SPOED Hoefschoenen van de Smit, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

SPOED Hoefschoenen van de Smit, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:39

Omdat de hoeven van mijn paard tijdens de buitenritten harden slijten als me lief is, wil ik hoefschoenen van de Smit voor hem kopen.

Wie heeft hier ervaring mee?

gaan ze gemakkelijk aan? blijven ze goed zitten? Schuren ze niet?

Alvast heel erg bedankt! morgen komt de natuurlijk bekapper die ze (in overleg) gaat aanmeten, dus ik wil graag z.s.m. reacties!

Marith_Ov

Re: SPOED Hoefschoenen van de Smit, wie heeft er ervaring me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:36

Ik heb nog het vorige type van Smit en ze bevallen mij prima. Je moet de voeten wel de tijd geven om er aan te wennen, dus niet de eerste keer er 3 uur mee gaan rijden, dan heb je wel schuurplekken. Het enige nadeel van mijn schoenen (hij heeft nu weer een nieuw type, dus ik weet niet of dat nu nog geldt) is, dat zodra ik ga racen tegen een ander paard dat de achter schoenen uitvliegen. Dit gebeurd niet als we gewoon stevig gallopperen.

Ik kwam hier op bokt nog een tip tegen om zelfklevende bandages om de hoefballen en de koot te wikkelen, zodat de kans op schuurplekken kleiner wordt. Dit doe ik sinds kort dus ook en het werkt heel erg goed.

Het aan en uit trekken van de schoenen moet je even onder de knie krijgen, maar dat gaat heel erg makkelijk.

Succes met je schoenen, je krijgt goede kwaliteit voor weinig geld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:26

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:42

Isapaardje rijdt haar shet met de schoenen. Je zou haar eens kunnen PB en.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:17

Waarom hoefschoenen?
Ik zit bij V. Nassau (hoofcare.com) en die er absoluut tegen. Het zou het zwak zijn van de hoef alleen maar bevorderen. In de natuur lopen ze ook op stenen/rotsen (misschien hier niet zoveel rotsen).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:59

ja maar in de natuur zit er ook geen gek op z'n rug mee te hobbelen.

sorry hoor maar waar slaat deze post nu weer op. niet elk paard kan zonder ijzers (of in dit geval hoefschoenen) maar je moet toch elke kans nemen, om dan maar weer eens reclame voor het natuurlijke bekappen te maken Lips are sealed

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:02

Mijn paard heeft ze ook. Vorig jaar heeft hij er ook een paar keer een endurance mee gereden en dat ging allemaal prima. Inmiddels zijn zijn hoeven sterker geworden en heeft hij ze niet meer nodig.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:02

rina schreef:
ja maar in de natuur zit er ook geen gek op z'n rug mee te hobbelen.

sorry hoor maar waar slaat deze post nu weer op. niet elk paard kan zonder ijzers (of in dit geval hoefschoenen) maar je moet toch elke kans nemen, om dan maar weer eens reclame voor het natuurlijke bekappen te maken Lips are sealed

Ik maak ook geen reclame voor natuurlijk bekappen Tong uitsteken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:25

nee maar je post geeft wel aan dat ijzers en hoefschoenen uit den boze zijn. en das nou net niet waar de TS om vraagt. ik word er wel erg moe van, elke keer weer van die berichten te lezen. net alsof die manier van bekappen de enigste goede zou zijn en de rest met ijzers hun paarden lopen te kwellen. en nou ga ik niet weer offtopic, sorry TS Bloos .

ontopic, wie heeft er wat meer info over die hoefschoenen van dit merk, Smit. en nee ik gebruik ze niet (heb, nog erger ijzers }> ) maar een kennis van mij heeft 2 die af en toe voor de kar staan, en om ze voor die paar keer ijzers onder te slaan is een beetje erg.

en kent iemand toevallig dit merk, turfking. en hoe bevallen die.

Afbeelding
Hufschuhe Turf King

hier het linkje naar de website waar ze staan.
http://www.kraemerpferdesport.de/cgi/websale6.cgi?shopid=kraemer-pferdesport

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:31

Interessant die schoenen!

Ik dacht dat ik ze allemaal kende, maar deze heb ik werkelijk nog nooit gezien!

Ik heb trouwens zelf met Dallmer schoenen gereden.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:51

rina schreef:
nee maar je post geeft wel aan dat ijzers en hoefschoenen uit den boze zijn. en das nou net niet waar de TS om vraagt. ik word er wel erg moe van, elke keer weer van die berichten te lezen. net alsof die manier van bekappen de enigste goede zou zijn en de rest met ijzers hun paarden lopen te kwellen. en nou ga ik niet weer offtopic, sorry TS Bloos .

Toch ga ik hier weer op reageren, want waar geef ik aan dat ik tegen ijzers ben? Mijn paard staat zelfs op ijzers? Vind dat je toch wel erg snel een conclusie trekt!

Ik had het ook alleen maar over de mening van mijn smid, meer niet.

De hoefschoenen zullen wel steeds beter en beter worden, zelf vind ik ze gewoon beetje eng.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:52

Ik heb ook Smitjes, de oude en de nieuwe uitvoering Haha! We hebben ze nu bijna 2 jaar en ik heb 1x moeten verzolen. Ze bevallen me super en het aan en uittrekken heb je inderdaad zo onder de knie, vooral de nieuwe soepelere soort is makkelijker maar dan moet je wel het "ijzerdraad" wat om de schoen heen zit helemaal open maken Knipoog

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:31

QuijoSavan schreef:
rina schreef:

Toch ga ik hier weer op reageren, want waar geef ik aan dat ik tegen ijzers ben? Mijn paard staat zelfs op ijzers? Vind dat je toch wel erg snel een conclusie trekt!

Ik had het ook alleen maar over de mening van mijn smid, meer niet.

De hoefschoenen zullen wel steeds beter en beter worden, zelf vind ik ze gewoon beetje eng.

dan had je dat moeten schrijven, en niet beginnen over "mijn hoefsmid"
tevens denk ik zelf (al hebben mijn paarden ijzers) dat hoefschoenen in sommige gevallen beter zijn dan ijzers. dit omdat je die schoen alleen aandoet als je gaat rijden of mennen en op die manier loopt je paard niet de hele dag op ijzers die het veren van de hoef beperken.

en lees nou zelf eens objectief wat je hebt geschreven, wat voor conclusie hadden we dan moeten trekken bij jou bericht.

maare wie heeft er foto's van de merken die jullie gebruiken en heeft een van jullie ervaring met het gebruik ervan bij het mennen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:00

rina schreef:
maare wie heeft er foto's van de merken die jullie gebruiken en heeft een van jullie ervaring met het gebruik ervan bij het mennen.

Dallmers
Afbeelding

Afbeelding

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:40

hallo,

iik ben zelf ook tegen ijzers elke keer weer betalen en leveren alleen maar problemen op . . . .

ik rijd altijd op de weg zonder ijzers en zonder schoenen want als je gewoon blijft stappen is er niets aan de hand maar als je bv gaat mennen (wat ik ook wel eens doe maar dan gewoon blijven stappen) op de weg en veel draaft dan zou ik dat ook doen ik ga ze binnenkort ook halen want mennen is erg LEUK!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:47

amigo1310 schreef:
hallo,

iik ben zelf ook tegen ijzers elke keer weer betalen en leveren alleen maar problemen op . . . .

ik rijd altijd op de weg zonder ijzers en zonder schoenen want als je gewoon blijft stappen is er niets aan de hand maar als je bv gaat mennen (wat ik ook wel eens doe maar dan gewoon blijven stappen) op de weg en veel draaft dan zou ik dat ook doen ik ga ze binnenkort ook halen want mennen is erg LEUK!!!!

Welke schoenen ga je aanschaffen?

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:52

Mijn ervaringen met Smit: Ze gaan erg moeilijk aan en uit, behlave vlak na het bekappen. Ik verlies ze nooit, dus dat is wel goed. Mijn paard krijgt er geen schuurplekken van (ook niet na een tijd zonder schoenen lopen en dan ineens 1, 5 uur met). Ik ben serieus aan het overwegen toch andere te kopen (Marquis) maar heb toch een hoop geld uitgegeven voor die van Smit en ze zijn nog lang niet af, dus ik doe het er nog wel even mee.

Grootste nadeel (maar dat geldt denk ik voor alle hoefschoenen) is dat ik ze eigenlijk nooit nodig heb (veel zand en het asfalt dat er is (30-40%) rij ik gewoon op blote voeten). Alleen als ik bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar dagtochten maak waarbij veel over de verharde weg of kiezels wil ik wel met hoefschoenen rijden omdat de hoeven dat niet volhouden. Dit betekent dat ik slechts ca. 2x in het jaar met hoefschoenen wil rijden. Maar dan moet ik wel al een tijdje van te voren weer gaan rijden met die schoenen om m'n paard er aan te laten wennen.

O ja, die van Smit zijn erg groot: ook het lopen is wat anders en daar moeten ze ook aan wennen (naast dat gedoe met de schuurplekken). Eigenlijk vind ik hoefschoenen dus ook nog niet ideaal en rij ik zoveel mogelijk op blote voeten. Hopelijk worden de hoeven ook zo sterk dat ik ze straks helemaal niet meer nodig heb.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:28

Rosemarie schreef:
Grootste nadeel (maar dat geldt denk ik voor alle hoefschoenen) is dat ik ze eigenlijk nooit nodig heb (veel zand en het asfalt dat er is (30-40%) rij ik gewoon op blote voeten). Alleen als ik bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar dagtochten maak waarbij veel over de verharde weg of kiezels wil ik wel met hoefschoenen rijden omdat de hoeven dat niet volhouden. Dit betekent dat ik slechts ca. 2x in het jaar met hoefschoenen wil rijden. Maar dan moet ik wel al een tijdje van te voren weer gaan rijden met die schoenen om m'n paard er aan te laten wennen.

Eh ja, erg herkenbaar!

Zie mijn onderschrift. Haha! Haha!
Ik denk zonder de schoenen te kunnen ,maar voor de zekerheid gaan ze mee. Merrit kan ze dragen aan zijn zadel, dus dat probleem is opgelost.

We hebben er een jaar niet mee gereden en nu moet ik ze inlopen voor het geval ik ze op de trektocht nodig heb.