allergische reactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duintje

allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 16:51

Afgelopen donderdag heeft mijn paardje een allergische reactie gekregen. Ze had overal bulten, haar hoofd was helemaal opgezwollen en ze was helemaal bezweet. Ze werd helemaal suf. Ze had maar anderhalf uur in het weiland gestaan.
Snel de DA gebeld en ze heeft een injectie gekregen. Volgende dag was het nog niet helemaal over dus nog een injectie. De DA denkt dat ze iets gegeten heeft waarvan ze deze reactie kreeg, maar ik denk dat het ook nog wel eens van een insect kan zijn. Er hingen donderdag allemaal van die vieze zwarte vliegen met zo'n lange angel (dazen?) rond en ze heeft ook van die prikbulten onder haar buik. Maar ja, het blijft gissen natuurlijk.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik ben nml bang dat het weer terug komt. En heeft iemand nog een goeie tip om die rot insecten weg te houden?

Groetjes en alvast bedankt
Corien

missnynke

Re: allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:58

die zwarte beesten zijn mannelijke muggen, las ik ergens hier op bokt, en kunnen in tegenstelling tot hun vrouwelijke soortgenootjes niet prikken.

ze zijn er in grote hoeveelheden, kan me niet herrinneren dat dit in andere jaren ook zo erg was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:13

viel me inderdaad gisteren nog op... echt veel van die beesten bij ons (assen) in de buurt.
die allergische reactie kan ook netelroos of urticaria zijn.

ontstaat vaak als de paarden voor t eerst in de weide komen daar ontzettend veel gras ineens naar binnen werken, paarden zijn getressed door de overgang, zijn druk en gaan behoorlijk lopen zweten, dan wil je deze reactie nog wel eens zien.

maar ook het eten van een plant die schade aan de lever toebrengt kan dit soort verschijnselen laten zien.
laat in elk geval nog even het bloed nakijken!

duintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 17:29

ze staat al jaren jaarrond op hetzelfde weiland. Wat voor planten bedoel je?
Groetjes en bedankt voor je reactie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:01

jacobskruiskruid onder andere als ze die opeten.

en naar ik weet ook wel gewoon van een allergie bij het aanraken van een plant..meende dat dat de bereklauw was.

ga zoeken op google met de namen van deze planten erbij
typ je in bereklauw+ paard en dan kun je best veel info zoeken!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:50

Bereklauw kan inderdaad voor allergische reacties zorgen, ook bij mensen, kan erover meepraten, is geen pretje. Maar voor bereklauwen is het volgens mij op het moment nog te vroeg, hier zie je ze nog nergens.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:04

Mijn paard had vrijdagavond een allergische reactie!!

Precies hetzelfde!

Haalde haar om half 10 's avonds binnen (na +/- 1 uurtje wei) en ze was zelf beetje hyper, dus rustig gestapt en toen zag ik dat de muggenbulten (dacht dat het daardoor kwam, het gek doen enzo; aansteller) geen muggenbulten waren.

De bulten waren veel groter en smaller (staken meer uit), nog geen 5min later werd haar neus dikker en kwamen er bulten op haar hoofd en tussen haar achterbenen.

Ging naar Babette (staleigenaaresse) en toen ik haar had gehaald was haar neus nog 3x zo dik (kreeg licht moeite met ademen) en haar lippen waar nog dikker dan de neus. De bulten zaten nu ook op haar buik/rug en onder haar oren.

Heb meteen VA gebeld. Na +/- 30 min (zwellingen namen steeds meer toe) kreeg ik het spaansbenauwd.
Haar neusgaten waren nu zo klein (en deel uitgescheurd) dat ze echt moeite had en zelf in paniek raakte waardoor ze nog meer lucht nodig had. Ze liep ook hele tijd te kauwen (het trok natuurlijk gigantisch) en te krauwen.

Toen de VA er was had ze injectie gehad en werd ze zelf iets rustiger. Heb haar op stal gezet met een plak hooi (ze liep hele tijd boos te krauwen met haar voorbenen --> zaten net voor VA er was ook al onder).
We moesten 1 uur wachten (tot 12 uur 's nachts) en als ze nog benauwd had en zwellingen niet waren gezakt weer bellen.

Gelukkig nam het af en de volgende dag alleen nog flauwe bult op neus, vandaag niks meer.

Op deze wei staan al ong. 2 maanden paarden hele dagen op.
Mijn paard had al op andere weide gestaan.
De weiden worden altijd gespoten (tuurlijk ruim voordat de paarden erop mogen).

Het enigste rare wat ik vond is die enorme hoeveelheid muggen.
Kon vandaag ook geen rare planten vinden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:16

Schopje,

Duintje? ben jij ergens achter gekomen?

Nog iemand anders die iets kan verzinnen als oorzaak?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 19:14

Onze hond (Jack Russel) had dat zelfde vorig jaar nadat hij door hoog gras op een dijk had gelopen. Hij kreeg ook een dikke neus en oog en overal bulten. Dit was ook in het voorjaar. Ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde plant die in het voorjaar groeit. Er stond toen ook een plant met paarse bloemen maar welke plant het is weet ik niet.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:13

Vorig jaar heb ik een paard wat tijdelijk bij ons in de wei stond een kruidenbrokje van Jordens Hippo gegeven (Herbsticks) en die kreeg ook zo'n enorme allergishe reactie. Na inspuiten door de d.a. ging het na enige uren over. In de stick zaten (bij navraag) knoflook, mint, brandnetel, peterselie, rozemarijn, klaver, salie, guldenroede en balsem kruid. Dus 1 van die kruiden heeft die allergische reactie veroorzaakt. Mogelijk staat zoiets in je wei?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:14

Vorig jaar heb ik een paard wat tijdelijk bij ons in de wei stond een kruidenbrokje van Jordens Hippo gegeven (Herbsticks) en die kreeg ook zo'n enorme allergische reactie. Na inspuiten door de d.a. ging het na enige uren over. In de stick zaten (bij navraag) knoflook, mint, brandnetel, peterselie, rozemarijn, klaver, salie, guldenroede en balsem kruid. Dus 1 van die kruiden heeft die allergische reactie veroorzaakt. Mogelijk staat zoiets in je wei?

duintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 16:36

mijn paard staat al jaren op hetzelfde weiland. Maar het zou kunnen dat er een plant bij is gekomen. Of dat ze opeens ergens allergisch voor is.
Op zich denk ik ook dat het van een insect gekomen is. Er hingen allemaal van die zwarte dikke mugachtigen rond (dazen misschien) met van die lange angels.
Ik ben wel bang dat ze het weer krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:23

die muggen die jij bedoelt prikken naar mijn weten niet..

geloof dat het dansvliegen zijn en die eten juist andere vliegen.
maar paarden kunnen er wel op reageren omdat ze dus wel irritant zijn

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:54

Ik heb met mijn paard een paar jaar geleden dezelfe reactie gehad.
Na een buitenrit met een vriendin samen, door een stuk bos waar ook veel slootjes zijn, de paarden op stal weer afgezadeld. We stonden nog wat te kletsen en op een gegeven moment zag ik dat mijn paard helemaal onder de bulten zat. Ook zijn hele hoofd was opgezwollen. Ogen dicht en neusgaten ook bijna dicht.
Gelijk de dierenarts gebeld en die heeft een injectie gegeven. Daarna trok het weer weg.
Zelf ben ik er van overtuigd dat het een of ander beest is geweest omdat dit zich openbaarde na de buitenrit. Mijn paarden mogen beslist niet aan bomen en struiken eten, dus van iets verkeerds eten kon het niet zijn.
Daarna ben ik heel bang geweest dat het weer een keer zou gebeuren. Ik ben ook s'zomers niet meer in dat stuk bos geweest.
Het is echter nooit meer voorgekomen.
Wellicht had hij na die ene keer toch voldoende antistoffen in zijn lichaaam.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 08:49

duintje schreef:
Er hingen allemaal van die zwarte dikke mugachtigen rond (dazen misschien) met van die lange angels.

Dit was precies ook bij mijn paard!

Ik heb ze van dr lijf af moeten slaan en mn hand zat onder het bloed. Maar dus niet van het prikken.... Koe

Verder staat er wel klaveren in de wei, maar dat stond er vorige jaar ook.... en toen had ze ook niks. Klaveren lijken me ook niet echt schadelijk.
Brandnetel dacht ik ook aan, maar dat zo niet zo'n hevige reactie oproepen volgens mijn DA. Ik kon deze ook niet vinden in de wei.
De andere planten ken ik niet, maar er stonden ook al andere paarden in dezelfde wei en (al paar weken) en die hebben ook geen reacties gehad...