Middel tegen rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:09

Ik hoorde dat er een middel bestaat wat je op de hoef kan doen om rotstraal te verwijderen. Weet iemand welk middel dit is en heeft iemand hier ervaring mee?

Knavia

Re: Middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:26

Wat je ook gebruikt, eerst de straal laten bijsnijden door de smid, dan pas smeren.
Veel gebruikt (en elk met voor- en tegenstanders): betadine oplossing, tetracycline spray (blauwspray van de veearts), formaline, egyptische zalf, teer(spray), hoof&sole hardener, socatyl (als je het nog kunt krijgen).
Voorkomen: wisselen van strooisel (dus van zaagsel -> stro of andersom), veel beweging, aan de smid vragen hoefvorm langzaam aan te verbreden, eventueel biotine bijvoeren om de kwaliteit van de hoef/zool/straal te verbeteren, REGELMATIG BEKAPPEN!, stal goed bijhouden (geen natte drek maar schoon en droog).

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:41

aan de stal ligt het zowiezo niet want die wordt elke dag helemaal uitgemest..

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:13

Mijn fjord heeft er nu ook last van, ik heb een spuitbus gekregen en moet het elke dag schoon houden (hoeven krabben, + in de soda).
En regelmatig laten doen door de smid

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:37

Inderdaad eerst de smid de rotstraal zoveel mogelijk weg laten snijden. Iedereen zweert natuurlijk bij zijn eigen middel.
Ik gebruik zelf Trush Remedy (verkrijgbaar bij DA). Ongeveer 1 week iedere dag gebruiken en vervolgens 1 x in de week en dan is je paard er vanaf. Er zit antibiotica is, dus het dood als het ware de bacterie. Het is vrij prijzig, maar je heb er maar heel weinig van nodig. Ik doe makkelijk 1 jaar met 1 fles, terwijl m'n paard regelmatig rotstraal heeft. Een ander voordeel is dat het de hoef hard maakt. Je hoeft dus ook niet meer te teren (uiteraard NIET teren als er rotstraal in de hoef zit).
Succes ermee

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:01

kijk eens in DIT TOPIC staat vol met tips wat je zou kunnen doen aan rotstraal