Info gezocht over herpes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

Info gezocht over herpes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:36

Ik ben op zoek naar wat informatie over Herpes, maar dan wel de herpes die blaasjes in de mond veroorzaakt (dus niet rhino). Dus een soort van koortslip, maar dan bij paarden.

Ik ben al wezen googlen, maar kan niet echt iets vinden. Ik er hier iemand die misschien een internet site weet ofzo wat ik kan gaan lezen?

Alvast bedankt!!

DGKstudent

Re: Info gezocht over herpes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:05

eh.. ik denk dat je dan heel lang kan zoeken..,

maar ehh.. herpes die blaasjes in de mond bij het paard veroorzaakt komt zover ik weet niet voor...
bij de mens moet je zoeken op het herpes simplex virus;

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:31

Hoi,

toevallig hebben wij een merrie in de paardenopvang staan die herpes krijgt van een bit volgens de oud eigenaar.
Ze wordt dus gereden met een hackamore.

ik had er ook nooit van gehoord

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 07:40

@DGKstudent: het komt wel degelijk voor.....maar niet vaak dus, want anders was er wel meer info te vinden.

@ozzy1: dat kwam dus door een bit, interessant!

Er is dus gister bij mijn paard herpes geconstateerd. Zijn lippen aan de binnenkant zitten helemaal vol met blaasjes. Echt heel zielig....
En ik maar denken dat hij zo schuurt vanwege pollen of iets dergelijks. Gestoord

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:52

dat verhaal van het bit ken ik ook, dan kan het paard niet tegen het materiaal van het bit en reageerd daarop met blaasjes, wist alleen niet dat dat ook Herpes kon zijn...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:23

Ik denk dat je eens bij een (gediplomeerd) paardentandarts moet informeren. Een pony bij ons op stal had het ook en dat is door de paardentandarts ontdekt. Ze moest een paar dagen met een raar groen goedje spoelen en weg was het. Succes ermee!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:36

wij hebben het gehad op stal, ik weet niet hoe het gekomen is maar wat ik wel weet is dat het nogal besmettelijk is, het duurde ongeveer 10 dagen. (per paard)

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:51

@TheSam: er is al een gediplomeerd iemand bij geweest gister, die heeft het geconstateerd. Ikzelf zou het nooit bedacht hebben dat het herpes zou kunnen zijn.

Ranja heeft het nu al ongeveer 1,5 maand. Bloos Toen is het heel licht begonnen met het schuren van zijn neus, het werd steeds erger.
Ik dacht eigenlijk dat het een of andere allergie zou zijn, daarom is gister (na 3 weken wachten) Steffi van der Laarse naar hem wezen kijken.

Besmetting is volgens Steffi zeer gering, omdat het aan de binnenkant van zijn lip zit. Dan moet het al direct mond op mond contact in fleem-houding zijn zeg maar. En tot nu toe is hij ook echt de enige op stal.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 21:09

Primula heeft een paar jaar geleden ook herpesblaasjes gehad op de binnenkant van haar lippen. Ik kon ook zo direct niks bedenken om eraan te doen. Ik had toen geprobeerd om echinaceazalf erop te smeren, maar dat likte ze gewoon direct weg. Verder heb ik er niks aan kunnen doen, maar na een paar maanden is het vanzelf weggetrokken.
Bij de rest van de kudde was er niks te zien.
En ja, ik heb toen ook het hele internet afgezocht, maar geen informatie gevonden hierover bij paarden Bloos .

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 21:21

Nog vergeten te vermelden, hij moet 1 keer in de 3 dagen een injectie hebben om de herpes te bestrijden. Hierdoor moet het hopelijk snel beter gaan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:54

Mijn paardje had ook herpes. Alleen dan in z'n darmen. Daar kreeg ik druppels voor en ampullen.

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:05

hey mijn paard heeft ook een herpes infectie waardoor hij slecht op het bit reageerd ik rijd hem idd met hackamore en er is genoeg info te vinden over herpes bij paarden hoor! bij sommige paarden gaan de blaasjes weg bij de mijne zijn het littekentjes geworden!!www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie2.htm

Xen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:02

radje schreef:
wij hebben het gehad op stal, ik weet niet hoe het gekomen is maar wat ik wel weet is dat het nogal besmettelijk is, het duurde ongeveer 10 dagen. (per paard)

Een paardje bij ons op stal heeft het ook gehad en die heeft verder niemand besmet hoor, terwijl ze in die tijd altijd met zijn allen in de paddock stonden. Ik vraag me dus af of het idd zo besmettelijk is...