spijsverteringsproblemen & lucerne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

spijsverteringsproblemen & lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:46

door problemen met beschimmeld kuilgras heeft mijn paard moeite (ook goed) kuilgras (hier in de buurt ook wel hooi of droogkuil genoemd) te verteren. hij zwelt op als een ballonnetje en heeft na 2 dagen koliek.
logische oplossing was daarom hem over te zetten op hooi en granenmix met een vitaminenbrokje, op deze manier krijgt hij ook geen bindmiddelen van brokken binnen. zo gezegd zo gedaan. hij staat hier nu een jaar of 3 op en doet het er goed mee.
nu staat het paard sinds een jaar op een stal waar verder alleen kuilgras wordt gevoerd en weigert het stomme beest de laatste tijd zijn hooi op te eten omdat hij kuilgras wil. Frusty
de eigenaar van de stal geeft hem nu een heel klein plukje kuil bij zijn hooi. als hij eenmaal begonnen is met eten eet hij het grootste gedeelte wel op, maar hij wordt er duidelijk een stuk dikker van en hoewel hij nog geen koliek verschijnselen heeft kan ik me niet voorstellen dat met zo'n opgeblazen buik rondlopen lekker en gezond is.

daarom denk ik er nu over om lucerne te gaan voeren. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, veevoederhandels weten die dit hier in het verre oosten verkopen en wat het ongeveer kost?
andere suggesties/oplossingen voor dit probleem zijn ook welkom.

Billy

Re: spijsverteringsproblemen & lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:51

Misschien moet je hem iets van gist of zo voeren. Het kan zijn dat zijn darmflora door dat beschimmelde kuilgras helemaal van slag is en dat hij daardoor verteringsproblemen heeft.
Of misschien heeft de paardendrogist iets om de darmflora te stimuleren.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:39

Billy schreef:
Misschien moet je hem iets van gist of zo voeren. Het kan zijn dat zijn darmflora door dat beschimmelde kuilgras helemaal van slag is en dat hij daardoor verteringsproblemen heeft.
Of misschien heeft de paardendrogist iets om de darmflora te stimuleren.

volgens de veearts heeft hij door de koliekaanvallen die hij heeft gehad kleine stukjes blinde darm die zijn afgestorven/littekenweefsel hebben gevormd waardoor zijn blindedarm gewoon minder goed functioneert.
hij heeft inderdaad een tijd *denk* megamash dacht ik dat het heette gehad en ook wel gist en probiotica en in de tijd dat hij nog kuilgras kreeg lijnmeel, extra olie en zemelen.
als het goed is zou zijn darmflora nu wel op orde moeten zijn; het is niet zo dat hij nu nog heftig op kuil reageert omdat zijn darmflora niet goed is in ieder geval, want dan zou je niet zo'n verschil in volume zien vergeleken met alleen hooi imho.
al die extra zut helpt ook wel als hij op kuil staat, maar niet afdoende. hij is dikker dan normaal en eens in de zoveel tijd moet er een extra halve liter olie in omdat hij naar mij en zijn buik staat te bijten.
kuilgras met supplementen om de gasophopingen onder controle te houden lijkt mij dus niet de beste oplossing.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:28

Hoi Knipoog

Luitenant, mijn vorige paard, reageerde ook zo heftig op kuil. Als hij dat een paar dagen heeft gehad dan kon hij zelfs niet meer plassen van de buikpijn. Een ook hij at het liever dan hooi.

Hij kreeg op gegevenmoment de kruidenmeusli van Havens en Lucerne van de Hartog. Daarbij een schep Hypower van de paardendrogist en olie. Zelf was en ben ik geen voorstander van geheel vervangen van hooi door Lucerne en heb het dus gevoerd als vervanging van de brok. Daarnaast kreeg hij hooi.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:12

Eleonoor schreef:
Hoi Knipoog

Luitenant, mijn vorige paard, reageerde ook zo heftig op kuil. Als hij dat een paar dagen heeft gehad dan kon hij zelfs niet meer plassen van de buikpijn. Een ook hij at het liever dan hooi.

Hij kreeg op gegevenmoment de kruidenmeusli van Havens en Lucerne van de Hartog. Daarbij een schep Hypower van de paardendrogist en olie. Zelf was en ben ik geen voorstander van geheel vervangen van hooi door Lucerne en heb het dus gevoerd als vervanging van de brok. Daarnaast kreeg hij hooi.

hoi terug Haha!
weet je ook in hoeverre ik de brok door lucerne kan vervangen? voerde jij nog extra fosfor bij?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:29

Nee, ik gaf hem alleen lucerne en die meusli van Havens. Van beide voerleveranciers heb ik altijd begrepen dat je dan goed zit met je calcium/fosfor verhouding. Heb het ook nog met de paardendrogist overlegt, en die gaf dat ook aan. Hou wel rekening mee dat ik hem dus Hypower erbij gaf.
Gewicht van lucerne weet ik niet meer. Wat drie maal daags een half tot driekwart klein emmertje. Of een hele 3 kilo vierkante emmertjes (dus drie maal per dag).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:00

ik zal eens overleggen met Hartog dan, ik wou de granenmix liever niet in zijn geheel vervangen, hij doet het daar erg goed op. dankjewel Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:32

Geef je nu de granen mix van Hartog al? Destijds had hartog wel een mix, maar voor Luitenant was de eiwit gehalte te hoog. Vandaar dat ik op Havens was uitgekomen. Maar volgens mij zijn er nu meerdere leveranciers met meusli of granenmix met lagere eiwit. Maar, weet dus niet of dat ook van belang is voor jou.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:20

ik geef granenmix van hippostar nu. op advies van enz. voeren we geen brok meer, in de granenmix zit 9,5% eiwit in en zou makkelijk verteerbaar zijn. ik heb nooit problemen gehad met te hoog eiwitgehalte, maar ik weet niet precies of er supplementen in de granenmix van hartog zit die de lucerne aanvullen.
als het kan zou ik dus liever een gedeelte van het hooi vervangen of een gedeelte van allebei, maar niet de complete granenmix, het is gewoon een totaalvoer waar hij het goed op doet.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:27

Nou, de granenmix moet je ook niet vervangen door de lucerne. Anders zou je de granenmix van Hartog moeten hebben met lucerne en de hooi gedeeltelijk vervangen. Met die mix weet je zeker dat de vitamine brokje erin is afgesteld op dit dieet. De vitamine brok in de muesli's zijn vaak van dezelfde samenstelling als de vitamine die in brok worden toegevoegd. Dus per kilo zou je bijna hetzelfde moeten verwachten.
Gewoon even Hartog bellen, die gaven mij in het verleden altijd goed advies.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 13:04

hmmm.. hartog beveelt ondanks mijn expliciete melding dat ik niet op hun granenmix over wil stappen hun granenmix aan naast lucerne en hooi Verward
nouja.. ik ben dinsdag weer bij de smid, zal de VA eens vragen wat hij ervan vindt. Pling

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:31

Hoi, Ik heb een paard een flinke reactie geeft op kuil (hij gaat gigantisch aan de dunne). Hierna ben ik hooi gaan voeren maar omdat dat voor een chronisch bronchits paard niet goed is (en nat hooi wat problemen op stal gaf) ben ik nu sinds een paar maanden overgestapt op lucerne.

Ik betaal € 7,10 per zak.. (Ergens anders € 7,20 tot € 7,50 per zak)
Dus goed rond kijken kan zinvol zijn.

Ik moet zeggen het bevalt mij prima. Hij heeft een peesblessure en mag nog niet zo veel beweging hebben. Ik voer het hem 4 x per dag en hij krijgt er verder onderhoudsbiks en 1 schepje max H bij.
Hij ziet er goed uit, voelt zich goed en zijn mest is keurig.

Succes

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 08:47

Femmy schreef:
Ik moet zeggen het bevalt mij prima. Hij heeft een peesblessure en mag nog niet zo veel beweging hebben. Ik voer het hem 4 x per dag en hij krijgt er verder onderhoudsbiks en 1 schepje max H bij.

Succes

hey, hoeveel lucerne voer jij hem? staat hij op zaagsel of kan hij er nog stro bij eten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:39

Wij hebben een hoogbejaarde pony op stal die geen kiezen meer heeft die kuil of hooi kunnen kauwen, waardoor hij dat dus absoluut niet kan eten. Hij krijgt nu alweer 2 jaar dikke slobber bestaande uit lucerne, maisgrutten, brok en een scheut zonnbloemolie en hij doet het hier echt goed op. Zijn mest blijft er wonderwel normaal uitzien, heeft geen last van koliek oid.
Hij krijgt kwa hoeveelheid lucerne 2 keer per dag ongeveer een halve 10 liter emmer, dit dan geweekt in water en de brok en de maisgrutten en de olie er ook doorheen. Dit is een pony van ca. 1.34 m ongeveer.

(overigens betalen wij € 6,50 voor een zak lucerne bij onze voerleverancier, we krijgen geloof ik wel korting, zijn normale tarief is € 7,= voor een zak lucerne)

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:07

Jade schreef:
Femmy schreef:

Succes

hey, hoeveel lucerne voer jij hem? staat hij op zaagsel of kan hij er nog stro bij eten?

Falco staat op zaagsel (ivm luchtwegen) helaas niet op stro.
Verspreid over de dag krijgt hij nu ca. 4 a 5 kg lucerne en ca. 1 1/2 kg brok.

Hij mag nu alleen nog maar stappen (2 x per dag 30 min) en 10 min onder de man. Vandaar dat hij nog niet zoveel brok krijgt.

Ik voer de lucerne ongeveer een half jaar, waarvan hij de laatste 5 maanden dan de peesblessure heeft.

In het begon stond hij nog wel wat te bedelen om kuil. Ze willen hem nog wel eens een heel klein plukje geven. Hij laat het nu liggen en eet eerst op zijn gemak de lucerne op. Nadeel vind ik wel dat ze met kuil/hooi langer bezig zijn.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:09

Marije_jiplover schreef:

(overigens betalen wij € 6,50 voor een zak lucerne bij onze voerleverancier, we krijgen geloof ik wel korting, zijn normale tarief is € 7,= voor een zak lucerne)

Welke leverancier hebben jullie???

Jij bent toch wel voordeliger uit dan ik.