dik been! vocht of peesblessure?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

dik been! vocht of peesblessure?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:34

Mijn paard heeft aan haar linkervoorbeen een aantal jaar geleden een peesblessure gehad en afgelopen winter weer!

We zijn nu zover dat ik weer gewoon met haar aan het werk ben. Ik ben dressuurmatig (M2 niveau) aan het trainen en maak regelmatig een buitenritje (ook over het harde). Springen mag en doe ik nog niet.
Opzich gaat het heel goed, maar sinds 2 weken is haar been geregeld DIK! Verdrietig
Ze loopt er prima op, is niet kreupel ofzo! Ik ben wel meteen gaan koelen (15 min. afspuiten). 's morgens is het vaak dikker en nadat ze in de wei heeft gelopen of na arbeid is het iets minder dik.

Toch heb ik de DA erbij gehaald (zekere, voor het onzekere, ik was erg bang dat het toch weer een peesblessure was), maar volgens de DA is het gewoon VOCHT?! Verward Volgens hem is en blijft dat been een zwak punt en is de doorbloeding in dat been niet zo goed, de afvalstoffen worden niet zo goed afgevoerd en daardoor is dat been dikker (houdt vocht vast)! Ik kan volgens hem gewoon doorgaan met trainen zoals ik deed! (hij vond dat hij voor niks gekomen was, hij zag een klinisch goed paard zei hij)

Nu heb ik afgelopen week toch rustiger aan gedaan en ging het opzich best goed met dat been. MAAR nu heb ik gisteravond weer 1 uur prive dressuurles gehad (redelijk pittig), thuis heb ik haar been 10 min. afgespoten en haar op stal gezet......EN ja hoor! VANMORGEN was haar been echt weer HEEL DIK Huilen Ze is er dan ook gevoeliger aan.... Verdrietig

WAT MOET IK NU DOEN?!?!? Zal het werkelijk alleen vocht zijn, zoals de DA zegt OF zal het toch een peesblessure zijn (waar ik zelf toch bang voor ben?!)

Haffie

Re: dik been! vocht of peesblessure?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:52

Hoi Hoi,

Ik denk dat het verstandig is om het nog rustig aan te doen met je paardje, een peesblessure kan langer reactie geven dan je denkt.
Mijn paardje heeft deze winter ook een peesblessure opgelopen ik ben nog steeds met haar aan het stappen ( mag nu erop om te stappen) en daarna zie je dat deze pees toch nog reactie geeft,
dus nog wat gevoelig is.

Niets tegen je DA maar ga anders eens bij een ander een 2e opinion vragen.

Veel suc6 ermee!!!!!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:13

Is het andere been niet dik ?
Als je even aan de hand stapt, is het been dan weer normaal ?
Waar is het been dik: tussen hoef en kogel (koot) of boven de kogel (pijp) ?

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:26

Misschien voor de zekerheid (en je gemoedstoestand) een scan laten maken??

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:29

Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en een scan laten maken. Je zit nu alleen maar te piekeren en uit ervaring (helaas) weet ik dat je aan de buitenkant van een been niet kan zien hoe het er van binnen uitziet.
Veel sterkte en misschien valt het allemaal mee! Knipoog
Ik heb vandaag ook de DA "voor niks" bij mijn paard laten komen, maar voel me daar beter bij dan een keertje te laat

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:50

Ik zou indd ook voor de zekerheid een scan laten maken. Is het been ook warmer? liever een paar pasjes terug in de training nu dan een paar maanden op stal met een peesklap..