toch nog een droesvraag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

toch nog een droesvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 18:37

Ik heb een vraag.
Ben al op het internet wezen struinen, maar kon daar niet echt antwoord op mijn vraag vinden.

Mijn paard heeft zo'n dikke maand geleden droes gehad. Hij heeft er geen last meer van en we zijn ook weer lekker aan het trainen.

Nu is er wel weer een paard op stal dat waarschijnlijk droes heeft. Nog niet zeker, want hij is al zeker 3 weken verkouden. Kan ook een virus zijn.

Maar nu mijn vraag. Pablo heeft dus geen droes meer, maar in hoeverre kan hij nog een eventuele bacterie bij zich dragen. Stel dat die pony het toch heeft??

vlieg

Re: toch nog een droesvraag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:14

Je paard kan nog 1/1,5 maand het virus overdragen nadat het genezen is. Je paard kan het dan zelf niet meer krijgen.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:22

maar hij kan het niet krijgen van een ander paard...??
Dus stel dat die pony toch droes schijnt te hebben kan mijn paard dan weer de bacterie bij zich dragen???

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:35

Ja, dat kan.
Maar de kans is dan nihil dat je paard het weer krijgt.
In ieder geval 1,5 maand niet het terrein verlaten, totdat het laatste droesgeval (klinkt dat zielig Knipoog ) weer helemaal beter is en geen ander paard meer met droes is ontdekt.
De kans dat alle/meerdere paarden bij jouw op stal besmet zijn is groot, omdat de ziekte al overgedragen kan worden als de eerste symptonen (hoest etc) nog niet zichtbaar/merkbaar zijn. (Incubatietijd).
Van de paarden die GEEN droes hebben, maar wel in aanraking zijn geweest met jouw paard (of bijv. geaaid door iemand die eerst jouw paard geaait heeft, in dezelfde bak gelopen/losgegooid o.i.d.) hebben een grote kans dat ze die ziekte bij zich dragen en mogen dus ook niet het terrein af.

Toen er bij ons droes heerste hebben we van die voetenbakjes gehad van de gemeente (net als bij varkenspest etc), vond het een beetje overdreven, maar zo ernstig besmettelijk schijnt het dus te zijn.

Ik snap alleen niet dat je veearts je niet meer info heeft gegeven??

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:38

Dat alle of veel paarden besmet zijn betekend trouwens lang niet dat ze allemaal droes (Dus met de hoest en bult enz erbij) zullen krijgen. Vaak hebben de wat oudere paarden het al gehad, of ze hebben gewoon mazzel en krijgen het niet.
Wel alle paarden elke dag temperaturen, ook bij diegene waarbij niks aan de hand lijkt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:28

Kleine opmerkingen:
1:droes is een bacterie, Streptococcus equi, en niet een virus.
2: sommige paarden blijven levenslag 'drager', dus die bacterie blijft op/in zo'n paard zitten terwijl hij er nooit meer last van heeft, wel kan hij anderen besmetten. Het is praktisch gezien onmogelijk paarden hierop te testen. Daarnaast kan de omgeving (dus de kleine kiertjes in de stal enz) nog zo'n 8-10 maanden besmet blijven.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:30

Knavia schreef:
Daarnaast kan de omgeving (dus de kleine kiertjes in de stal enz) nog zo'n 8-10 maanden besmet blijven.

Hiervoor hebben wij ook spul gehad van de gemeente (en dat ging weer via de veearts) waarmee je de omgeving (stallen etc) als het ware moet ontsmetten. Zo'n soort ghostbustersding Lachen