wat zou dit kunnen zijn? (foto´s)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lauwtje_

wat zou dit kunnen zijn? (foto´s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:33

Vorig jaar merkte ik al bij m´n merrie een plekje bij de achterbenen waar ik plukjes haar vanaf kon trekken, verder niks aan gedaan en het was weg.

Tot vorige week, ze kreeg weer op hetzelfde plekje zown plek, heb al het losse haar eraf gehaald en weer niks aan gedaan, er zat al nieuw zwart haar onder en dat is alleen maar gegroeid.
Maar vandaag merkte ik dus dat het ook aan haar andere achterbeen zat, precies dezelfde plek! En tot overmate tot ramp ook op een andere plek en juist... alsof ze een spiegel tussen dr benen heeft, ook aan dr andere been.

Ik vraag me toch echt af wat t kan zijn, verder heeft ze het nergens! En ik borstel dr benen met dezelfde borstel als dr hele lichaam. En als t eraf is, is het er ook af, de plek wordt niet groter.

Even wat foto´s:
Afbeelding
Onder dr knie
Afbeelding
Boven dr knie
Afbeelding
En zulke plukken kan ik er dus aftrekken

Zou het misschien komen doordat ze tegen dr staart aanplast en deze weer op de beruchte plekken hangt? Schimmel misschien? Vreemd alleen dan dat het nergens anders voorkomt...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

(ow edit... die plekken komen pas wanneer ik het losse haar eraf haal, het gaat er niet vanzelf af)

SANEX

Re: wat zou dit kunnen zijn? (foto´s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:07

Ziet eruit als schurftmijt... schurftmijt kruipt onder de huid, waardoor het haar loslaat en er een korsterige huid kan komen. Het begint meestal op de (pijp)benen
Je kan een huidafkrabsel laten maken door de DA en dit even laten bekijken onder de microscoop, dan weet je het zeker en ook waarmee je behandelen moet.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:09

Lady had dit ook en we hebben een stofwisselingskuur gehad en nu is het haast helemaal weg. Gewoon even de DA bellen en ernaar laten kijken. Voor het hele verhaal voor deze kuur moet je maar even pben

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:14

Dit heeft mijn pony een paar keer per jaar, als ze erg aan het verharen is. Dan kan je het zo erg aftrekken. Het is altijd alleen op haar benen, en verdwijnt vanzelf weer. Wij denken dat het komt omdat ze al zo oud is, en dat daardoor alles niet meer zo makkelijk gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:21

Ik verplaats het even naar Medisch Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:24

Mijn paard heeft dat een paar weken geleden ook gehad op haar benen en een heel klein plekje op haar hoofd.
Heb wel even de Betadine shampoo uit de kast gehaald Knipoog
Toen ik een VA wilde bellen was het eigenlijk alweer weg Verward
Ben toch wel benieuwd wat het nou is...
Anders misschien alsnog de VA bellen.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:29

ik ga t eerst maar met betadine shampoo proberen en als t terugkomt of niet overgaat laat ik de DA kijken, bedankt voor jullie reacties!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:49

ziet eruit als schurft, mijn paard heeft ieder voorjaar beenschurft.
Ik behandel het met Sebacil heb nog een flesje kunnen kopen in het buitenland en daar ben ik héél zuinig op!

Vorig jaar is mijn paard ervoor geent omdat het septisch was (open met bloed enzo) en er kans bestond dat hij Einschuss zou krijgen, dit jaar was ik er gelukkig bijtijds bij

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:58

ik heb dit ook gehad met mijn paard, en ze kreeg het doordat er te weinig hooi in haar stal lag (wat ik niet erbij mocht pakken, ben er gelukkig weg) maar door het liggen en weer opstaan kreeg ze deze plekken. niet om je af te kraken hoor maar het zou kunnen togh? naja geluk ermee groetjes

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:15

oris heeft zulke plekken dus ook.. op dr benen... alleen dan ietsje minder kaal.. als je t dr af haalt... maargoed.. de VA zei dus dat het idd een soort meit was... en k moest t wassen met betadine.. en dr daarna zalf op smeren... Clown dus dat hebben we gedaan.. en n tijdje is het weg geweest.. maar soms zie je die plekken opeens weer op komen dagen... ze had het laatst ook opeens aan 1 kant naast dr schof.. en op t puntje van dr oor Koe maar volgens de VA was het geen schimmel ofzowiets.. dus daar waren we al blij mee Tong uitsteken

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:24

Dit heeft mijn paard ook ieder jaar, dan verharen de haren sneller dan dat het lichaam aankan. De haarzakjes zijn dan overvuld of zoiets (iemand heeft het ooit proberen uit te leggen). Goed poetsen om de dode haren weg te krijgen en dan is het over. Het kan helemaal kaal worden. Komt het over het hele lichaam dan zou ik wel een veearts waarschuwen, succes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:26

zodra er bloed te zien is, ben je al te laat met de DA bellen..... dan zit je aan een peperdure behandeling vast die NIET vergoed wordt door de verzekering, want schurft valt onder het hoofdstuk verwaarlozing bij verzekeringen. Ik was vorig jaar meer dan 500 euro kwijt aan de hele behandeling en door de zware rotzooi die is ingespoten 8 weken niet kunnen rijden omdat ie gewoonweg omviel als ik erop ging zitten.....

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 10:12

NoNeTtE schreef:
ik heb dit ook gehad met mijn paard, en ze kreeg het doordat er te weinig hooi in haar stal lag (wat ik niet erbij mocht pakken, ben er gelukkig weg) maar door het liggen en weer opstaan kreeg ze deze plekken. niet om je af te kraken hoor maar het zou kunnen togh? naja geluk ermee groetjes

te weinig hooi? bedoel je niet stro? maar m´n pony staat op een flinke laag zaagsel en ligt eigenlijk nooit dus dat zou t niet kunnen zijn

ben sowieso niet verzekerd ehm m´n paard dan dus ik draai toch wel voor de kosten op

nogmaals bedankt voor jullie reacties

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:23

je ziet het nu veel he?
die verhaar problemen....

denk dat het veelal te maken hefet met het voorjaar, hormonen en misschien dat het lichaam soms het snelle verharen niet helemaal aankan.

denk dat je de plekjes t beste gewoon even kunt insmeren met wat onstmettende zalf ( betadine ofzo)
en even afwachten.

je ziet t dus best vaak, en bij de meeste paarden komen er gewoon nieuwe haren op en zie je er vervolgens niks meer van.

op zich klopt het wel dat plekken waar een paard over de benen heen plast of poept dat daar de haartjes er af gaan, komt omdat de huid word afgesloten door de urine...

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:05

een pony van een vriendin van mij had ook zoiets, Dat werd Rasp genoemd, het is een soort van mok...
maar of dit dat ook is weet ik niet...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:39

mijn paard heeft dit ik ook elk jaar ik heb zelf het idee dat het haar een beetje gaat verstikken op het lijf kan je goed borstelen maar op de benen moet je toch wat voorzichtiger zijn.Met betadine wassen kan in iedergeval geen kwaad

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:12

Mijn paard heeft een paar weken geleden precies hetzelfde gehad . Ik moest de benen wassen met sebacil en na 2 weken weer herhalen . Na 2 keer behandelen was het helemaal over . Je kan ook een paar weken later je paard helemaal wassen met sebacil . Vergeet ook niet je borstel te ontsmetten , want daarmee verspreid je het over z,n hele lijf.

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:22

rusty had precies hetzelfde. ik dacht eerst dat het iets van rasp was of zo maar het komt ieder jaar met verharen terug. de dierenarts heeft gekeken en die zei dat het een soort exzeem maar geen rasp was. Ik kreeg een soort melk, vetaderm heette het. dit mag je niet meer als 14 dagen gebruiken. bij mij was het toen ook weg na die 14 dagen
misschien heb je hier wat aan succes...rox

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:13

ow dat is een hele goeie! ik heb nog vetaderm staan.
Ben blij dat het meer voorkomt *ja niet dat ik t andere mensen gun ofzo maar dat t niet een of andere zeldzame ziekte is*

FrnanDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:38

mijn paardJ heb zelf ook iets maar ik weeT niet wat..

hij heeft bij zijn staartwortel dat je de haren met huid
er zo af kunt trekken ik vrees voor het ergste. ik heb
hem net 4 weken en toen ik hem kreeg was het minder erg
maar het kan ook zijn dat hij flink toegetakeld is in de nieuwe
wei waar hij instaat..maar hij kan ook schurt hebben want bij zijn manen zitten ook van die schilfers. heeft iemand anders daar
verstand van? ik zou het graag zo snel mogelijk willen weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:29

frnando:

ik denk dat de jouwe zomereczeem heeft, kijk even in het zomereczeem topic voor middeltjes etc...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:07

Goed poetsen!!
Misschien een keer wassen met sebacil (heeft nu een andere naam??)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:39

nee sebacil is uit de handel, het is niet meer verkrijgbaar (officieel, maar in de praktijk kan je er nog wel aan komen)

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:06

Hé,

Nu moet ik ook maar even goed dit topic in de gaten blijven houden,
mijn paard heeft namelijk precies hetzelfde.
Ik heb Teershampoo gekocht.
Op de verpakking stond zo ongeveer dit:
'Voor paarden met Schilvers, schimmel en staart en manenexceem'.
Het helpt best goed.
Nu maar hopen dat het over gaat, ik heb geen zin in die verzekering
dat schimmel enzo onder 'verwaarlozing' hoort want ik ben twee uur
per dag bij m'n knollebol Vork

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:07

Theershampoo is van eque-star (ofzoiets?)