. Veel sterkte vrijdag, en laat je nog even weten wat het is?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:12

is ie niet dampig?? maar het lijkt mij dat een da dat wel herkent. sterkte met je paard!

TaniaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 06:54

Hij is niet Dampig.!!!!!!!! yipie !!! ik was in utrecht , hij heeft een zwarde bronchitis is te behandelen.
Ik ben echt blij.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:40

Gelukkig. Ik ben heel blij voor jou en je paard!
Succes verder met zijn herstel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:05

dat is een goed bericht..... beterschap dan maar he?!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:57

Gelukkig maar! Goed bericht! Wat krijgt ze nu voor medicijnen? Antibiotica?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:11

Dus toch bronchitis! Maar goed dat je hem hebt laten onderzoeken, een verwaarloosde bronchitis kan wel tot dampigheid leiden - maar jij bent er nu gelukkig bijtijds bij Lachen