Bultjes op de rug..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ploppertje

Bultjes op de rug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:48

Mijn pony, we hebben hem sinds november, krijgt allemaal harde bulten op z'n rug. Hij heeft er echt heel veel maar hij heeft er geen last van. In eerste instantie dachten we dat het drukplekken waren. We hebben inmiddels een ander zadel waar we een bont onderlegger onder hebben. Maar ze blijven. Ook de deken is uitgesloten want hij loopt inmiddels zonder deken buiten.
Ik heb al verschillende mensen gevraagd wat het kan zijn. Sommigen zeiden eiwitbulten, weer anderen zeiden vetbultjes. (hij was nl. heel dik toen we hem kochten)
Weten jullie misschien wat het kan zijn???

SharirBobby

Re: Bultjes op de rug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:24

Het kunnen ook allergie bultjes zijn. (hij kan allergisch zijn voor bepaalde wasmiddelen).

Waar zitten de bulten? bij de schoft of meer naar achteren? vlakbij de ruggegraat of meer naar beneden?

Ugene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:42

Misschien dat het dit is:eos.noduli (zo staat het iig op het keuringsrapport, kan een afkorting zijn).

Mijn paard heeft dit iig, het is geconstateerd bij de keuring toen ik hem kocht. Er is geen nederlands naam voor maar de dierenarts zei dit:

Het zijn een soort van bultjes in de huidstructuur, ze hebben er geen last van en mocht het erger worden dan heeft de dierenarts er een zalfje oid. voor.

Die van mij heeft het aan de linkerkant alleen. Misschien dat je je dierenarts ernaar kunt laten kijken?

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:56

Een paard waar ik vaak op rij heeft sinds kort ook bultjes op zijn rug, onder de plek van het zadel aan beide kanten. Zijn ook harde bultjes en ze zijn ongevoellig. Ik heb ook geen idee wat het kan zijn, en de instructrices ook niet Verward

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:13

Hm, mijne heeft minibultjes op haar linkerschouder.. Maar ik denk niet dat dat hetzelfde is bij jou.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:43

Meest waarschijnlijke is dat het eiwitbultjes zijn. Voer je kuil? Of voer met veel eiwitten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:32

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:58

Miro heeft er ook een aantal, bij zijn manenkam en op zijn schoft die helaas door het zadel wel kapot is gegaan, nu is het geen bult meer maar een litteken en hij heeft er geen last van. Dit kwam inderdaad door eiwit.....lucerne, daar kan hij absoluut niet tegen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:10

Volgens meerdere Dierenartsen bij mijn paard, hij heeft ze nl ook, zijn het bindweefselbultjes...onze boer had kunstmest gestrooit(grr dit jaar ook weer) terwijl onze paarden nog op het land stonden, mijn andalusier is erg gevoelig en zat binnen 24 uur onder de harde bultjes, ze jeuken niet, zijn niet gevoelig...niks, maar ze zijn er gewoon, keihard, vooral op de rug, maar ook bij de schouders op de hals en flanken..de meesten trekken weg, maar op de rug en bij de flanken zitten ze nog, op de rug en flanken zitten ze al een jaar en ze trekken niet weg. Het is een soort opslag van afval /gifstoffen die ze binnen krijgen zeg maar. Ze kunnen kleine ontstekinkjes veroorzaken, en het kan zijn dat het lidtekenweefsel wordt en niet meer wegtrekt. Zolang ze er verder geen last van hebben kan het geen kwaad.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:19

Bedankt iedereen!!!