ontstoken talgklieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

ontstoken talgklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:15

Een paard bij ons op stal heeft al een tijdje allemaal bultjes op zijn lijf ze dachten eerst aan eiwit allergie en hij heeft toen hooi gekregen in plaats van kuil maar na een paar weken nog geen verbetering.Vandaag is de dierenarts weer geweest en hij denkt nu dat het ontstoken talgklieren zijn{het zijn kleine bultjes zo groot als een knikker en vrij hard}Hij wist niet hoe je het moest behandelen en gaat morgen informeren wat hij moet doen.Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en wat moest er bij jouw paard gebeuren?

Anya

Re: ontstoken talgklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:19

Niet zoveel.. onstoken talgkliertjes ontstaan vaak op plekken waar zadels liggen. Bijvoorbeeld doordat het paard zweet en minuscule vuildeeltjes via de poriën naar binnen gaan. Daardoor ontstaat dan zo'n talgbultje. Hard en pijnloos voor het paard. Je kunt er cortizon onder spuiten, soms gaan ze dan weg, maar je kunt ze beter voorkomen. Bijvoorbeeld door met een equitexdekje te rijden. Of door altijd met een schoon dekje te rijden. Ik gebruik zelf een neopreen pad dat ik schoonspuit en wekelijks met betadine schoonmaak. Sindsdien heeft mijn paard geen talgbultjes meer.

Bultjes die er eenmaal zitten kun je soms wegkrijgen met aloe vera gelly. Maar ze gaan ook vaak vanzelf weg. De echt grote talgbultjes gaan op goed moment open. Dan komt er een soort grijze vettige prut uit en heelt het vanzelf weer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:28

Ze zitten idd wel voornamelijk op de zadelplek maar ook wel op de rest van zijn lijf.Ik heb haar vandaag niet gezien maar ben wel benieuwd wat haar dierenarts heeft gezegd.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:03

Ik geloof dat mijn paardje dat ook heeft, weet t wel zeker eigenlijk, hij is (nog) manegepaard en daar gebruiken ze allemaal hele dikke sjabrakjes door elkaar heen, worden volgensmij nooit schoongemaakt en op alle paarden gebruikt. Wat is dat aloe vera gelly voorn spul? Kun je dat gewoon bij de drogist halen?