Droes, hoe nog meer te herkennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Droes, hoe nog meer te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:05

Aangezien er bij ons op stal 1 bevestigd droesgeval is en 1 verdacht geval, moete wij onze paarden extra goed in de gaten te houden..
Nu stond het verdacht geval tegenover mijn paard en moet ik dus extra goed in de gaten houden.
Maar nu komt het probleem, ik kan haar met geen mogelijkheid temperaturen! Zijn er andere symptomen waaraan je het in een vroeg stadium kan herkennen? Bv niet eten, lusteloosheid ofzo? En komen de bulten altijd? En komen die in het begin meteen?
Ik hoop dat jullie mijn antwoorden kunnen geven!

Eros

Re: Droes, hoe nog meer te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:40

hoi even dit topic in de gaten houden ik sta nu toch met eros op de manege volgens de wet ofzo mag ik nu niet naar huis toe met hem Nagelbijten / Gniffelen dus dat wordt ff afwachten..

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:46

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:36

Nog meer?

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 16:34

Hey,

Je kan aan de oren voelen meestal voel je het daar ook als het paard verhoging heeft.
Je kan het ook herkeen als het paard af gaat vallen, weinig eetlust heeft, idd een snotneus en lusteloos is.
De bulten komen meestal pas later als het paard de eerdere genoemde symptonen heeft gehad(uitzonderingen daar gelaten)

Ik hoorde dan de DA regelmatig langs gaat komen op de manege, dus alle verdenkingen worden goed in de gaten gehouden Knipoog
En niet door de eigen DA OK dan! maar door een kundige _/-o_ gelukkig.....
ALs je iets vermoed dan hoor ik het wel maar voorals nog maak je eigen niet te druk!!!!!! Ook al klinkt dat vreemd maar je wordt er zelf gek van ( en ik kan het weten met m'n drachtige muts) hihihihih Die nu lekker op het land staat en daar haar baby hopelijk snel krijgt!!!!!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:28

Er is geen wet over Droes, hoor. Niemand kan je ook maar een strobreed in de weg leggen om je paard te verslepen. Of het erg sociaal is....
En paarden die niet te temperaturen zijn, die hebben niet zo hard koorts hoor.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:25

Er is idd geen wet over droes, je mag met je paard gaan en staan waar je maar wilt.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 08:15

En dat vind ik het stomme eraan.. Sommige mensen gaan gewoon op wedstrijd en dat vind ik echt belachelijk, zeker als het nu algemeen bekend is!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:41

Hallo stalleke,

Hoezo kun jij je paard met geen mogelijkheid temperaturen? Verward Wat doet ze dan? Als je 2x per dag temperatuurt, kun je namelijk snel een verandering waarnemen. Zijn er geen mensen die je bij het temperaturen kunnen helpen?

Daarnaast heb ik nog wat info voor je over droes:

SYMPTOMEN.
De eerste symptomen zijn hoge koorts, een ontstoken keel (moeizaam slikken) en heldere neusuitvloeiing die al snel etterig wordt. In een later stadium zwellen de lymfeklieren langs de onderkant van de kaak op tot grote bulten.
Indien de ziekte normaal verloopt, breken deze abcessen later open. De etter kan dan aan de buitenkant naar buiten komen (onderkant kaak) of soms via de neusholte.

DOORBRAAK.
Zodra de abcessen rijp zijn en doorbreken, voelt het paard zich al stukken beter. De gaatjes aan de buitenkant van de abcessen kunnen worden opengehouden en dagelijks enkele malen worden uitgespoeld met sodawater, zodat alle etter naar buiten af kan vloeien.
Denk wel aan het besmettingsgevaar! De verzorger van het zieke paard dient zich na elk contact geheel om de kleden en het liefst te douchen! Ook moet het paard geïsoleerd worden van andere paarden.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Lachen

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:44

Bedankt Lachen

Ik kan haar niet tempen omdat ik niet daaraan mag komen, ik kon in het begin al weinig met haar achterbenen wat nu super gaat, mocht zelfs haar staart niet bijknippen dan begon ze al te dreigen, maar dat gaat nu goed als ik een keer flink me stem verhef..
Daardoor durf ik haar dus echt niet zelf te tempen, laatst moest een DA dat doen maar die wou t proberen en die heeft t maar gelaten want dat pikte ze dus echt niet!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:49

*moeilijk slikken/eten
*neusuitvloeiïng
*pijnlijke gestrekte hals
*onderdrukte hoest
*snurkende ademhaling
*temperatuur richting de 41 graden celsius
(*ernstig benauwd)

jammer dat je niet kan temperaturen, want dan kan je er op de 1e dag er al bij zijn...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 09:51

Gelukkig heerft ze van dit alles nog niets Haha!
Alleen na het rijden wat doorzichtige snot maar dat heeft ze altijd wel na het rijhden

lovelyhorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:18

bleuberta schreef:
Er is idd geen wet over droes, je mag met je paard gaan en staan waar je maar wilt.

Meestal is het zo: je mag wel van het terrein af maar je komt er niet meer op......en dat vind ik wel begrijpelijk...en ik vind als er op de stal waar jij staat met je dieren, droes heerst ga je niet op les bij andere stallen rijd je geen wedstrijden e.d als je nou naar een paardenkliniek moet ok...maar voor bovenstaande dingen nee

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 12:46

Dat vind ik dus ook niet.. En sommige mensen gaan komend weekend gewoon op wedstrijd en dat vidn ik gewoon triest!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:23

Hoe zit het met paarden die in contact geweest zijn (door de stal heen) met het besmette droes paard als hij wrs al ooit droes heeft gehad? Draagt hij het met zich mee? Ook als je hem zou wassen voordat je naar andere paarden gaat?

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:57

stalleke schreef:
Dat vind ik dus ook niet.. En sommige mensen gaan komend weekend gewoon op wedstrijd en dat vidn ik gewoon triest!

Maar dat wil dus zeggen dat je ook niet na de bv. wedstijd in eindhoven mag gaan kijken(mee helpen), je kan namelijk ook zelf de bacterie meenemen.... Clown En niet na een andere stal mag gaan.
Zo lang het paard geen verschijnselen heeft van Droes mag je gaan en staan waar je wil. Zegt de nederlandse WET.
Er mogen geen paarden op het bedrijf komen, maar WEL vertrekken en later weer terug komen!!!
Als de DA tegen mij zou zeggen dat ik gerust kon gaan dan zou ik ook gaan!!
Elk paard is drager van droes, en het zit overal en altijd......

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:12

ik snap er echt helemaal niks mere van :S wat mag nou wel en niet? wel erf af of nie? Want als ik dus nu een buiternrit wil maken naar bijv. ut vessems ven of naar mijn les bij Janne mag? want echt iedereen zegt iets anders!

Urko heeft geen verschijnselen, dus ik mag gaan en staan waar ik wil?
Laatst bijgewerkt door Urko op 04-05-05 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:14

Vandaar ook mijn vraag...

griebels schreef:
Hoe zit het met paarden die in contact geweest zijn (door de stal heen) met het besmette droes paard als hij wrs al ooit droes heeft gehad? Draagt hij het met zich mee? Ook als je hem zou wassen voordat je naar andere paarden gaat?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:19

Citaat:
Elk paard is drager van droes, en het zit overal en altijd...

Dan snap ik dus niet dat mensen kunnen zeggen dat je het erf niet af mag....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:26

Of op...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:56

bleuberta schreef:
stalleke schreef:

Maar dat wil dus zeggen dat je ook niet na de bv. wedstijd in eindhoven mag gaan kijken(mee helpen), je kan namelijk ook zelf de bacterie meenemen.... Clown En niet na een andere stal mag gaan.
Zo lang het paard geen verschijnselen heeft van Droes mag je gaan en staan waar je wil. Zegt de nederlandse WET.
Er mogen geen paarden op het bedrijf komen, maar WEL vertrekken en later weer terug komen!!!
Als de DA tegen mij zou zeggen dat ik gerust kon gaan dan zou ik ook gaan!!
Elk paard is drager van droes, en het zit overal en altijd......

Wel als je je wast, en andere kleren aan doet?! ik ga ook niet met dezelfde rijkleren naar quick dan ga ik eerst naar huis
Dus dat is heel wat anders
die laatste zin vind ik dus echt bullshit
en vind het dus zeer associaal om op wedstrijd te gaan met een paard wat op een besmette stal staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:49

Ik denk als je het secretariaat belt van desbetreffende vereniging dat ze zullen zeggen dat je lekker thuis mag blijven.

Wel zo sociaal, zeker omdat je de eerste kenmerken niet meteen ziet. Kan dus goed zijn dat je zondag in eersel start en dat maandag of dinsdag je paardje ziek wordt.

Ik zou echt heel erg boos zijn als ik mensen van een besmette stal op wedstrijd zou zien.

Bij ons heeft en aantal jaar (8 ongeveer) geleden heel de stal ziek gestaan op 5 paarden na, waaronder 2 paarden van mijn vader en mijn pony.
Meteen vanaf het begin mocht er niemand meer op concour van de staleigenaar. Wel zo sociaal vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:53

griebels schreef:

het is dus NIET zo dat een paard droes op zijn vacht meeneemt!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:07

Dus als mijn poownie het niet heeft kan ik met een gerust hart andere paarden 'ontmoeten' met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 22:27

zolang je heel ver weg blijft bij mijn paarden dan vind ik het prima, maar ik vind dat je op je eigen stal moet blijven en niet bij vreemde (lees niet op stal staande) paarden moet gaan lopen spelen.