Zwart puntje op röntgen foto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Zwart puntje op röntgen foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:07

2 weken geleden heb ik foto's laten maken van Darmorah haar kogelgewricht, hier op was een klein zwart puntje te zien, de DA vermoede dat een een klein botschilfertje was, maar wist het niet zeker, dus over 3 weken laat ik op nieuw foto's maken om te zien wat het doet.
Nu vertelde vandaag iemand tegen me dat zwarte dingen op röntgen vaak lucht is, iemand hier ervaring mee?

Let_be

Re: Zwart puntje op röntgen foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:06

Bij mijn weten is bot wit/grijs (licht eraan hoe dik enzo) en niks is zwart.

Een botschilfertje is dus soort uitstekeltje (kan heel klein zijn) van wit/grijs.
Maar misschien bekeek hij het van de andere kant; open plekje waar bot hoort.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:11

Er waren drie foto's gemaakt en het was van alle drie de kanten te zien, het was maar heel klein, zo'n 1,5 a 2 mm.
Volgens m'n moeder zat er in dat zwart nog iets wit, maar ik kan me niks herinneren dat de DA dat zei en m'n moeder had d'r bril niet op, dus dat zal wel niet Haha!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 06:50

Een botsplintertje is wittig, niet zwart!!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:52

Inderdaad, op een röntgenfoto is lucht zwart omdat het geen straling tegenhoudt.
Hoe meer straling wordt tegengehouden, des te witter het wordt afgebeeld op de foto.
Dus bot wordt lichtgrijs tot wit, en weke delen zoals spieren (donker)grijs.

Het kan misschien zijn dat jou dierenarts een donkere uitsparing in het bot heeft gezien waar dat botsplintertje vandaan komt.
Het splintertje zelf zal zich niet zwart afbeelden maar wit of lichtgrijs.

Als je dierenarts de foto's digitaal maakt kan hij op de monitor wel wit en zwart omdraaien (soort negatiefje dus).
Sommige dierenartsen vinden dat prettiger kijken.
In dat geval is lucht wit en bot zwart.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:33

Het zat niet in het gewricht, maar er aan zeg maar, en het was geen digi-foto, wat kan lucht in/bij een gewricht betekennen?
Er werd een foto gemaakt omdat m'n pony kreupel loopt, op de foto en scan was (verder) niks te zien, wel is het gewricht dik van vocht, kan dat iets met het lucht te maken hebben?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:07

Tjonge, dat is heel, heel erg moeilijk te zeggen zonder foto voor mijn neus!
Het zou ook nog kunnen zijn dat het botfragmentje zich tegen het bot aan projecteert maar net niet helemaal aansluit, dan zit de dierenarts naar het stukje bot te kijken en jij naar de loze ruimte die er net aan de rand tussen kan vallen.
Beetje moeilijk uit te leggen, maar als je hier kijkt

http://www.ping.be/paardekracht/ocd.pdf
en dan doorscrolt naar beneden naar pagina 11, dan zie je een foto met wat ik bedoel (alleen dan een beetje overdreven).

Als het echt om lucht zou gaan in het gewricht, zou je kunnen denken aan een ontsteking met een bacterie die lucht/gas vormt.
(in combinatie met een dik gewricht)
Maar nogmaals, dat is voor mij een beetje koffiedik kijken zonder foto er bij. En dat had jou dierenarts vast wel gemerkt ook in combinatie met de echo.

Maar misschien kan je je dierenarts vragen om het nog een keer uit te leggen.
Als je de zaak niet vertrouwt zou je ook de foto's op kunnen vragen voor een second opinion bij een andere dierenarts.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:00

Je link loop maar tot pagina 7, maar op paginga 6 staat een rö-foto (van OCD) maar daar lijkt het niet op, over drie weken moet ik terug voor een nieuwe foto.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:04

Die foto bedoelde ik inderdaad.
Succes in ieder geval over 3 weken!