Hoe het paard met krampbeen leren voetje geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doubledream

Hoe het paard met krampbeen leren voetje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:33

Hallo,

dit is een lang verhaal. maar A.U.B. lees het wel!!!!

Mijn zus heeft een nieuw paard, deze heeft ze nu al 1 maand. het is echt een super lief paard en kan echt super lopen. mijn zus gaat over een maandje in de M starten het paard is 9 jaar en het ras is KWPN stokmaat is 1.75. Helaas is er 1 minpuntje aan dit paard. ze heeft links achter een kramp been. dit wisten we als bij de aankoop natuurlijk eerst verschillende dierenartsen gebeld en ook even een telefoontje gepleegd naar Utrecht. allemaal zeiden ze dat dit GEEN nadelen heeft voor dit paard. het paard zou namelijk gewoon kunnen lopen en zou ook nooit kreupel gaan lopen op het krampbeen(uitgezonderd met hoefzweren ed.). Alleen bij de hoefsmid zou dit een probleempje hebben en met hoevenkrabben. Dus wij een geduldige/rustige/goede hoefsmid gebeld alles uitgelegd enzovoort. die zou het wel willen proberen. Die is gisteren langs gekomen En heeft 3 benen gedaan. en toen kwamen we bij het krampbeen. niet te pakken te krijgen en het paard stond helemaal te shaken. omdat hij het been wel wou geven maar niet kon geven dus dat been is uiteindelijk niet bekapt. andere 3 wel. De hoefsmid zei dat ze maar 20/25 CM van de grond af hoefde te komen en hij kon hem bekappen. Dit konden we leren. Mijn zus met haar Blonde haren heeft vergeten te vragen hoe we dit kunnen leren. dus nu snappen jullie het al.

Hoe kunnen wij hem dit met veel geduld en zonder ruzie te maken, hem leren dat ze maar 20/25 cm van de grond hoeft te komen met haar linker achterbeen.

Bedankt voor het lezen.
Ik hoop dat jullie antwoord(en) op mij vraag hebben.

Cin

Re: Hoe het paard met krampbeen leren voetje geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:18

Mijn paard heeft ook een krampbeen en waarschijnlijk is het makkelijker voor jou paard om hem juist hoger op te tillen. Ik ben als volgt te werk gegaan. Ik zet hem met zijn lijf tegen de muur, natuurlijk niet helemaal maar wel zo dichtbij dat hij daar steun aan heeft. In jou geval zet je hem dus met zijn rechtekant tegen de muur. neem dan een zacht halstertouw en doe dat dubbel , leg het middenpunt van het touw in jou paard zijn kootholte. Ga naast je paard zijn buik staan en trek met het touw het paard zijn been omhoog een beetje in jou richting, dus zeg maar onder zijn buik. Plaats wel je voeten zo dat je op tijd opzoij kan springen als hij hem neer wil zetten. Bij mijn paard lukt het eerst alleen met zijn tweeen, de een tilt de voet op en de ander krabt de hoef, maar later kon ik het ook alleen. Nu ben ik zover dat ik zijn voet op kan pakken en dan laat ik zijn hoef rusten op mijn knie en kan ik hem uitkrabben en interen zonder problemen. Hij krijgt wel altijd een snoepje na het krabben en echt je moet hem nooit straffen want het is een zenuwbeweging dus als je hem straft dan raakt hij misschien in paniek en durft hij de volgende keer helemaal niet meer zijn voet te geven. Mijn hoefsmid kan hem ook zonder problemen bekappen en spreekt hem tijdens dat kappen kalmerend toe en dat gaat erg goed. Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt want het is waarschijnlijk voor ieder paard verschillend maar bij mijne gaat het steeds beter. heel veel succes

lovelyhorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:24

Ja dat kan ik wel eens proberen....en over dat boos worden enzo dat doen wij ook niet. want dan weet je zeker dat hij dat been nooit gaat geven. en het is niet terecht om het dier te gaan straffen

Nog meer tips bokkers??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:36

Mijn paard heeft ook krampbenen. Hij heeft het aan beide benen maar rechts achter is het ergste. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met dat hij niets wilde optillen.
Wel is het zo dat een paard met een krampbeen zijn been juist het liefst hoger optilt. Met krabben kun je dit dus toestaan. 'Mijn' smid breng zijn been echter wat lager voor het bekappen omdat het paard dan niet meer zoveel 'terug'trekt.

Zoals Cin het hierboven uitlegt is het perfect omschreven en volgens mij is dit echt de enige manier.

Laat je paard inderdaad de steun opzoeken van een muur oid en vaak gaat het ook beter NA het rijden c.q. bewegen.
Altijd als mijn smid komt ga ik mijn paard eerst rijden of longeren.

Bij het oefenen van het voetje geven kun je dit dus het beste doen ná het rijden!

Veel succes enne...laat even weten hoe het gaat.

Oh ja...mijn paard is trouwens inmiddels 15, loopt ZZ-licht dressuur en is nog nooit kreupel geweest.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:43

Veel geduld en tijd erin steken en veel snoepjes. Hij moet eerst vertrouwen krijgen als hij dat been geeft. Begin met gewoon voetje vragen zonder iets te doen en breidt het zo uit. Zoek bij jouw paard uit op welke hoogte hij het minst last heeft dat de kramp erin schiet. Veel geduld en oefenen dan gaat dat best lukken, maar eerst moet hij weten dat het goed is en geen extra spanning krijgt bij het geven van deze voet.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:15

Ze heeft dus linksachter een krampbeen? Heb je al eens geprobeerd om dit paard aan de rechterkant (dus onder de buik door) haar linkerhoef uit te krabben?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:41

Dit probleem heb ik dus ook!
Nou weet ik niet of het daadwerkelijk ook om een krampbeen gaat (heb nog nooit over een krampbeen gehoord)
Mijn paardje staat niet heel erg gelukkig op haar achterbenen, ze plaatst ze ver onder haar lichaam bij stilstand (zie foto). Het hoefjes geven is bij haar ook een groot probleem! Ik vraag me vaak af of:
-Ze gewoon d'r voetjes niet kan geven door haar beenstand, het is geen groot paard (1.58) maar soms staat ze met vier voeten in 1 m². Dat het uit balans brengen door een voet op te tillen teveel spierspanning op kan leveren.
-Dat ze niet durft, ze is hiervoor niet altijd even eerlijk behandeld en heeft ook een aantal littekens op haar benen. (net onder d'r bil en bij d'r achterknie).

Ik ben nu vanaf februari full time met haar bezig en we gaan met sprongen vooruit qua rijden e.d., ze zit steeds lekkerder in d'r velletje maar die achterbeentjes Gestoord
De tip met het touw zal zeker niet helpen bij haar, dan gaat ze volledig door het lint.
Waar we nu mee bezig zijn is gewoon elke dag weer opnieuw voetjes training. Soms gaat het goed en de andere dag gaat ze erbij zitten, hipt ze van de ene naar de andere kant... lief blijven en weer opnieuw beginnen is dan niet altijd even makkelijk! Het is ook geen onwil van haar hoor ze blijft net zo geduldig en zal niet slaan of steigeren

Verder loopt ze geen dag kreupel en is alleen het deel boven haar rechterkogel iets gevuld. De Osteopaat is vorige week weer geweest en vond dat ze qua achterhand erg vooruit was gegaan....
Pff wat een verhaal..
Ik hoop dat iemand nog een tip heeft om het vooral op een diervriendelijke manier op te lossen.

Afbeelding

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:06

Onze hoefsmid vroeg het voetje en dan deed hij het been eerst wat naar voren trekken en dan pas naar achter. En vooral het voetje laag houden. Het is ook het handigst om het te doen na het rijden of nadat hij buiten gelopen heeft.

moonl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:19

voordat de smit komt gewoon wat sedalin geven, dan ontspant ie wat en wordt t voor de smit makkelijker.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:21

Ik los toch liever het probleem op en niet de oorzaak..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:23

hmmm dat klink ook niet wakker....

Ik los liever de oorzaak van het probleem op...

Ja das beter! Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:19

Kuiken schreef:

Ja das beter! Lachen

Hoe bedoel je dat precies?
Van jouw specifieke situatie of in het geval van een krampbeen?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:48

Randy01 schreef:
Kuiken schreef:

Ja das beter! Lachen

Hoe bedoel je dat precies?
Van jouw specifieke situatie of in het geval van een krampbeen?

Ik ben er niet zo voor om voor het gemak te kiezen voor een verdoving/kalmering van een paard. Het dier geeft aan dat er iets niet goed zit en dat het zijn been niet lang op kan tillen. Mijn mening is dan dat je eerst er alles aan moet doen om het probleem bij het paard op te lossen.
Maar misschien heeft dit ook mijn mijn specifike situatie te maken inderdaad. Ik heb ook in mijn eerst berichtje verteld dat ik niet heel bekend ben met een krampbeen en dus ook niet weet of dit ooit te verhelpen is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:59

Kuiken schreef:
Ik los toch liever het probleem op en niet de oorzaak..

als het echt een kramptrekker is, dan is de oorzaak vaak niet te vinden
gewone DA's weten er erg weinig van(ik heb zelf ook een kramptrekker)

de 1e en enige die ik er iets zinnigs over hoorde zeggen was steffi vd laarse, zij is naast gewone DA ook acupuncturiste en osteopaat etc, zij vetrelde dat bijna iedere kramptrekker een belaalde blokkade in zn rug heeft, vlakvoor de staartaanzet, en idd Quentin ook, na haar behandelingen(voor een scheef bekken, stond los van kramptrekken) is het kramptrekken wel sterk verminderd, hij kan weer zonder verdoving naar de hoefsmid! dat ging eerst echt niet, vroeger hielp ff longeren voor de smid kwam, laatste tijd kon hij echt niet zonder te krampe zn been geven, netjes bekappen zat er dus niet in, iig niet zonder verdoving

kramptrekken is foutje in de overdracht van het signaal van de zenuw naar de spieren(vergelijk het met een spastisch iemand, die maakt zijn bewegingen ook niet expres of bewust)
beinvloeden kan je het niet ook het paard kan er niets aan doen, oefenen heeft weinig zin, het zal aleen het paard leren dat ie dus zich iets kan ontspannen en dat voetjes geven of nar de smid gaan geen stress beteknd (mijn paard stond te stressen bij de smid, omdat mn vroige smid zich flink uitleefde als ie weer eens kramp had, die deed alsof mn paard dta bewust deed en mepte dr flink op los, die kon dus ook vertrekken toen ik dat zag, slaan mag, maar niet als het niet terecht is!!)

verder tilde ik eerst dagelijks de voetjes op om ze uit te krabben na eht rijden(er voor lukte amper) dit doe ik allang niet meer, is voor t paard niet leuk en voor mij ook niet

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:20

@ Renske20
Ik snap 1 ding niet..
Jij geeft aan dat Quentin zonder problemen naar de smid kan maar je krabt zijn hoeven niet meer uit. Maar zou hoeven uitkrabben dan ook niet zonder problemen moeten kunnen na een behandeling van Steffie?

En nog een vraagje: Staat jouw paard achter op ijzers of is dat ook niet mogelijk voor de smid?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:40

hij kan ze stukken makkelijker geven, zeker na t rijden, alleen kan ik amper bukken ivm mn rug, ik kan zn voetje dus niet laag vasthouden, hoog optillen is nogsteeds niet fijn voor Q

wel kan hij nu probleemloos worden bekapt, zonder verdoving, smid die houdt zn voetje lager dan bij een ander paard, en zo kan hij Q bekappen met maar 1x een mini krampje of zelfs helemala geen kramptrekken van hem, terwijl het vroeger al 4 of 5x flink kramptrekken was voordat de smid zn ben goed en wel vast had Scheve mond

Q kan echt nit op ijzers, denk dat dat teveel gevraagd is, nagels erin slaan moet precies gebeuren, een keer krampen en de nagel zit scheef met alle gevolgen van dien, ook gaat dat 'harder' dan alleen gewoon bekappen, mn smid moet wel opletten dat hij Q dus voorzichtig en niet hardhandig bekapt, dan komt er weer extra spanning en verergerd het kramptrekken

een lichte kramptrekker kan wrsch wel achter beslagen worden, zoek dan alleen een geduldige smid en niet zo een als mn vorige smid die denkt dat ze het expres doen en zich ff uitleeft om hem Scheve mond

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:14

Ik ehb zelf ook een kramp trekker. Ook links achter. Wij hebben ook vanalles geprobeerd maar ik kan dus ook dat been niet op tillen. Tegen een muur zetten helpt niet want hij blijft gewoon leunen op zijn kramp been. Ik heb een fysio bij hem gehad ivm een ander probleem en die vertelde mij dat het vaak uit de nek komt. sinds ik oefeningen doe met zijn nek is zijn kramptrekking al minder geworden, alleen het voetje op tillen lukt niet omdat hij zijn gewicht niet op zijn rechter achterbeen wil zetten.

Ik ben dit nu aan het trainen door een blokje houd aan de achter kant tegen zijn hoef te zetten, daar zacht tegen aan schoppen zodat hij zijn voet een stukje op tilt en dan leunt hij tegen het houd blokje aan waardoor zijn gewicht verplaatst word naar zijn rechter been. op deze manier hoop ik verder met hem te komen

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:42

Nou bedankt voor alle informatie...wil nog wel meer hoor Knipoog

ik heb sowieso een heel rustige hoefsmid die niet zo maar slaat. ik heb van te voren ook alles uitgelegd en dat hij hem niet mocht slaan vanwege het krampbeen......als mijn hoefsmid hem 3x waarschuwd omdat ie heen en weer blijft bewegen/hangen e.d en houd dan nog niet op dan verdiend ie wel een Klap maar als het paard braaf is dan zegt ie ook Goed zo paard, braaf paard en beloont hem dan. Dus daar ligt het niet aan.

nu we hem een tijdje hebben en hem flink los werken enzo is het al wel een stuk minder want als het beest uit ze stal stapte dan begon zijn hele achter been te trekken. nu gelukkig al niet meer. maar dat met de hoefsmid is nog steeds een probleem. Huilen

Ik vind het zo stom dat er zo weinig informatie over is! ik snap niet dat er maar zo weinig informatie over is...want er zijn toch wel redelijk veel eigenaren die ook zo'n paard hebben. En die paarden kunnen er echt niks aan doen.....soms worden paarden zelfs weg gedaan vanwege het krampbeen Huilen

Meer informatie dus A.U.B

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:13

wat zoiezo goed is voor een paard met een kramp been is veel lopen. dus zoveel mogelijk uit stal. Die van mij loopt nu een aantal uur per dag los en het is nu al een stuk minder geworden als dat het was.

en probeer eens te kijken op welk been hij zijn gewicht zet. Als ik mijn paard zijn gewicht op zijn rechterbeen wil laten zetten gaat hij terug duwen. Vraag me af hoe dat bij jou paard is

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:33

Breitling schreef:

en probeer eens te kijken op welk been hij zijn gewicht zet. Als ik mijn paard zijn gewicht op zijn rechterbeen wil laten zetten gaat hij terug duwen. Vraag me af hoe dat bij jou paard is

Dit is bij mijn paard dus heel apart ze staat op rust met het been wat ze nooit kan/wil geven Verward
Als ze weer recht gaat staan om vervolgens op d'r andere been te rusten gaat ze gauw weer terug naar d'r moeilijke been..

Het is al een wonder dat ze op rust is gaan staan dit deed ze eigenlijk nooit. Maar de weidegang en dagelijks beweging hebben hier zeker aan mee geholpen.

Hebben jullie kramppaardjes wel een normale achterhand? geen afhangend kruis, ver onder treden enz???

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:09

mijn paard staat ook op rust op links (zijn krampbeen) en volgens de fysio is zijn krampbeen sterker bespiert als zijn andere been. Dus rechts is zijn zwakke kant en op dit been wil hij dus ook niet staan. Het is dus niet zo dat hij zijn been niet kan optillen omdat het een kramp been is, maar omdat hij zijn gewicht niet op zijn andere been wil zetten.

Mijn paard heeft een heel goed achterbeen gebruik! alleen moet rechts dus sterker worden

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 16:42

Kuiken schreef:
Breitling schreef:

Dit is bij mijn paard dus heel apart ze staat op rust met het been wat ze nooit kan/wil geven Verward
Als ze weer recht gaat staan om vervolgens op d'r andere been te rusten gaat ze gauw weer terug naar d'r moeilijke been..

Het is al een wonder dat ze op rust is gaan staan dit deed ze eigenlijk nooit. Maar de weidegang en dagelijks beweging hebben hier zeker aan mee geholpen.

Hebben jullie kramppaardjes wel een normale achterhand? geen afhangend kruis, ver onder treden enz???

ja en die van mijn zus staat te schrapen en dan met 1 van zijn achterbenen op rust dus zo:

links voor schrapen= rechtsachter op rust.
rechts voor schrapen=linksachter op rust.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:17

Kuiken schreef:

mijn zware kramptrekker heeft Z1 gelopen met mij, heb hem laten afkeuren op ataxie(uiteindelijk foute diagnose, stond ook los van het kramptrekken en train nu dus weer gewoon verder start hem alleen niet meer, teruggekocht van verzekering dus mag niet meer starten)

zal ff duidelijke foto zoeken van zn achterhand(meer dan 6000 foto's gemaakt van de paarden, leuk zo'n digi, wordt dus ff zoeken Clown ) maar hij heeft volgens mij een normale achterhand qua bouw, bespiering was niet optimaal ivm scheef bekken, wat door een valpartij is gekomen)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:25

ff een rijfoto, net weer begonnen met rijden begin dit jaar(na ene zomer rust ivm mn nek en een tijdje niet geredne ivm afkeuren, toen behandeld door steffi en weer begonnen met rijden)

Afbeelding
hij kan dus wel wat gaan 'zitten' achter, mag wel nog sterker worden maar dat is een kwestie van spieren weer opbouwen

foto van april
Afbeelding

standfoto zal ik ff zoeken dat is nog net wat duidelijker qua bouw Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:29

ik heb ook wel 2 foto;s Clown
Hier was hij 2 maandjes onder het zadel. Zijn achterbeen gebruik is niet verkeerd toch? Haha!
Afbeelding
Afbeelding