wanneer weer oppakken na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

wanneer weer oppakken na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:48

Een paard waar ik een tijdje op gereden heb heeft nu al 3 weken een blessure aan haar pezen. Volgens de dierenarts was het een ontsteking aan het peeskapsel (kan dat?) en moest ik het vooral veel koelen en rust geven. Eerst liep ze er erg kreupel op, maar nu, na drie weken elke dag 2x afspuiten, 10 min en volledige rust loopt ze niet meer kreupel. Ze hefet nog wel een bobbel van de ontsteking. Wanneer kun je weer voorzichtig beginnen met rijden of longeren??

IngridM

Re: wanneer weer oppakken na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:28

dat zou ik maar in overleg met de veearts doen!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:33

Zou dit ook in overleg met je veearts doen.

Het ene paard hersteld een stuk vlotter als het andere paard. De pezen in de benen zijn bij een paard heel erg belangrijk en zou dus ook niet te overhaast iets met hem/haar gaan doen.

Ze zeggen ook geduld is een schone zaak en meestal met peesblessures is dit ook het geval.

Succes in ieder geval

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:43

Ik denk dat je nog wel even door moet gaan met koelen en stappen. Heeft die DA niet gezegd wanneer hij het paard weer gaat onderzoeken? Meestal stellen ze er een termijn aan voor de eerste stapperiode, waarna weer een scan gemaakt wordt.
Zoals al gezegd: Heel veel tijd en geduld, alleen dan geneest een peesblessure het beste. Ook al ziet het er voor het oog weer goed uit, je kan nooit van binnen kijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:03

3maanden is eigenlijk al kort voor een peesblessure Knipoog Begin je te vroeg dan kan je paard er zijn hele leven last van blijven houden. Dus bereid je maar voor op een tijdje niet rijden op dit paard. Alles in overleg met de DA natuurlijk !

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:45

3wkn dat is wel erg kort. Weet je zeker dat het een peesblesure is? Mijn paard heeft een (minieme) peesblesure en staat 2 maand op rust (stalrust) ik mag hem alleen elke dag een half uur op het harde stappen. Ik moest om de 6wkn een scan maken om te kijken of het goed hersteld. Inmiddels mag ik er af en toe weer op, maar alleen een half uurtje stappen op het harde. Als de volgende scan goed is mag ik weer langzaam aan het werk (heeeel langzaam). Dan heb ik zeg maar nog het goede verhaal (als alles goed gaat) de meeste paarden met een flinke peesblesure zijn minimaal een half jaar (of langer) uit de running. Ik zou je even goed laten informeren door de veearts. te vroeg beginnen levert veel schade op! suc6