Kun je een 2 jarige dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simone_m

Kun je een 2 jarige dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:10

Is het mogelijk een 2 jarige te dekken ??
Groeien ze daar minder door ??
Wat zijn de nadelen??

Anya

Re: Kun je een 2 jarige dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:36

ja dat kan...
De meningen over of dit wel of geen kwaad kan zijn verdeeld.
Het idee dat ze daardoor minder groeien in flauwekul. Ze groeien tijdens de dracht minder en halen dat later weer in.

Ik kan in ieder geval spreken uit ervaring. Mijn merrie is (toen ze nog niet van mij was, maar ik haar al wel kende) op tweejarige leeftijd gedekt. Ze zou groot worden en men wilde voorkomen dat ze zo groeide. Ik heb haar gekocht toen ze drie was en ze groeide gewoon door tot ze 6 jaar oud was. Ze is alsnog 1.70 geworden.

Verder is mij opgevallen dat haar een stuk van haar 'paardenjeugd' is ontnomen. Ze had het moeilijk met haar eerste dracht, kon vanaf een maand of 6 niet meer mee met de andere paarden in de wei en is apart gezet. Geen kans om te spelen en te leren zich als paard verder te gedragen. Haar veulen wist ze zich geen raad mee. Ze liet het niet drinken, heeft het bijna verstoten...kortom het was geen succes. Ik zou het in ieder geval nooit doen. Het paard eerst de gelegenheid geven nog wat uit te groeien en geestelijk volwassen te worden.

Maar zoals gezegd: de meningen zijn verdeeld.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:09

Het kan wel maar ik raad je het alleen niet aan

De moeder van mijn paard was ook op 2 jarige leeftijd in de kudde gedekt. Toen ze Fayette kreeg was ze zelf nog een kleuter en wist eigenlijk niet wat ze nou met dat veulen aan moest. Fayette mocht bij haar drinken maar daar hield dan ook elke moederinstinct mee op. Dat Fayette van haar weg liep? Lowara bleef gewoon doorgrazen. Dat Fayette een keer de wei is uitgesprongen toen ze opgejaagd werd? Lowara had het pas in de gaten toen wij Fayette te pakken hadden, de twee paarden die haar hadden opgejaagd uit de wei hadden gehaald en Fayette weer bij Lowara hadden gebracht. Dat Fayette in het begin bijna de stal afbrak als Lowara ging rijden? Het interesseerde haar allemaal niet Zelfs de scheiding toen Fayette de opfok in ging, ging zonder noemenswaardige problemen. Fayette stond te roepen in haar (nieuwe) stal terwijl Lowara op 20 meter afstand op haar dooie gemakkie van haar hooinet stond te eten in de trailer.

Ik zou zeggen: gun je paardje haar jeugd en wacht tenminste nog een jaartje.
En liever nog iets langer. Juist door bovenstaande heb ik besloten om Fayette eerst 'volwassener' te laten worden en dit jaar wordt ze op 5 jarige leeftijd gedekt.
Lowara heeft afgelopen nacht weer een veulentje gekregen (Lowara is nu 8 jaar oud) en gaat daar al direct vanaf het begin een stuk beter mee om (met meer moedergevoelens) dan met Fayette Ach gut

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:16

ja een 1 jarig kan je ook dekken. waarom laat het paard niet nog even puber zijn? ik vind het net het zelfde als een 14 jarige die haar ouder komt vertellen dat ze zwanger is.
gun je paard de tijd om paard te zijn. en ga niet dekken voor haar 4de jaar of zitten er financiele factoren achter?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:04

Piggeljay, je kan het niet met de mens vergelijken, dat is echt onzin, een paard speen je tenslotte op 4-6 maanden en een kind kan dan nog niet eens zelf lopen.

Mijn merrie is ook op 2 jarig leeftijd gedekt, ze heeft een hele fijne, zeer makkelijke dracht gehad waarin ze de laatste 3 maanden niet meer de hoogte in groeide, maar dat ging 2 maanden na de geboorte wel gewoon weer verder.
Ze is een uitmuntende moeder, ze wist precies wat ze ermee aan moest, dat in tegenstelling tot mijn 7 jarige merrie die haar eerste veulen kreeg, die vertikte het het veulen te laten drinken en dat is een heel gedoe geweest met DA erbij, verdovingen enzovoorts. Dus dat hoeft zeer zeker niks met de leeftijd te maken te hebben!

Paarden Proefbedrijf Lelystad heeft daar ooit een onderzoek naar gedaan en kwam tot de comclusie dat mits de merrie zeer goede verzorging kregen, vooral dus voldoende voer, er geen verscillen waren met merries die geen veulens hadden gehad op 6 jarig leeftijd na een aantal jaren in de sport.

Ik heb dus een zeer goede ervaring, mijn merrie staat nu als 5 jarige met haar tweede veulen en ik heb zeker geen spijt.

Dit wil niet zeggen dat het voor elke merrie goed is, maar het is zeer zeker niet zo dat het per definitie slecht is.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:19

Ik ga met Anya mee.

Mijn merrie bleek met 2 jaar per ongeluk te zijn gedekt. Toen ik haar kocht was ze net een dag 3 jaar. Pas na 7 maanden kwamen we erachter dat ze drachtig bleek te zijn en waarom het maar niet lukte haar in de kudde te krijgen bij de andere merrie's. Kortom ze was zelf nog een kind en drachtig wist zich geen raad en ook niet met de nieuwe paarden op stal. Daardoor kon ze helemaal niet sociaal zijn en leren omgaan met de andere paarden voor haar waren de anderen juist het gevaar. Ze trapte in het rond.

Sandor werd geboren. Prima bevalling gehad alles helemaal goed gegaan en ook de eerste dagen samen met veulen gingen goed. Tot na een paar dagen. Seven flipte helemaal ze wilde niet meer bij haar veulen. Niet meer op hem wachten. Niet bij hem in stal of buiten. Ze trok zich steeds los begon in de gang stal deuren in te trappen. Als je haar vast kon houden ze sprong, steigerde, sloeg een beet om zich heen alleen maar om los te komen weg van haar kind.

Even wisten wij het ook niet meer. Heb zelfs nog geroepen"Als dit zo door gaat hoeft het voor mij niet meer". De eigenaresse heeft voor Seven toen een bachremedie gemaakt en zo werd Seven na een aantal dagen toch weer moeder maar dan wel alleen met Sandor in de wei of bak want andere paarden mochten niet in de buurt komen.

4 maanden hebben we het kunnen volhouden Seven en Sandor samen op de wei en in stal maar we hebben ze dan toch maar uit elkaar gehaald. Seven werd ongelukkig en Sandor had ook nodig behoefte aan vriendjes.

Nu is Seven bijna 7 jaar en Sandor is 3 jaar. Sandor is gelukkig een heel sociaal paardje geworden altijd lol en spelen. Seven is nog altijd het buitenbeentje in de kudde maar wel gelukkig.

Mijn mening is ook. Laat een merrie van 2 jaar voorlopig nog puberren en alle sociale activiteiten doen en leren van de kudde zodat ze op een latere leeftijd alsnog een veulen kan krijgen en weet hoe ze deze op kan voeden.
Knipoog

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:01

hoi,

Ik had een new forest pony en die werd ook op twee jarige leeftijd gedekt (toen was ze nog niet van mij) om de groei te remmen want ze dreigde buiten de maat te groeien.
De dracht is goed gegaan en de bevalling ook.
Het veulen...... was de grootste nachtmerrie (hengst) die je je kan wensen maar dat heeft vast nix met zijn jonge moeder te maken.
Ze is in de dracht ook niet meer gegroeid en daarna ook niet meer.
Dus als het aan mij ligt waarom niet??

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:43

Persoonlijk vind het ook niet kunnen en een vergelijking met mensen vind ik wel op z'n plaats. Een meisje van 12/13 jaar kan oop zwanger raken en dat breng ook medische complicaties mee. Bij paarden is dat echt niet ander. Wat ik mijn heb laten vertellen is dat de kans op uitscheuren ook vele malen hoger is. Bij paarden wordt het dan volledig dichtgenaaid en is dekken daarna niet meer mogelijk. Ik weet het, er gaan ook veel spookverhalen rond in paardenwereld, dus of het echt waar is weet ik niet, maar een waarschuwing is denk ik wel op zijn plaats en zo zie ik het verhaal dan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:47

Die "verhalen" zijn zeker niet waar! Er zijn zat merries die inscheuren, en dat heeft niets met hun leeftijd te maken.

Nogmaals, vergelijk met mensen als je wilt, maar imo heeft dat geen zin, wij zijn geen vluchtdieren, wij doen er veel langer over om bij ons moeder weg te gaan dan een paard en wij gaan al heel vroeg naar school, dus als we met paarden moeten vergelijken moeten we vooral paarden niet op de wei zetten, maar jong beginnen met beleren? Want mensen van 13-14 worden al lang beleerd.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:09

paarden puberen ook al met vier of vijf jaar
Daar doen wij iets langer over.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:02

Ook ik heb vorig jaar een drachtige tweejarige merrie gekocht. Ze heeft op 11 maart haar veulen gekregen. Ze wordt zelf eind mei 3. Lichamelijk gaat het haar allemaal erg goed af. Ze heeft tot de laatste dag vrolijk met mijn ruintje lopen stoeien en ging daar vrolijk mee verder toen ze haar kind had. Ik had ze in eerste instantie apart staan, maar ze ging door de omheining door met mijn ruintje staan spelen. Ze liep daarbij haar kind onder de voet ... ik heb toen het hele spul maar weer bij mekaar gezet. Dat gaat beter. Ze laat het veulen drinken, maar daar houden haar moedergevoelens ongeveer wel op. Ze beschermt haar veulen absoluut niet en voedt het ook niet op. Gelukkig heb ik daar mijn oude merrie voor: die weet daar wel raad mee. Het veulen was in het begin dan ook behoorlijk slecht gemanierd; dat begint nu pas bij te trekken. Ik noem onze jonge merrie altijd onze "tienermoeder". Ze was er duidelijk mentaal nog niet klaar voor.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:15

Waarom zou het niet kunnen.

Als je kijkt naar kuddes in het wild. Daar gaan 2 jarige merries ook de kudden uit om bij een andere hengst te gaan leven en om drachtig te worden.

Wij mensen zijn gewoon veelste voorzichtig en willen de paarden op de mensen laten lijken hoe zeg je dat??

2 jr is echt niet te jong. Waarom zou een hond met 1 jr wel zwanger mogen worden een een merrie niet???
Beetje onzin. Het is hoe je merrie zelf is opgevoed. Is je merrie door een slechte moeder opgevoed met weinig aandacht. Dan is het zo veel % kans dat zij ook zo is.

Dus ja ik vind dat het wel kan. Maar je zou zelf naar je paard moeten kijken. Als jij vind dat ze nog te veulenachtig is enz. Dan doe je het gewoon niet. Oogt ze volwassen,. waarom niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:31

Ik vind dat je het niet moet doen,
de rijpaard merries die ik ken en die met 2 jaar gedekt zijn ontwikkelden zich allemaal erg traag en slecht.
Die dieren bleven in het rijden ook veel langer slap als normaal is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:03

Sjuimpje schreef:

Dit herken ik ook van Lanna. Ze zakte zeker een jaar door de achterhand met overgangen van bijvoorbeeld galop naar draf.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:37

shirley23 schreef:
Waarom zou het niet kunnen.

Als je kijkt naar kuddes in het wild. Daar gaan 2 jarige merries ook de kudden uit om bij een andere hengst te gaan leven en om drachtig te worden.

Wij mensen zijn gewoon veelste voorzichtig en willen de paarden op de mensen laten lijken hoe zeg je dat??

2 jr is echt niet te jong. Waarom zou een hond met 1 jr wel zwanger mogen worden een een merrie niet???Beetje onzin. Het is hoe je merrie zelf is opgevoed. Is je merrie door een slechte moeder opgevoed met weinig aandacht. Dan is het zo veel % kans dat zij ook zo is.

sorry hoor, maar een hond met 1 jaar? das ook hartstikke slecht!! dat kan in principe ook pas vanaf 2 jaar, en de meeste fokkers doen dat ook gelukkig. verder zou ik het ook niet aan raden om een 2 jarige merrie te laten dekken. en waarom zou je het ook doen? om een veulen meer te krijgen? of omdat je niet een jaartje langer kan wachten? als het risico's meebrengt, waarom zou je het dan proberen? daar kan ik met mn verstand niet bij, sorry..

Dus ja ik vind dat het wel kan. Maar je zou zelf naar je paard moeten kijken. Als jij vind dat ze nog te veulenachtig is enz. Dan doe je het gewoon niet. Oogt ze volwassen,. waarom niet.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:17

Als je het welzijn van het paard voorop stelt, zou ik een merrie van die leeftijd niet laten dekken. Het is beter voor de merrie en het is beter voor het veulen (dat misschien later) geboren wordt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:05

Anya schreef:
Sjuimpje schreef:

Dit herken ik ook van Lanna. Ze zakte zeker een jaar door de achterhand met overgangen van bijvoorbeeld galop naar draf.

Ik heb een merrie die dat ook meer dan een jaar heeft gedaan ,was groot en slap en nu ze sterk is is dat volledig verdwenen ,heeft niets met drachtig zijn te maken ,de mijne is dat niet geweest !!
Sommige merries laat ik wel dekken op 2 ,anderen niet ,maar ik zie op 4-jarige leeftijd geen verschil tussen beide qua achterstand hoor in tegendeel .

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:07

Mijn paard is bevallen van een hengstje toen ze 2,5 jaar was. Ze heeft zich voorbeeldig als moeder gedragen en gelukkig is alles goed gegaan. Heb haar overigens drachtig gekocht. Persoonlijk zou ik pas beginnen met dekken als ze de 3 jaar gepasseerd zijn. Mijn merrie heeft haar "speeltijd" toch gemist in haar leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:09

Als je de keus hebt zou ik een paard niet met twee jaar laten dekken. In de natuur gebeurt het wel, en vroeger werden meisjes ook eerder moeder dan tegenwoordig. Maar of dat per definitie dan zo goed is?

Als ik mijn nu driejarige merrie bekijk is die beslist nog niet klaar voor een veulen. Ze is nog nieteens begonnen met wisselen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:20

Hoewel ik er geen ervaring mee heb, vind ik dat je het niet moet doen, de verhalen dat het goed gaat gaan voor mij niet boven de negatieve verhalen. Je paard moet gewoon kind/puber kunnen zijn, hoe het hele proces ook gaat, de speelperiode neem je ze wel af.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:15

Cassidy schreef:
Als je de keus hebt zou ik een paard niet met twee jaar laten dekken. In de natuur gebeurt het wel, en vroeger werden meisjes ook eerder moeder dan tegenwoordig. Maar of dat per definitie dan zo goed is?

Als ik mijn nu driejarige merrie bekijk is die beslist nog niet klaar voor een veulen. Ze is nog nieteens begonnen met wisselen!

dit wisten jullie vast niet, maar de vader (hengst van de kudde) let er op dat de dochters niet gedekt worden als ze zo jong zijn. dat gebeurd ook pas vanaf 3 jaar, natuurlijk ook wel eens 2 maar dat ligt er aan hoe de merrie zelf is. als ze dan oud genoeg zijn verlaten ze de kudde om een eigen kudde te zoeken, met een jonge hengst meestal dan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:43

smaartens schreef:
Is het mogelijk een 2 jarige te dekken ??
Groeien ze daar minder door ??
Wat zijn de nadelen??

gezien je topic op VMR ben ik bang dat je overweegt haar te laten dekken omdat je bang bent dat ze te groot wordt. Zoals al is gezegd gaat die vlieger niet op. Sluit me verder aan bij Anya!